بیانیه بنیاد باستان شناسی دریایی در کنفرانس دهه اقیانوسی سازمان ملل متحد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بنیاد باستان شناسی دریایی با صدور بیانیه ای در کنفرانس دهه اقیانوسی بر نقش میراث فرهنگی در کمک به اجرای هدف 14 توسعه پایدار و به عنوان یک منبع ارزشمند تاکید نمود.

به گزارش مرین‌پرس، بنیاد باستان شناسی دریایی (Maritime archaeology trust) به عنوان یک سازمان‌ یا اِن‌جی‌اُ معتبر در کنوانسیون 2001 یونسکو در مورد حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب (UCH) به تاکید بر نقش میراث فرهنگی در کمک به اجرای هدف 14 توسعه پایدار و به عنوان یک منبع ارزشمند که می‎تواند بر نتایج دهه علوم اقیانوسی سازمان ملل برای توسعه پایدار (2021-2030) تاثیر گذار باشد؛ اشاره نمود که می خوانید.

یک اقیانوس سالم و پایدار (A healthy and resilient ocean): میراث فرهنگی دریایی، به شکل شناورها یا سازه‎های غرق شده تاریخی در بستر اقیانوس‎ها است که  قابلیت تاریخ‎گذاری  و ارائه نقاط مرجعی را  دارا می‎باشد، که با سلامت اقیانوس‎ها قابل مقایسه و تحلیل است. هنگامی که یک کشتی غرق می‎شود، به عنوان یک زیستگاه مناسب، موجودات اعماق دریا را به سمت خود جذب می نماید و به بخشی از محیط زیست دریایی تبدیل می‎شود؛ این پدیده یک چارچوب زمانی تعیین شده مناسب برای مقایسه سیستم‎های بوم‎شناختیِ قبل و بعد از ورود بسترهای جدید فراهم می‎نماید. از طرفی با توجه به وجود شاخصه‎های مانند: فراوانی، جهان شمول بودن و کثرت قدمتی در میراث فرهنگی دریایی؛می‎توان از آن به عنوان یک آزمایشگاه زیر آب (underwater laboratory) استفاده نمود. تجربه ثابت کرده در جایی که ارزش میراث فرهنگی دریایی به رسمیت شناخته شود و مورد احترام قرار بگیرد؛ نیز بهتر محافظت می شود و پیرو آن از محیطی  که این میراث  در آن قرار داردند؛ محافظت می گردد.

– یک اقیانوس مولد(A productive ocean): بقایای مادی برجای مانده از فرهنگ دریایی در بستر دریاها، جایگاه محکمی را برای حیات دریایی ایجاد می‎کنند که بر آن اساس رشد می‎کند. این بقایا به اکوسیستم تبدیل شده تا صخره‎های مصنوعی را تشکیل دهند و نتیجه آن افزایش بهره‎وری دریایی است. چنین محوطه‎هایی برای ماهیگیران از جذابیت خاصی  برخوردار است، اما مهم‌تر از آن، عناصر کلیدی را برای گردشگری پایدار از نظر زیست‌محیطی فراهم می‎کنند. 

– یک اقیانوس مورد پیش‌بینی (A predicted ocean): نوسان تراز سطح آب دریاها از از دیر باز بر زیست بشری تأثیر گذار  بوده و جوامع بشری نیازمند به سازگاری با این تغییرات اقلیمی هستند؛ از این رو، بقایای باستان شناختی برجای مانده از تحولات فوق الذکر که بر اساس نوسان در تراز سطح آب دریاها شکل گرفته؛ هم اکنون قابل مشاهده است و شامل ابزار، سازه‎ها و سکونتگاه‎ها می‎باشند. محل قرارگیری مواد فرهنگی فوق الذکر، اغلب در مناظری است که شاهد بالا آمدن سطح آب دریاها بوده‎اند. در مجموع، پدیده نوسان در تراز سطح آب دریاها، منابعی را فراهم می‌نماید که ظرفیت تاریخ‌گذاری و تحلیل علمی داشته باشند و منجر به تولید داده‌هایی با وضوح بالا می‎گردد که توانایی درک تغییرات آب و هوایی گذشته و پاسخ‌های انسانی را دارند. سلسله رویدادهای گذشته دارای دو مفهوم علت و معلولی هستند و همچنان پایه و اساس تغییرات آینده را نیز تولید می‎کنند. وقتی تأثیرات ناشی از تغییرات مستمر را درک نماییم، بهتر می‌توانیم تحولات آتی اقیانوس‌ها را پیش‌بینی کنیم.

– یک اقیانوس الهام بخش و جذاب (An inspiring and engaging ocean): میراث فرهنگی دریایی سرگذشت بشری را روایت می‎کنند. این داستان با آثار باستانی بر جای مانده از مهاجرت انسان‎های اولیه از قاره‎ای به قاره‎ای دیگر در بستر اقیانوس هنگامیکه سطح آب در  پایین‌ترین حد بوده؛ آغاز می‌شود، همچنین بقایایی از کشتی‌های غرق‌شده‌ که پس از بالا آمدن سطح آب‎ها به کف دریا انتقال پیدا کرده‎اند؛ نیز موجود است. هر عنصر روایتی را ارائه می‎کند که به عنوان یک آجر از ساختمانی حافظه بشری محسوب می‎شود، به ویژه، خاطراتی که با جوامع ساحلی مرتبط باشند. امروزه، میراث فرهنگی دریایی به عنوان یک منبعی فرهنگی با جذابیت بالا محسوب می‎شود؛ از این رو، می‌تواند به طور فزاینده‎ای برای پیوند جوامع امروزی با گذشته‌ و ایجاد حس به‌زیستن جمعی استفاده شوند، و توانایی افزایش درک ما از اقیانوس‌ها را از طریق سواد اقیانوسی (Ocean Literacy) دارد.

برای کمک به دستیابی نتایج فوق الذکر، داده‌های جمع‌آوری‌شده از  طریق میراث فرهنگی دریایی ظرفیت ارائه دانشی از گذشته را دارد که در آن درس‌هایی موجود است که برای الهام‌بخشی، مشارکت و اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار بگیرد.

ما از سازمان ملل متحد می‎خواهیم که اقدامات اقیانوسی ذیل را در نظر بگیرد:

  • در نظر گرفتن نقش اساسی میراث فرهنگی در مسیر توسعه پایدار در دریاها و اقیانوس‌ها، به ویژه در ارتباط با یکی از اهداف هفده گانه دهه اقیانوسی یونسکو در مورد فرهنگ (SDG 14) در سند 2030.
  • در نظر گرفتن میراث فرهنگی به‌ عنوان ابزاری برای جذب مردم در خصوص توجه به پایداری سواحل، دریاها و اقیانوس‌ها به منظور بررسی، حفاظت و تجلیل از روابط دیرینه بین مردم و دریاها در سراسر جهان.
  • به رسمیت شناختن ارزش میراث فرهنگی برای اطلاع از الگوهای تغییرات بلندمدت که می تواند به پیش بینی نتایج آینده کمک کند.
  • به رسمیت شناختن اهیمت ذینفعان میراث فرهنگی در توانمندسازی دانشمندان اقیانوس‌شناسی و ایجاد مشارکت‌های نوآورانه برای همکاری با یکدیگر برای هموار نمودن هدف 14 سند 2030. 

منبع: 

Momber, G. (2022, July 14). UN Oceans 2022 Statement. Maritime Archaeology Trust; Maritime Archaeology Trust. https://maritimearchaeologytrust.org/3938-2/

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازنگری و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی در مناطق ویژه اقتصادی بندری/ تسهیل در رائه خدمات خدمات حمل و نقل دریایی/ افزایش رضایتمندی فعالان اقتصادی

چ تیر 29 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه مدیر کل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: با هدف ارتقاء سطح خدمات و تسریع و تسهیل در ارائه خدمات حمل و نقل دریایی و فعالیت‌های بندری و افزایش رضایتمندی فعالان اقتصادی مناطق بندری و نیز بهره‌مندی حداکثری از مزایای […]

همچنین بخوانید: