آیا اوزون می تواند چالش ‌طعم ‌نامطلوب محصولات درسیستم مدار بسته را حل کند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اوزون، یک عامل اکسید کننده قوی، از اوایل قرن بیستم در فرآیندهای تصفیه استفاده شده است. در ابتدا برای تصفیه فاضلاب شهری مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان تا کنون استفاده از اوزون در آکواریوم‌ها، استخرهای شنا، تصفیه آب آشامیدنی، فرآیندهای صنعتی و همچنین عملیات پرورش ماهی مانند سیستم های آبزی پروری چرخشی (RAS) گسترش یافته است.

در داخل سیستم مدار بسته (RAS) ماهی‌ها در یک محیط کنترل شده که در آن آب تحت چرخش مداوم قرار دارد پرورش می‌یابند. با این حال، قدرت باروری این سیستم‌ها (از منظر ایجاد بار باکتریایی بی هوازی) تجمع مواد آلی را تقویت می‌کند و باعث تکثیر میکروارگانیسم‌ها می‌شود.

برخی از این میکروارگانیسم‌ها ترکیبات بد‌طعمی (OFCs) مانندgeosmin  و2-methylisoborneol (MIB) [1] تولید می‌کنند. که طعم نامطلوبی به ماهی داده و از بازار پسندی آن‌ می‌کاهند.


[1] ترکیب Geosmin  ایجاد بوی خاک وMIB-2  هم طعم کهنگی و کپک زدگی به محصول می‌دهد. هر دوی این ترکیبات الکل‌های نوع سوم با جرم مولکولی کم با فراریت بالا می‌باشند. این دو ترکیب توسط جلبک های سبز-آبی (cyanobacteria)  و actinobacteria تولید می‌شوند.

پاکسازی گران‌بها

پاک‌سازی در آب تمیز روشی سنتی برای جلوگیری از طعم‌بد ماهی است، فرآیندی بسیار آب‌بر و  پر هزینه. این روش سنتی به طور معمول تا 15 روز طول به طول می‌انجامد، این روش پاکسازی نه تنها منجر به کاهش وزن ماهی می‌شود، بلکه هزینه‌های قابل توجهی را به همراه دارد، هزینه‌های آب به تنهایی تا 5 درصد از درآمد را می‌کاهد.

با درک ناکارآمدی این روش سنتی، درمان اوزون به عنوان یک درمان امیدوارکننده برای طعم‌های نامطلوب در سیستم مدار بسته ظاهر شده است. خواص اکسید کننده اوزون، مواد آلی، ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌های موجود در آب را هدف قرار می‌دهد و در نتیجه ‌OFC‌ها را خنثی کرده و نیاز به پاکسازی را از بین می‌برد.

محلول آب شور

در محیط‌های آب شور، شیمی اوزون به دلیل غلظت بالای یون‌های محلول پیچیده‌تر بوده و نظارت تخصصی‌تری می‌طلبد. سنسور کنترل ویژگی‌های اوزون (OxyGuard) راه حل‌های مناسبی را ارائه داده و به ما این اطمینان را می‌دهد که این روش، بسیار کارآمد و ایمن است.

ابتکارات تحقیقاتیRASALT  و ProBiOzon در سیستم مدار بسته، اثر بخشی درمانی اوزون برای افزایش کیفیت آب و سلامت ماهی رابه خوبی نشان داده‌اند. پروژه‌های در حال انجام مانند Bizon با هدف بررسی پتانسیل‌های بیشتر تصفیه به کمک سیستم اوزون، به طور کلی مشکل نیاز به پاکسازی آبزیان پس از برداشت را حذف می‌کنند.

آیا اوزون آینده سیستم مدار بسته است؟

اوزون قبلاً در چندین سیستم مدار بسته در مقیاس‌های بزرگ، مستقر شده است. اوزون درمانی نوید بخش بوده و انقلابی در آبزی پروری ایجاد می‌کند. با حذف ترکیبات بد طعم و افزایش کیفیت آب، نه تنها سودآوری و پایداری RAS را بالا می‌برد، بلکه باعث پیشرفت شیوه‌های آبزی‌پروری در خشکی نیز می‌شود.

Oxyguard: www.oxyguard.dk

Water ApS: www.water.dk

Cobália: www.cobalia.com

تعداد بازدید: ۱

لینک کوتاه: کپی کن!

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اتحادیه تولید و تجارت آبزیان

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

متغیرهای مرتبط با کلسیفیکاسیون و پوست‌اندازی

چ اردیبهشت 12 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه متغیرهای مرتبط با کلسیفیکاسیون و پوست‌اندازی pH محیطی یک عامل مهم موثر بر سخت‌پوستان است(پان و همکاران، 2007). در استخرهای آبزی‌پروری، مقادیر pH می‌توانند از 6/6 تا 10/2 نوسان کنند و این تغییر در pH غالباً توسط تنفس میگو، فرایندهای بیوشیمیایی مختلف از جمله فتوسنتز/تنفس فیتوپلانکتون‌ها […]

همچنین بخوانید: