تولید ۱۱ تُن سیست آرتمیا در مزارع پرورش آذربایجان‌غربی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش ایرنا، محمدباقر قریشی روز سه‌شنبه با اشاره به نیاز کشور به پرورش آرتمیا جهت تغذیه آبزیان اظهار کرد: با توجه به نیاز داخلی، تمام محصولات تولیدی در داخل کشور به مصرف رسیده است.

وی آرتمیا را موجودی ارزشمند دانست که علاوه بر مصارف آبزی پروری در موارد متعد دیگر نیز حایز اهمیت است و در این رابطه افزود: شیلات استان برای تامین بخشی از نیاز کشور و فراهم نمودن بستر صادرات این نوع محصول در توسعه پرورش آرتمیا در مناطق مستعد حاشیه دریاچه ارومیه از هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت ها استقبال می‌کند.

مدیرکل امور شیلات و آبزیان آذربایجان غربی دریاچه ارومیه منبع سرشار از آرتمیا عنوان کرد و گفت: به دلیل کاهش حجم آب ورودی به دریاچه و بالا رفتن درجه شوری آن، در حال حاضر شرایط برای زیست آرتمیا مناسب نیست و عملا برداشتی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تخم یا سیست آرتمیا به صورت یک پتانسیل بالقوه ذخیره در بستر دریاچه ارومیه ذخیره شده شده و به محض مساعد شدن شرایط محیطی، این تخم‌ها طی مراحلی به موجود زنده آرتمیا تبدیل می‌شوند.

قریشی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک مجتمع ۲ هزار هکتاری پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب در ضلع شرقی دریاچه ارومیه به صورت فازبندی و مرحله به مرحله در حال راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا است، اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰ هکتار از فاز اول مجتمع فسندوز به بهره برداری رسیده و حدود ۵۰۰ هکتار در مرحله احداث تاسیسات و استخرهای ماهی پرورشی است.

قریشی ادامه داد: ظرفیت تولید آرتمیا در آذربایجان‌غربی در هر هکتار ۱.۱ تُن بیومس و سیست آرتمیا است.

آرتمیا به تنها موجود زنده دریاچه ارومیه مشهور است که ارزش اقتصادی نهفته در آن به طلای پنهان در نگین آبی آذربایجان شهرت دارد؛ اما این گنج نهفته در دریاچه این روزها حال روز خوبی ندارد و باید با تغییر این وضعیت، به سمت احیای محیط طبیعی زندگی آن و همچنین بهره برداری اصولی از آن همت گماشت.

 دریاچه ارومیه ظرفیت برداشت و صادرات سالانه بیش از ۳۰۰ تن آرتمیا را دارد که با درآمدزایی مربوط به این موجود ریز، می‌توان تحولی در تامین درآمد آذربایجان‌غربی ایجاد و حتی این استان را از بودجه دولتی بی‌نیاز کرد.

 آرتمیا گونه جانوری قرمز کوچکی است که در سال‌های پرآبی دریاچه ارومیه در همه جای آن به وفور یافت می‌شد اما در سال‌های کم آبی، کم‌کم ناپدید شد و همین امر یک حساسیت رسانه‌ای را رقم زد.

با توجه به نیاز اساسی صنعت آبزی پروری کشور به آرتمیا به نظر می‌رسد این جاندار ریز اما با ارزش، نه تنها پتانسیل ایجاد تحول اقتصادی در منطقه را دارد، بلکه عاملی نیز برای موفقت دولت مردمی در تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بحث پشتیبانی و حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود.

هر چند در یک بازه زمانی خاص اخباری مبنی بر انقراض آرتمیا در دریاچه ارومیه مطرح شد ولی یافته‌های علمی نشان می‌دهد که «آرتمیا» به دلیل خشکی و شوری بیش از اندازه دریاچه ارومیه از بین نرفته و می‌تواند سال‌ها به صورت «سیست» در مصب رودخانه‌های منتهی به دریاچه ادامه حیات دهد؛ موضوعی که امیدها به حیات این جاندار کوچک با ارزش اقتصادی بالا را زنده نگه داشته است.

در کنار این موضوع، صیانت و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آرتمیا در این منطقه نیز پیگیری می شود تا در صورت بروز بحران خشکسالی و کم‌آبی به مانند بحران ۲ دهه اخیر دریاچه ارومیه، این جاندار ارزشمند از گزند این چالش ها در امان باشد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مسابقات جام جهانی قطر؛ فرصتی برای تکمیل زیرساختهای گردشگری جزایر

س اردیبهشت 20 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران و مدرس رشته مهندسی معماری دریایی: رویدادهای ورزشی مهم همواره فرصتی برای تکمیل زیرساختهای گردشگری هستند. مهمترین رویداد ورزشی جهان یعنی جام جهانی قطر که قرار است با مشارکت برخی از جزایر ایران برگزار شود، فرصت بزرگی برای تکمیل […]

همچنین بخوانید: