رویای بازسازی امپراطوری عثمانی فرو ریخت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دکتر کامبیز اعتمادی

نایب رئیس کمیته کانتینری و عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات

حادثه زلزله اخیر در ترکیه باعث بروز حوادث جانی و خسارت های مالی گردیده که باعث اندوه و ناراحتی شد که امید است هرچه زودتر این حادثه مدیریت گردد.

تصاویر اختصاصی دریافتی از ترکیه عمق فاجعه زلزله به زیرساخت های بندری آن را نشان می دهد

 

پس از سال 2002 به بعد و با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه، دولت ترکیه توانست با برنامه ریزی های جدید در سیاست و اقتصاد کلان بر مشکلات اقتصادی فائق آید و توانست با تاسیس سازمان برنامه دولتی ترکیه اقدام به برنامه ریزی های جامع 5 ساله اقتصادی نماید.

کشور ترکیه با نهایت توان، سعی در آرامش سیاسی نمود. تهدید براندازی داخلی را با کنترل عواملی چون: فاکتورهای اقتصادی، کنترل شرایط اعتصاب عمومی و همچنین ساختارهای داخلی و سیاسی مدیریت کرد و با نزدیکی به امریکا، پیوستن به ناتو، ایجاد روابط با کشورهای همسایه دور و نزدیک، توسعه کشاورزی، توسعه منابع و … خود را به 20 کشور صنعتی جهان تبدیل نمود.

البته لازم به ذکر است جذب سرمایه گذاران ایرانی که برای خرید املاک و تجارت از این کشور استفاده نمودند، از عوامل دیگری جهت پیشرفت ترکیه محسوب می گردد.

ترکیه پس از دبی، یکی از کشورهایی است که در مسیر حمل و نقل کالاهای ایرانی به اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی نقش مناسبی ایفا کرده است ولی باید درنظرداشت با توجه به میزان حادثه و درگیری دولت وقت ترکیه به نظر نمی رسد با توجه به بنادر فعال ترکیه، خلل بزرگی چون مسدود شدن کانال پاناما برای حمل و نقل دریایی جهان اتفاق بیفتد.

از بنادر مهم ترکیه می توان به: هوپا، سامسون، ترابزون و زونگولداک در کنار دریای سیاه، اسکندورن، مرسین و آنتالیا در کنار مدیترانه، ازمیر در کنار دریای اژه، جملیک، استانبول و ازمیت درکنار دریای مرمره اشاره نمود.

بنادر کشور ترکیه به سه دسته بنادر دولتی، بنادر شهرداری و بنادر خصوصی تقسیم بندی می گردد که همه بنادر استراتژیک، جزو بنادر دولتی هستند. بعضی از بنادر ترکیه علاوه بر امکانات فرود هواپیمای باری و اتصال به راه آهن به عنوان یک فاکتور مهم درخصوص مدیریت حمل ونقل به حساب می آید.

باتوجه به فاکتورهای فوق الذکر و تنوع اقلیم بنادر ترکیه، به نظر نمی رسد که بروز حادثه زلزله باعث بروز حوادث مشابهی مانند انسداد کانال پاناما در جهان به وجود آورد و صرفا این بنادر برای مدتی در حمل و نقل دریایی دچار وقفه خواهند گردید.

 

یادداشت دریافتی متخصصین

 کمیته تخصصی آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز

منبع تصاویر: اختصاصی ارسال شده از محل های مختلف حادثه زلزله ترکیه در بنادر مختلف این کشور

لینک کوتاه: https://seanews.ir/43812

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری ساخت کشتی

س بهمن 25 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه کشورهایی که اکنون همساه دریای کاسپین هم نیستند به ساخت شناور در آب‌های کم‌عمق و ساخت کشتی روی آورده‌اند و همچنین در حال برنامه‌ریزی برای توسعه بنادر و ایجاد زیرساخت تعمیر و ساخت کشتی نیز هستند. اگر ایران چنین موقعیت‌هایی را از دست بدهد در واقع […]

همچنین بخوانید: