نظارت پهپادها بر میزان آلایندگی کشتی‌ ها در دریای بالتیک

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هواپیماهای هدایت شونده از راه دور در دریای بالتیک در ماه جاری راه اندازی می ‌شوند تا به طور خاص به دنبال کشتی‌ هایی باشند که از سقف مجاز انتشار آلاینده‌ ها (آلایندگی کشتی ‌ها) تخطی می ‌کنند.

به گزارش مرین‌پرس از maritime-executive، این پروژه توسط آژانس ایمنی دریانوردی اروپا (EMSA) با همکاری آژانس فدرال دریایی و هیدروگرافی آلمان (BSH) انجام شده و ادامه پروژه‌های مشابهی است که EMSA در این منطقه با استفاده از پهپادها برای انجام سایر امور نظارتی در اروپا انجام داده است.

در طول سه ماه آینده، یک پهپاد، مقدار گوگرد (آلایندگی کشتی‌ها) منتشر شده از کشتی‌ها را در دریای بالتیک اندازه‌گیری خواهد کرد و نقض محدودیت‌ها را تشخیص می‌دهد. در عین حال، داده‌های تصویری نیز برای اهداف نقشه برداری و هیدروگرافی جمع آوری خواهند شد. این پهباد از پایگاه Staberhuk متعلق به نیروهای مسلح آلمان در سواحل شرقی Fehmarn برخاسته و بر فراز کشتی‌های منتخب که در کمربند Fehmarn و Kadetrinne/Kadetrenden فعالیت می‌کنند پرواز می‌کند تا با استفاده از حسگرهای خاص، میزان گوگرد منتشر شده از کشتی‌ها را اندازه‌گیری کند.

با استفاده از داده‌ها می‌توان میزان گوگرد سوخت کشتی (آلایندگی کشتی‌ها) را برآورد کرد که طبق مقررات نمی‌تواند از سطح ۰/۱۰ درصد در منطقه کنترل دریای بالتیک (SECA) بیشتر شود. نتایج اندازه‌گیری از طریق سیستم اطلاعاتی که توسط EMSA اداره می‌شود، در اختیار مقامات بنادر اروپایی قرار می‌گیرد.

به گفته آژانس منافع دریایی اتحادیه اروپا، کشتی‌ها را می‌توان به طور خاص در بندر بعدی‌اش انتخاب کرد و نمونه‌هایی از سوختش را مورد بررسی قرارداد. اگر بتوان نقض محدودیت‌های گوگرد را اثبات کرد، مقصرین با مجازات‌های سنگین مواجه خواهند شد.

آژانس ایمنی دریانوردی اروپا خدمات سیستم هواپیمای هدایت از راه دور (RPAS: Remotely Piloted Aircraft System) را به صورت رایگان به کشورهای اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد. آنها برای کمک به عملیات نظارت دریایی و نظارت بر انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی‌ها توسعه یافته‌اند و می‌توانند در هر نقطه از سواحل اتحادیه اروپا فعالیت کنند. خدمات RPAS می‌تواند از عملکردهای گارد ساحلی سنتی، از جمله جستجو، نجات، پیشگیری از آلودگی و پاسخ پشتیبانی کند.

مقامات دانمارکی و فرانسوی در سال ۲۰۲۰ برنامه‌های نظارتی مشابهی را با EMSA اجرا کردند و سال گذشته این آژانس به درخواست اداره حفاظت از محیط زیست وزارت محیط زیست لیتوانی برنامه نظارتی را در بالتیک اجرا کرد.

مقامات اسپانیایی نیز در سال ۲۰۲۱ همراه با EMSA هواپیماهای بدون سرنشین را بر روی خطوط شلوغ کشتیرانی در تنگه جبل‌الطارق مستقر کردند تا سطح گوگرد دی اکسید (آلایندگی کشتی‌ها) منتشر شده توسط کشتی‌ها را بررسی کنند. آنها نزدیک به ۱۰ درصد از کشتی‌های عبوری از تنگه جبل الطارق را برای بازرسی بیشتر از نظر نقض احتمالی مقررات فعلی گوگرد شناسایی کردند.

این پهپاد در سال جاری علاوه بر اندازه‌گیری گازهای خروجی کشتی، تصویر هوایی چندطیفی را به دست خواهد آورد. هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا تصاویر هوایی می‌توانند اطلاعات تکمیلی مربوط به خدمات نقشه‌برداری هیدروگرافی آلمان را ارائه دهند یا خیر. برای آب‌های کم‌عمق، مقادیر عمق سنجی را می‌توان از تصاویر استخراج کرد. این تصویر همچنین امکان نقشه‌برداری سه‌بعدی از منطقه ساحلی را نیز فراهم خواهد کرد.

پروازهای پهپادها توسط شرکت نروژی Nordic Unmanned به نمایندگی از EMSA انجام می‌شود. فناوری حسگر و قابلیت‌های تجزیه و تحلیل برای اندازه‌گیری انتشار توسط شرکت دانمارکی Explicit ApS ارائه شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جزییات لایحه آیین‌ نامه موسسات ارائه خدمات صدور گواهینامه ‌های قانون فنی و ایمنی دریایی

س فروردین 30 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه با تصویب آیین نامه موسسات ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانونی و فنی و ایمنی از سوی مجلس شورای اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، می‌تواند امور بازرسی و صدور گواهینامه‌های فنی و ایمنی کشتی‌ها را به موسسات رده‌بندی متخصص در چارچوب مشخص […]

همچنین بخوانید: