ترانزیت دریایی از مرز ۲۱۰ میلیون تن عبور می‌کند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه تا نیمه بهمن ماه سال گذشته، درمجموع ۲۱۰ میلیون تن انواع کالاهای تجاری در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد، گفت: تا پایان سال و با توجه به افزایش تجارت کشور در نیمه دوم سال جاری، عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در بخش‌های صادرات، واردات و ترانزیت از مرز ۲۱۰ میلیون عبور خواهد کرد.

به گزارش مرین‌پرس، علی‌اکبر صفایی در تشریح عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۱، گفت: به رغم از دست رفتن نظم معمول جهانی در عرضه و تقاضا، تلاطم و بی‌نظمی در بازارهای بین‌المللی و ثبت رشد اقتصادی ۲ تا ۳ درصدی در بیشتر کشورها، ترافیک انواع کالاهای خارجی به بنادر بازرگانی کشور در سال جاری، بین ۸ تا ۱۰ درصد- در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته- رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش سالانه مدیران این سازمان، با بیان اینکه تا نیمه بهمن ماه سال گذشته، درمجموع ۲۱۰ میلیون تن انواع کالاهای تجاری در بنادر کشور، تخلیه و بارگیری شد، تصریح کرد: تا پایان سال و با توجه به افزایش تجارت کشور در نیمه دوم سال جاری، عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در بخش‌های صادرات، واردات، ترانزیت از مرز ۲۱۰ میلیون عبور خواهد کرد.

توسعه راهبرد اقتصاد دریاپایه با اجرای پروژه‌های بزرگ زیربنایی

وی با اشاره به اقدامات سازمان بنادر در راستای شفاف‌سازی، تسهیل کسب‌وکار مردم و توسعه اقتصاد دریاپایه به عنوان یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: عمده پروژه‌های توسعه‌ای و زیربنایی  تعریف شده دریایی و بندری برای سال ۱۴۰۱، با تاثیر بر اقتصاد ملی و معیشت مردم ساحل نشین، به بهره‌برداری رسید و بخش بزرگی نیز در دست اجراست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۰ پروژه‌ بزرگ سرمایه‌گذاری در سواحل و بنادر کشور در ایام دهه‌فجر امسال، افزود: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ عمرانی و تجهیزاتی در بنادر کشور، با اعتباری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال، آغاز شده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، صفایی با اشاره به افتتاح بخش دوم از فاز سوم طرح توسعه بندر کانتینری شهید رجایی، اعلام کرد: با ایجاد اسکله‌ جدید کانتینری، پهلوگیری ‌کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری تا ظرفیت ۱۸ هزار TEU در این بندر مهیا شده است.

وی با اشاره به ساخت بندر جدید خمیر و بازسازی بندر اروندکنار در راستای توسعه معیشت و اشتغال مردم محلی در استان هرمزگان و خوزستان، گفت: بندر خمیر می‌تواند به یک قطب بزرگ برای صادرات مواد معدنی تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات مثبت و مؤثر سازمان بنادر در حوزه بین‌الملل و در سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موثر “آیمو” در شکل‌گیری مقررات و قوانین جدید دریایی نقش موثر و سازنده‌ای داشته است.

رشد ۷۰ درصدی ترانزیت از دریای خزر

صفایی با اعلام رشد ۷۰ درصدی ترانزیت از دریای خزر، به تشریح اقدامات این سازمان در حوزه‌ تجارت خارجی پرداخت و گفت: با رایزنی و نشست‌های کاری و هدفمند با کشورهای روسیه، قزاقستان و عمده کشورهای شرق دریای خزر و همچنین توسعه همکاری‌های دریایی و بندری با کشورهای هند، امارات متحده عربی و عمان، در قالب اتصال و ارتباط این کشورها از طریق بنادر ایرانی در شمال و جنوب کشور، سبب شد ترانزیت از دریای خزر تا ۷۰ درصد رشد کند.

وی همچنین با اشاره رویکرد سازمان بنادر برای ترغیب کشورهای شمال دریای خزر برای سرمایه‌گذاری مشارکتی در مسیر ترانزیتی شمال- جنوب، از برگزاری جلسه سه جانبه ایران، هند و روسیه در سطح معاونان وزیر راه در تهران، در اسفندماه جاری، با حضور بخش‌های خصوصی سه کشور، خبر داد و اظهار کرد: سیاست دولت و برنامه‌ریزی سازمان بنادر در حوزه فعالیت‌های ترانزیتی از خزر، علاوه بر افزایش مبادلات ترانزیتی، نهادینه‌سازی این فرایند به صورت بلندمدت و نفع اشتراکی از پتانسیل موجود حمل‌ونقلی، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک است.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف پروژه‌های بلاتکلیف و عقب‌مانده/ تأمین ۵۱ فروند انواع شناور در دستور کار/ تدوین ضوابط تعیین کاربری‌های اراضی بنادر در مرحله نهایی

ش اسفند 6 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه عضو‌هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادرو دریانوردی اعلام کرد: ۴۰۳ پروژه فعال عمرانی و زیربنایی با ۷۳ درصد پیشرفت عملکرد در بنادر کشور در دست انجام است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، علی فتحی در همایش سالانه […]
برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف پروژه‌های بلاتکلیف و عقب‌مانده

همچنین بخوانید: