تردید بیشتر برای استخراج معادن در اعماق دریا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

صلح سبز، WWF و سایر سازمان‌ های زیست‌ محیطی از قبل خواستار توقف جهانی استخراج معادن در اعماق دریا بودند. اکنون، همانطور که ایزابو ون هالم می نویسد، دولت ‌ها نیز به آنها می‌ پیوندند.

به گزارش مرین‌پرس، در COP27، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستار ممنوعیت بین‌المللی استخراج معادن در اعماق دریا شد. در همان هفته، اولیویه گویونوارش، سفیر فرانسه، رسماً در جلسه شورای سازمان بین‌المللی بستر دریا (ISA) ممنوعیتی را پیشنهاد کرد.

گویونوارچ در نشست ISA در جامائیکا گفت: از آنجایی که اثرات تغییرات اقلیمی به طور فزاینده‌ای تهدید می‌شود و فرسایش تنوع زیستی تسریع می‌یابد، امروز به‌نظر نمی‌رسد که با عجله پروژه جدیدی را راه‌اندازی کنیم، پروژه استخراج از معادن عمیق بستر دریا، که اثرات زیست‌محیطی آن هنوز مشخص نیست و ممکن است برای چنین اکوسیستم‌های باستانی که تعادل بسیار ظریفی دارند، مهم باشد.

دولت فرانسه آخرین کسی است که خواستار توقف استخراج معادن در اعماق دریا شده است. آلمان، اسپانیا، کاستاریکا، نیوزلند، شیلی و دیگران می‌خواهند به دلیل عدم تحقیقات علمی در مورد اثرات زیست محیطی که معدنکاری می‌تواند داشته باشد، حمله به اعماق دریاها را متوقف کنند.

در بیانیه‌ای که در 7 نوامبر منتشر شد، صلح سبز فرانسه گفت که از اعلامیه مکرون استقبال می‌کند. این سازمان از اوایل سال 2021 به طور فعال علیه استخراج معادن در اعماق دریا مبارزه کرده است، زمانی که استخراج معادن در بستر دریا پس از آن که نائورو، جزیره‌ای در میکرونزی، ماده‌ قانونی را ایجاد کرد که به این معنی است که ISA باید مقررات لازم برای تأیید استخراج معدن را طی دو سال تکمیل کند، شدت گرفت.

آزمایشات استخراج از بستر دریا در حال انجام است

ISA از زمان تأسیس خود در سال 1994، موظف شده است “از حفاظت موثر دریایی در برابر اثرات مضری که ممکن است از فعالیت‌های مرتبط با اعماق دریا ناشی شود” اطمینان حاصل کند، اما دامنه آن محدودیت‌هایی دارد.

ISA فقط بر آب‌های بین المللی اختیار دارد، اما کنترلی بر آب‌های سرزمینی ندارد. طبق گزارش موسسه خیریه Pew، حدود 60 درصد از بستر جهانی فراتر از صلاحیت ملی است.

آنچه مخالفت کنونی دولت‌ها را برجسته می‌کند این است که بسیاری از اعضای شورای ISA، شاخه اجرایی این مقام هستند، به این معنی که اعتراضات آنها می‌تواند بر روی آب‌هایی که معمولاً تحت پوشش ISA نیستند، تأثیر بگذارد.

با این حال، تا کنون، هیچ مقررات یا دستورالعمل کافی برای استخراج از بستر دریا وجود ندارد. مذاکرات در ماه اوت بدون هیچ توافقی به پایان رسید و تنها چند ماه قبل از پایان ضرب الاجل دو ساله، استخراج معدن می‌تواند بدون وجود مقررات زیست محیطی آغاز شود.

چین حامی مالی شرکت‌های آماده معدنکاری در دریا

نائورو از یک شرکت تابعه شرکت کانادایی The Metals Company (TMC) حمایت مالی کرد تا استخراج از بستر عمیق دریا را در منطقه Clarion-Clipperton انجام دهد، منطقه‌ای که 4.5 میلیون کیلومتر مربع در اقیانوس آرام وسعت دارد. TMC قصد دارد در سال 2023 برای مجوز بهره‌برداری اقدام کند و در صورت اعطای آن، عملیات استخراج معدن را در اواخر سال 2024 آغاز خواهد کرد.

در ماه سپتامبر، ISA TMC را برای شروع آزمایش ماینینگ تایید کرد. در پایان ماه نوامبر، فعالان صلح سبز از مکزیک و آئوتاروآ با کشتی، سنگ پنهان، پس از بازگشت آزمایشی هشت هفته‌ای، با کشتی مواجه شدند. به گفته شرکت کشتیرانی Allseas، که آن را یک “محموله رکورد” نامید، این کشتی حدود 4500 تن ندول‌های پلی فلزی غنی از مواد معدنی را با خود حمل کرد.

جیمز هیتا، یکی از مبارزان از Aotearoa گفت: «ما امروز اینجا هستیم زیرا استخراج از معادن در اعماق دریا سلامت اقیانوس و زندگی و معیشت همه کسانی که به آن وابسته هستند را تهدید می‌کند. اقیانوس خانه بیش از 50 درصد زندگی روی زمین و یکی از بزرگترین متحدان ما در مبارزه با بحران آب و هوا است. تا زمانی که شرکت‌های معدنی غارت کف دریا برای کسب سود را تمام نکنند، نمی‌ایستیم.»

چرا عجله برای مواد معدنی در اعماق دریا؟

جهان در تلاش است تا مواد معدنی لازم برای انتقال انرژی را پیدا کند. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، «فناوری‌های انرژی پاک در حال تبدیل شدن به سریع‌ترین بخش تقاضا» برای مواد معدنی حیاتی هستند.

این سازمان تخمین می‌زند که تقاضای بخش انرژی پاک برای مس و عناصر خاکی کمیاب در دو دهه آینده بیش از 40 درصد، بیش از 60 درصد برای نیکل و کبالت و تقریبا 90 درصد برای لیتیوم افزایش خواهد یافت. تولید در تلاش است تا با تقاضای فزاینده سازگاری داشته باشد.

با این حال، بیشتر این مواد معدنی حیاتی را می‌توان در گره‌های چند فلزی در کف اقیانوس پیدا کرد – به ویژه مس، نیکل، کبالت و منگنز. این مواد معدنی سیب زمینی شکل برای اولین بار در طول سفر HMS Challenger در سال 1873 کشف شد و حاوی غلظت بالایی از چندین ماده معدنی است که در طی میلیون‌ها سال تشکیل شده است. از آنجایی که آنها بدون اتصال در کف اقیانوس دراز می کشند، فرآیند جمع‌آوری می‌تواند نسبتاً ساده باشد زیرا به کار حفاری در مقیاس بزرگ نیاز ندارد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، در مورد میزان منابع موجود هیچ نشانه‌ای از کمبود وجود ندارد. طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS)، ذخایر زیادی برای اکثر مواد معدنی وجود دارد، به عنوان مثال، 880 میلیون تن ذخایر مس در خشکی و 95 میلیون تن ذخایر نیکل موجود است. 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازدید دکتر آرامی رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس از غرفه ایزوایکو در ششمین نمایشگاه حمل و نقل

د آذر 28 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه دکتر منصور آرامی نماینده مردم شریف هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور در بازدید از غرفه ایزوایکو در ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران اهمیت […]

همچنین بخوانید: