مرگ اکوسیستم‌ های دریایی در پی ورود فاضلاب ‌ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بسیاری از دریا‌ها به محلی برای دفع زباله‌ ها تبدیل شده اند که این امر موجب رویش جلبک ‌ها شده است.

به گزارش مرین‌پرس، ورود پساب های صنعتی و فاضلاب ها به رودخانه ها و دریاها به یک امر عادی برای کارخانه ها و شرکت ها تبدیل شده است. این شرکت ها به جای تصفیه فاضلاب ها، بدون صرف هزینه ای آب های کثیف و عفونی را راهی رودخانه ها و دریاها می کنند که این امر موجب رشد جلبک ها، تغییر رنگ دریاها و مرگ اکوسیستم های دریایی شده است.

با وجود چنین جلبک هایی میزان اکسیژن آب دریا کم می شود، همچنین با ورود زباله های عفونی و صنعتی مانند زباله های برخی بیمارستان ها به دریا، آلودگی و مرگ فک ها و ماهی ها اتفاق می افتد که در طولانی مدت، انسان ها با مصرف چنین ماهی هایی دچار بیماری های فراوان و خاموشی خواهند شد.

محمد رضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در مورد ورود فاضلاب ها به دریا و عدم نظارت بر آنها گفت:  اجرای طرح‌های تصفیه پساب و فاضلاب‌های شهری و صنعتی برای بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری، کارفرما و بهره بردار که اکثرا خصوصی هستند، درآمدی ندارد و چون هزینه انتقال آب برای چنین پساب‌هایی نصف هزینه طرح هایی مانند احداث تصفیه خانه است، این شرکت ها ترجیح می دهند آب را در دل دریا رها کنند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی ایران گفت: این شرکت‌ها بودجه‌هایی که از دولت می‌گیرند را صرف موضوعات دیگر می‌کنند، اگر در منطقه بخواهند آب را تصفیه کنند هزینه هایش مشخص است. اما در غیر این صورت بودجه نامشخص است و فساد در این نقطه صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها عامل سوم بخشی از مافیای آب  و به دنبال پروژه‌های هستند که بتوانند پول‌های هنگفت را از دولت بگیرند و فقط بخش کمی از آن را صرف کار درست کنند.

محبوب فر گفت: در بسیاری از شهر‌های شمال و جنوب کشور مانند ساری، رشت ، گرگان، بندر انزلی و بندر عباس، دسترسی به سیستم جمع آوری تصفیه فاضلاب وجود ندارد و حتی در صورت احداث تصفیه خانه‌،  آب‌های سطحی، آب‌های صنایع و فاضلاب‌ها به صورت تصفیه ناقص وارد دریای کاسپین در شمال کشور یا دریای خلیج فارس در جنوب کشور  می‌شوند.

وی تصریح کرد: درون این پساب ها و فاضلاب‌ ها، زباله‌های عفونی، پلاستیکی، آهنی و … رویت می‌شود. برای مثال در جنوب کشور برخی از مردم زباله‌ها را در خور‌ها خالی می‌کنند که این خور‌ها منتهی به دریا می‌شوند. ورود این فاضلاب‌ها، چهره‌ی بسیار زشتی را ایجاد می کنند و این موضوع فقط به اینجا بسنده نمی شود.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران در مورد سایر اثرات مخرب این پساب ها گفت: اکنون شاهد یک شکوفایی جلبکی با سر ریز فاضلاب‌ها به دریا هستیم که این امر اکوسیستم دریایی را تحت تاثیر قرارمی دهد و با وجود جلبک ها، اکسیژن آب کاهش پیدا می‌کند و شاهد مرگ آبزیان خواهیم بود.

وی افزود: وقتی اکوسیستم دریایی تغییر کند، علاوه بر آبزیان انسان‌ها هم تحت تاثیر قرار می گیرند. شکوفایی جلبکی پدیده‌ای است که در سطح و اعماق دریا اتفاق افتاده و  موجب  تغییر رنگ آب دریا به رنگ‌های سرخ و قهوه‌ای شده است. این جلبک ها نیترات تولید می‌کنند و اکسیژن موجود در آب کاهش می یابد و دیگر در آب، زندگی وجود نخواهد داشت.

محبوب فر در پایان با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست در برابر این اقدام ها سکوت کرده است، یادآور شد: قوانین موجود در سازمان محیط زیست و سایر سازمان‌ها تضمینی، برای رفع آلایندگی منابع آبی کافی نیست. بنابراین برای رفع مشکل، نیازمند یک تجمیع و تصمیم مشترک میان سازمان محیط زیست، شهرداری، سازمان سمت و سایر ارگان های مربوطه هستیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارتقای بنادر به نسل سوم و توسعه پسکرانه ها؛ زمینه ساز تولید و افزایش صادرات کشور/ ضرورت سرمایه گذارى ویژه بخش خصوصى در بنادر

د مهر 26 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتى اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ایران با اشاره به اینکه ایجاد بنادر نسل سوم و توسعه پسکرانه بنادر، زمینه ساز تولید و افزایش صادرات کشور است، گفت: سرمایه گذارى ویژه بخش خصوصى در بنادر پس از گشایش هاى […]
جمشید نفر ،رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتى اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ایران،ازمان بنادر و دریانوردى

همچنین بخوانید: