اهتمام خوب دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی/ انجام سرمایه گذاری ۴ همتی در بندر امام (ره)/ برنامه‌ریزی برای ایجاد بندر بزرگ خوزستان با آبخور ۳۵ متری

زمان مطالعه: 5 دقیقه



مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد بندر بزرگ کانتینری خوزستان گفت: درافت(ابخور) این بندر بین ۳۵ تا ۴۰ متر خواهد بود که در منطقه بی‌نظیر است.

یه گزارش پایگاه اطلاع رسا سازمان بنادر و دریانوردی؛ نشست خبری مدیرکل بنادر ودریانوردی استان خوزستان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

 

 بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ابتدای نشست خبری ضمن خوش آمد گویی به خبرنگاران حاضر در نشست در خصوص ظرفیت‌های دریایی این استان اظهار داشت: ۲۰ الی ۲۵ درصد از سواحل فعال کشور در استان خوزستان قرار دارد و بیش از ۷۰۰ کیلومتر سواحل با قابلیت کشتیرانی داریم.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی بنادر تجاری استان حوزستان ۸۰ میلیون تن است ادامه داد: بندر امام به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور است که با درافت ۱۴ متر مشغول خدمات رسانی به کشتی‌های تجاری میباشد

 

به گفته آقایی؛ ۱۱.۵ هزار هکتار مساحت اراضی مطقه ویژه اقتصادی بندر امام است و ۲۴۰۰ هکتار و ۶۰۰ هکتار مساحت اراضی پس کرانه این بندر برای صنایع پایین دست پتروشیمی است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: غالب کالاهای صادراتی این بندر متعلق به حوزه پتروشیمی است و از این حیث بهترین عملکرد را در بین دیگر بنادر دارد.

 

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد ظرفیت بندر امام تکمیل شده است اظهار کرد: از نظر استانداردهای جهانی وقتی بندری به بیش از ۶۰ درصد طرفیت می‌رسد باید به فکر ایجاد بندر و اسکله جدید بود.

 

آقایی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد بندر بزرگ کانتینری خلیج فارس گفت: درافت(ابخور) این بندر بین ۳۵ تا ۴۰ متر خواهد بود که در منطقه بی‌نظیر است.

 

مدیرکل بنادر استان خوزستان با اشاره به سرمایه‌گذاری در پروژ‌ه‌های ترمینالی گفت:بیش از چهار هزار میلیارد تومان حجم پروژه هایی هست که در بندر امام خمینی(ره) سرمایه گذاری شده است.

 

وی با بیان اینکه ۳۴ پروژه در حال انجام است ادامه داد: پروژه لایروبی کانال خور موسی از چمله این موارد است که امیدواریم تا خرداد سال بعد به اتمام برسد.

 

به گفته آقایی؛ در دهه فجر پروژه‌های خوبی در دست آماده‌سازی است که بیش از ۵هزار میلیاردتومان حجم این پروژه‌ها میباشد که غالب این سرمایه‌گذاری ها داخلی است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی بیان کرد: در حوزه گردشگری هم کارهای خوبی انجام شده است که یکی از این اقدامات افتتاح ۸ اسکله گردشگری در سال ۹۸ بود.

 

 

وی ادامه داد: در سال جاری بالغ بر۱۲ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی تخلیه شده است و حدود ۱۰۰ هزار کانتینر نیز تخلیه شده است. همچنین ۱میلیون ۶۰۰ هزار مواد نفتی تخلیه شده است.

 

آقایی گفت: مجموع عملیات تخلیه و بارگیری ۳۴میلیون تن کالا است که حدود ۱۲۰۰ شناور آن‌ها را انتقال داده‌اند.

 

به گفته این مقام مسئول؛  ۱۰ درصد کالاهای اساسی ریلی و ۹۰ درصد ان عز طریق جاده ای از بندر امام خارج شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه روزانه ۶۵هزار تن عملیات تخلیه در بندر داریم گفت:موجودی کالاهای اساسی  در انبار های بندربه میزان ۳میلیون ۴۸۰ هزار تن، در لنگرگاه حدود ۲میلیون تن و در پای اسکله ۱۸۸ هزار تن است که در مجموع به میزان ۵ میلیون ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در پای اسکله لنگرگاه و انبار قرار دارد.

 

به گفته آقایی این آمارها نشان از اهتمام خوب دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی برای کشور دارد.

 

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از کالاها در لنگرگاه و انبار مربوط به بخش خصوصی و مابقی متعلق به بخش دولتی است.

 

در ادامه این نشست آقایی با اشاره به دیگر بنادر استان خوزستان در خصوص بندر خرمشهر گفت: بندر خرمشهر از بندرهای خوب ما است و دارای ظرفیت‌های خوبی از جمله متصل بودن به ریل است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی‌ استان خوزستان افزود: بندر آبادان نیز به جهت نزدیکی به بنادر دوحه و شویخ کویت و فاو و ام القصر عراق نیز از جمله بنادر استراتژیک ما است که در این بندر ۱۷۰ میلیارد تومان حجم پروژه‌های ما است.

اقایی ادامه داد: درصدد هستیم حمل و نقل مسافری بین بندر آبادان و بندر سیبه عراق را به سرانجام برسانیم چرا که زیرساخت‌های طرف ایرانی مهیای این کار است.

وی بیان کرد: بندر اروند کنار نیز از مطلوب ترین بنادر ما جهت صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی است و دارای زیرساخت‌های مناسبی جهت صادرات مصالح ساختمانی است که حجم پروژه‌های این بندر به ۱۱۳ میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرکل بنادرودریانوردی خوزستان در خصوص در بندر چوئبده نیز اظهار داشت: پروژه‌های خوبی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام داریم که تعمیرات اساسی اسکله بتنی قدیم، احداث انبار ۲۰۰ متری، سیستم اطفا حریق و ساختمان اداری از جمله این پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: بندر سجافی نیز از بنادر خوب و پویای ما است که درطول نُه ماه گذشته شاهد رشد ۳۰ درصدی فعالیت این بندر بوده‌ایم که این فعالیت‌ها منجر به رونق فعالیت تجاری اهالی هندیجان شده است و تلاش داریم تا به اسکله های آن اضافه کنیم.

به گفته آقایی؛ در بندر شادگان نیز نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی شناور و ۱۰۰ درصد تناژ کالا بوده‌ایم و ۷۰ میلیارد تومان در این بندر پروژه داریم که انشالله در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان دموراژ بندر امام خمینی خاطرنشان کرد: با پذیرش ۱۲۰۰ کشتی در طول سال جاری اما با تلاش‌های صورت گرفته خوشبختانه مشمول هیچ هزینه ای در خصوص دموراژ نشده‌ایم.

پایان پیام/

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فرماندار قشم: ۲۰ گواهینامه دریانوردی برای بانوان صیاد جزیره هنگام صادر شد

چ دی 7 , 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقهقشم – ایرنا – فرماندار قشم گفت: برای نخستین بار با همکاری ادارات شیلات و بنادر و دریانوردی این شهرستان مرزی ۲۰ گواهینامه دریانوردی برای بانوان صیاد جزیره هنگام صادر و تحویل آنان شد. منبع

همچنین بخوانید: