ایجاد بندر سبز خزری در استان گلستان در دست مطالعه است

زمان مطالعه: 3 دقیقه



مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان گفت: بنادر گلستان شامل دو بندر قدیمی، یک بندر جدید در حال احداث و یک بندر در حال مطالعه تحت عنوان بندر سبز خزری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نورالله عباسی، مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان اظهار کرد: بنادر گلستان شامل دو بندر قدیمی، یک بندر جدید در حال احداث و یک بندر در حال مطالعه تحت عنوان بندر سبز خزری است.

وی ادامه داد: بندر سبز خزری در گمیشان پیشنهاد و جانمایی شده ولی باز هم جای بازنگری در این زمینه وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه بندرگز و ترکمن در  سال‌های ۱۳۷۲ الی  ۱۳۷۴ با دو رویکرد تفریحی، گردشگری و تجاری احداث شدند، افزود: بندرگز بیشتر با رویکرد مسافری فعالیت می‌کرد که در سال ۱۳۸۸ به مدت ۵۰ سال به سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شد تا گردشگری را در این نقطه فعال کند و این بندر در قالب یک مجموعه تفریحی، گردشگری، مسافری دریایی و تجاری فعال شود. 

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه در دو بندر گز و ترکمن قایق‌ های سبک و با حجم کم و کوچک امکان فعالیت دارند، تصریح کرد: قیمت تمام شده حمل کالا با کشتی‌های بزرگ به‌صرفه‌تر است اما بدلیل پسروی آب دریای خزر و عدم توانایی ورود کشتی به داخل خلیج در هیچ کدام از این دو بندر، کشتی تجاری پهلودهی نشده است.

وی ادامه داد: تنها در بندرترکمن بارجی به ظرفیت ۵۰۰ تن از طریق سبک‌سازی وارد شده که بعدها با پسروی آب دریا دیگر هیچ کشتی وارد این منطقه نشده است. 

عباسی متذکر شد: در بندرگز که از سال ۱۳۸۸ به سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شده بدلیل کاهش سطح آب اقدام خاصی  صورت نگرفته است و سازه‌هایی احداثی بلا استفاده باقی مانده و در حال تخریب است و در جلسات اخیر مقرر شد بعد از انجام لایروبی و دسترسی به عمق مناسب، فعالیت‌های این بندر از طریق سرمایه‌گذاری یکپارچه رونق بگیرد. 

وی اضافه کرد: بندرترکمن نیز از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۰ سال برای استفاده تجاری به یک سرمایه‌گذار واگذار شده که این قرارداد تا سال ۱۴۰۰ تمدید شده و مقرر شد سرمایه‌گذار کانال دسترسی به بندرترکمن را از کانال آشوراده به طول هفت و نیم کیلومتر لایروبی مجدد کند تا عمق لازم را برای پهلوگیری کشتی‌های یک هزار تنی انجام دهد اما با پسروی آب، سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خود عمل کند  

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه در بخش سرمایه‌گذاری کسی باور نمی‌کرد میزان تغییرات و نوسانات آب دریای خزر به این شدت بر خلیج گرگان اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۰۰ تا سال ۱۳۵۶ آب دریای خزر به‌طور متناوب عقب‌نشینی و پسروی داشت اما در دهه اخیر اتفاق دیگری افتاده و از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۷۴ آب شروع به بالا آمدن کرد و بعد از سال ۱۳۷۴ تاکنون سطح آب دریا روند نزولی به خود گرفته و حدود یک و نیم متر از بیشینه خود در سال ۱۳۷۴ عقب‌نشینی کرده است. 

عباسی تأکید کرد: تقریباً ۸۵ درصد آب دریای خزر را کانال ولگا و وُلگا-دُن تأمین می‌کند اخیراً به علت کاهش ورودی آب از این رودخانه‌ها، سطح آب دریای خزر نیز پایین آمده است و با ادامه این روند باز هم شاهد روند نزولی سطح آب دریای خزر خواهیم بود البته ممکن است تغییرات اقلیمی و جغرافیایی و احیای رودخانه‌های ورودی به خلیج بتواند به این مسئله کمک کند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سه سرنشین قایق صیادی از خطر غرق شدن در آب های بوشهر نجات یافتند

چ دی 7 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقهبوشهر-مرین‌پرس- رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با حضور به موقع شناور ناجی، سه سرنشین قایق صیادی از خطر غرق شدن در آب‌های این استان نجات یافتند. منبع

همچنین بخوانید: