بهره برداری پایدار از دریا نیازمند افزایش آگاهی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مسئول پایگاه تنوع زیستی یونسكو افزایش آگاهی عمومی در سطوح مختلف آموزشی و افزایش آگاهی سیاست گذاران را از الزامات بهره برداری پایدار از منابع دریایی برشمرد و بر آن تأکید کرد.

به گزارش مرین‌پرس، دکتر عبدالوهاب مقصودلو استاد دانشگاه، مسئول پایگاه تنوع زیستی یونسکو و مدیر پروژه تنوع گونه‌ ای آبهای خلیج فارس و دریای عمان در برنامه “گفتگوی علمی” رادیو گفتگو به مناسبت روز اقیانوسها، گفت: همه موجودات خشکی و دریا به صورت سلسله وار و آبشاری به یکدیگر متصل هستند و بنابراین حذف هر یک از موجودات به کل سیستم آسیب می‌زند.

وی افزود: هرچقدر که اطلاعات ما بیشتر درمورد تنوع گونه‌ها و موجودات در دریاها و اقیانوسها بیشتر باشد قطعاً در بهره برداری‌های مستقیم از دریا در قالب فعالیت‌های شیلاتی نیز توسعه پایدارتری خواهیم داشت.

مسئول پایگاه تنوع زیستی یونسکو اظهارکرد: دانشگاه‌های ساحلی و برخی دانشگاه‌های تهران مجموعه تحقیقاتی را در قالب تزهای دانشجویی در سه سطح کارشناسی و ارشد و دکتری انجام می‌دهند اما پژوهشگاه اقیانوس شناسی در حوزه علوم دریایی در بخش‌های جداگانه و متعددی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی مدیریت و بهره برداری پایدار از منابع زیستی در خشکی و دریاست گفت: دانش این کار باید از مراکز پژوهشی استخراج شود که پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی به صورت خاص این کار را انجام می‌دهد.

مقصودلو خاطرنشان کرد: پژوهشگاه اقیانوس شناسی از حدود 5 سال قبل به صورت کاملاً منظم و با وجود نشیب و فرازها، گشت‌های خود را آغاز کرده که این از نظر کاهش فعالیت‌های بین المللی در حوزه دریاهای ایران یک نقطه مثبت است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی آبی باید توسط نیروهای داخلی انجام شود گفت: در شأن یک کشور نیست که عمده تحقیقات دریایی خود را به خارجی‌ها واگذار کند که خوشبختانه ما تحقیقات را در داخل انجام می‌دهیم.

وی درمورد جایگاه علمی ایران در زمینه حفاظت از گونه‌های دریایی گفت: گسترش علم در این حوزه نیازمند انجام تحقیقات، نیروی انسانی متخصص و توسعه تجهیزات است کمااینکه خیلی کشورها برای نمونه برداری از بستر دریا از تجهیزات متعدد مانند ربات‌های زیرآبی استفاده می‌کنند اما ما هنوز فاقد این ربات‌ها هستیم.

مقصودلو در رادیو گفت وگو تصریح کرد: با وجود همه مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد اما فعالیت‌ها را ادامه می‌دهیم و قطعاً در سالیهای آینده هم از نظر توسعه پایدار منابع دریایی به جایگاه خوبی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه ریختن زباله توسط شناورها و کشتی‌های باربری و نفتکش در دریاها آسیب‌های جبران ناپذیری دارد گفت: خوشبختانه پروتکل‌های بین المللی در این زمینه موجود است و سازمان دریانوردی هم این مسائل را کنترل می‌کند اما این موضوع در بخش ساحلی نیازمند توجه بیشتر و فرهنگ سازی است.

این استاد دانشگاه، افزایش آگاهی عمومی در سطوح مختلف آموزشی و افزایش آگاهی سیاست گذاران و متولیان امر را از الزامات بهره برداری پایدار از منابع دریایی عنوان کرد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر دریایی نیز باید پروتکل‌هایی را در این زمینه اجرا کنند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغاز نظارت فنی و ایمنی بر سکوهای ثابت و متحرک و تأسیسات فراساحلی

چ خرداد 19 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نظارت فنی و ایمنی بر سکوهای ثابت و متحرک در خلیج فارس، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد. به گزارش مرین‌پرس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباس‌نژاد با اشاره به نظارت […]

همچنین بخوانید: