با تأمین نیروی ساحلی برای کشتی ها در بنادر آشنا شوید

زمان مطالعه: 3 دقیقه



تأمین نیروی ساحلی (OPS) یک راهکار در حال رشد در بسیاری از بنادر برای مبارزه با انتشار گازهای گلخانه ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از پورت تکنولوژی، در ژوئن 2021، بنادر اروپایی از جمله آنتورپ، برمرهاون، هامبورگ، بندر هاروپا و روتردام تفاهم نامه ای امضا کردند تا امکان حداکثری استقرار سیستم OPS را برای بخش های کانتینری خود تا سال 2028 فراهم کنند.

در این مطلب با تامین نیروی ساحلی که با عناوین دیگر نظیر نیروی الکتریکی ساحلی (SSE)، نیروی دریایی جایگزین (AMP) و اتصال ساحلی ولتاژ بالا (HSCV) نیز شناحته می شود، آشنا شوید.

تامین نیروی ساحلی چیست؟

با تامین نیروی ساحلی، کشتی ها می توانند موتورهای خود را در زمانی که در بنادر پهلو گرفته اند، خاموش کرده و به منبع تغذیه بندری متصل شوند تا نیروی لازم برای استفاده از خدمات کشتی بدون نیاز به موتور فراهم شود. در این حالت انتشار گازهای گلخانه ای به محیط اطراف در مدت زمان پهلو گرفتن کشتی حذف می شود.

برای نصب OPS به طور معمول به یک ساختمان یا سرپناه نیاز است که شامل تجهیزات فنی لازم شامل تابلو برق، ترانسفورماتور و مبدل فرکانس می شود و هدف آن تطبیق مشخصات الکتریکی ساحل با ویژگی های کشتی (مانند ولتاژ وفرکانس) است.

همراه با کاهش انتشار کربن برای کشتی و محیط بندر، OPS باعث کاهش صدا، هزینه و بهبود محیط کار دریانوردان در کشتی می شود. با این حال، عوامل متعددی از جمله هزینه، مناسب بودن برای انواع معمول کشتی های ترمینال و فناوریهای در اختیار بندر در سرمایه گذاری یک بندر و پایانه برای استفاده از OPS نقش دارند.

 

هزینه

هزینه های سرمایه گذاری OPS در اسکله می تواند بسته به نوع بندر، نوع کشتی ها، نیاز به برق کشی، ظرفیت پهلوگیری و چندین عامل دیگر بطور قابل توجهی متفاوت باشد.

طبق اعلام FuelEU Maritime، آخرین برآورد برای حدود هزینه نصب سیستم تامین نیروی ساحلی برای کشتی ها بین 1 تا 25 میلیون یورو برای یک بندر متغیر است.

طبق تحقیقات انجام شده توسط پلتفرم تبادل دانش اتحادیه اروپا، در سرمایه گذاری OPS، هزینه انتقال برق می تواند بین ۳ تا ۴ میلیون دلار در هر اسکله بسته به محل بندر، تقاضای برق و فرکانس و نوع کشتی؛ متغیر باشد.

 

تناسب

در مارس 2021، سازمان بنادر دریایی اروپا (ESPO) گزارشی در مورد اهمیت سرمایه گذاری OPS منتشر کرد. در این گزارش تأکید شده است که پایانه هایی که به مسافران، کشتی های کروز و برخی از کشتی های بخش کانتینری سرویس می دهند، می توانند برای سرمایه گذاری OPS در درجه اول مناسب باشند. دلیل این امر زمان پهلوگیری طولانی تر کشتی ها و در نتیجه میزان بیشتر انتشار کربن در هنگام پهلوگیری است.

بنادر همچنین باید هزینه متحمل بر شناورها و کشتی های متردد را نیز در نظر بگیرند تا بتوانند امکان سنجی تامین نیروی ساحلی برای کشتی ها را انجام دهند. برآورد تغییرات لازم بر روی کشتی می تواند از ۳۰۰ هزار  دلار تا 2 میلیون دلار بسته به اندازه، نوع کشتی و نیاز به ترانسفورماتور بر روی کشتی متغیر باشد.

 

تاب آوری

همانطور که گفته شد، افزایش تأسیسات برق ساحلی در بنادر سراسر جهان تقاضا و فشار بیشتری برای یک شبکه برق بندری یا شهری ایجاد می کند.

برای مثال از 17 تا 20 آگوست 2020، به بنادر کالیفرنیا از سوی دولت دستور داده شد تا همه تأسیسات برق ساحلی را به دلیل تقاضای زیاد شبکه برق بیمارستان هایی که با ویروس کرونا سر و کار دارند، علاوه بر موج گرمای طولانی و آتش سوزی، متوقف کنند.

در سطح کلان، بنادر و شهرها باید در جهت ایجاد هماهنگی تأمین انرژی سبز برق از انرژی خورشیدی، بادی و آبی و یا حتی شبکه های هوشمند و یا ذخیره سازی باتری همکاری کنند.

رسانه جدید

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مرسک ۸ کشتی با سوخت متانول سفارش داد

چ شهریور 3 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس؛ شرکت A.P. Moller – Maersk اعلام کرد به منظور کربن زدایی و اجرای قانون IMO۲۰۲۰ تعداد هشت فروند کشتی ۱۶ هزار TEU کانتینری را به شرکت صنایع سنگین هیوندای کره جنوبی سفارش داد. “Ole Graa Jakobsen” رئیس فنّاوری ناوگان  مرسک گفت: این کشتی‌ها […]

همچنین بخوانید: