تشریح اقدامات سازمان بنادر درخصوص ساماندهی سواحل کشور/ تخریب ۱۶۳ سازه غیرمجاز دریایی طی سالیان اخیر

زمان مطالعه: 3 دقیقه



پس از تاکید رییس جمهور درخصوص آزادسازی سواحل و ایفای نقش دستگاه‌های مختلف، مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی، اقدامات این سازمان درزمینه ساماندهی سواحل کشور را تشریح کرد.

حمید خلیلی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با اقدامات این سازمان در خصوص ساماندهی سواحل کشور، اظهار داشت: سواحل هر کشور از نظر سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مناطق ساحلی علاوه بر این که دارای توان اقتصادی هستند به عنوان پلی برای بهره برداری از منابع عظیم موجود در دریاها و اقیانوس ها عمل می کنند.

 

وی ادامه داد: از این رو حفاظت و عمران مناطق ساحلی دارای اهمیت زیادی است و متأسفانه در کشور ما با وجود داشتن سواحل بسیار طولانی که مشمول بر بیش از۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است، عمران و حفاظت از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از این نعمت خدادادی بهره برداری بهینه صورت نگرفته است.

 

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر سواحل کشور با دشواری های گوناگون از جمله مسایل زیست محیطی، ساخت و سازهای غیرمجاز، فرسایش کناره ها، شور شدن اراضی و کاربری نامناسب اراضی ساحلی روبرو است، گفت: این مسائل بهره برداری از منابع دریایی و ساحلی را با مشکل مواجه ساخته است.

 

خلیلی بیان کرد: در راستای اجرای هر چه بهتر مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور (ICZM) در سواحل کشور که به منظور دستیابی به توسعه پایدار این مناطق و رفع تضادها در بهره برداری از منابع و پتانسیل های موجود در مناطق ساحلی جنوب و شمال با مشارکت ۱۸ ارگان و دستگاه اجرایی تهیه و به استانداران استان های ساحلی ابلاغ شده است، ۲ کارگروه در سطح استان های ساحلی تشکیل شده است.

 

وی افزود: در کارگروه نخست که تحت عنوان کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان و به ریاست استاندار و مدیران ارشد ارگان های مرتبط از جمله شهرداری ها، فرمانداری ها، مسئولان ارشد نظامی، انتظامی و دادستانی، مدیران کل منابع طبیعی، صنعت و معدن، آب منطقه‌ای و… با دبیری اداره کل بنادر و دریانوردی استان فعالیت می کند، هماهنگی های لازم بین دستگاه های اجرایی استان جهت اجرای مطالعات بالادستی و رفع تناقض های موجود بین ارگان ها در استان های ساحلی صورت می گیرد.

 

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمیته مورد اشاره در تمامی استان‌های ساحلی عملیاتی شده است، عنوان کرد: به منظور تبیین و شفاف‌سازی شرح وظایف اعضاء کمیته مزبور، دستورالعمل اجرایی کمیته مربوطه توسط این سازمان تدوین و به منظور اجرا به استانداران استان‌های ساحلی ابلاغ شده است.

 

خلیلی ادامه داد: از مهمترین دستاوردهای تشکیل این کمیته در استان های ساحلی، همکاری مناسب دستگاه های اجرایی استان با یکدیگر در خصوص مشکلات مناطق ساحلی و تسهیل و تسریع در برخورد با ساخت و سازهای فاقد مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی (به عنوان مرجع صدور مجوز ساخت و ساز در دریا) و آزادسازی نواحی ساحلی برای استفاده عموم است.

 

وی اعلام کرد: طی سالیان اخیر ۱۶۳ سازه غیرمجاز دریایی پس از طی تشریفات قانونی تخریب و ساحل دریا به وضع سابق عودت داده شده است.

 

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه کمیته دوم تحت عنوان کارگروه پایش و نظارت بر سواحل و در سطح ادارات کل بنادر و دریانوردی استان های ساحلی و با حضور کارشناسان خبره و متخصص استان در زمینه های دریایی، بندری، ایمنی، فنی و مهندسی، حقوقی و انتظامی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: وظیفه این کمیته تشکیل جلسات تخصصی و بازدیدهای میدانی از سواحل و ساخت و سازهای ساحلی و کنترل کیفی از دیدگاه های یاد شده در قالب تهیه چک لیست، گزارش و…است.

 

وی اظهار داشت: با توجه به اظهارات رییس جمهور در خصوص اهمیت آزادسازی سواحل و ایفای نقش دستگاه‌های مختلف در این خصوص، امید است با تشکیل منظم جلسات کمیته های ساماندهی و مدیریت سواحل استان های ساحلی و بهره گیری از نتایج مطالعات یکپارچه مدیریت مناطق ساحلی، شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت عظیم سواحل کشور در راستای منافع عمومی باشیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خرید و فروش کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید

ش بهمن 16 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس به نقل از آلفا‌لاینر بیشترین تعداد کشتی‌های خریداری شده در این مدت متعلق به شرکت MSC بود که تعداد آن‌ها به ۱۳۲ کشتی با ظرفیت ۴۵۳ هزار TEU  رسید. رتبۀ بعدی خرید کشتی به شرکت CMA CGM فرانسه با ۴۶ کشتی رسید که […]

همچنین بخوانید: