تولید بیش از ۱۱ هزار تن انواع آبزیان در خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۱

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مرین‌پرس/خراسان رضوی مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۶ تن انواع آبزیان در استان تولید شده است. همچنین دومین مرکز پرورش کروکودیل در مشهد افتتاح می‌شود.

مجید طاهرپور امروز، ۱۶ فروردین ماه، در نشست خبری که در بخش مدیریت شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته ۸۶۰۰ تن ماهی‌های سردابی، ۲۸۵۵ تن ماهی‌های گرمابی در استان تولید شده که از میزان تولید ماهیان گرم آبی ۲۴۸۵ تن در استخرها و حدود ۳۷۹ تن در منابع آبی دیگر استحصال شده است.

وی افزود: با توجه به توسعه تکنولوژی‌ها و افزایش جمعیت و محدودیت شدید در حوزه آبزیان در آب‌های آزاد، برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی برای مناطقی که دارای آب‌های داخلی هستند، طراحی شده است. در همین راستا پیش‌بینی شده خراسان رضوی که در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۶ تن انواع آبزیان را تولید کرده است. تولید انواع آبزیان را تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن برساند.

 مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: طی سال گذشته ۱۲ میلیون قطعه ماهیان زینتی در خراسان رضوی تولید شده است. همچنین میانگین سرانه مصرف آبزیان در استان ۷.۲۳ کیلوگرم است که با میانگین سرانه مصرف آبزیان کشور که ۱۳ کیلوگرم است، فاصله زیادی دارد. افزایش سرانه مصرف آبزیان، ترویج فرهنگ آبزی مصرفی را می‌طلبد.

طاهرپور با اشاره به پروژه‌های مهم اجرا شده در سال گذشته در حوزه شیلات، خاطرنشان کرد: در مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل خراسان رضوی با ظرفیت ۳۰۰ سر کروکودیل، در حال حاضر ۸۰ سر در پارک کروکودیل موجود است. تکثیر و پرورش این موجود برای مصارف پزشکی و گردشگری است. فاز دوم این پارک در بلوار فرودگاه تا ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ادامه توضیح داد: تاسیس و راه‌اندازی ۲ کارخانه بزرگ آبزیان یکی کارخانه‌ای با ظرفیت ۶۰ هزارتن در قوچان و کارخانه دیگر با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سبزوار انجام شده و یک کارخانه ۱۰ هزار تنی هم در مشهد تا پایان امسال افتتاح خواهد شد. با فعالیت خط تولید این سه کارخانه که نقش مهمی برای تامین نیاز داخلی و صادرات تولیدات به کشورهای افغانستان و ترکمنستان دارد، زمینه اشتغال برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توسعه واحدهای پرورش ماهیان خاویاری را از دیگر طرح‌های موفق سال گذشته اعلام کرد و گفت: در حال حاضر پنج واحد پرورش ماهیان خاویاری در خراسان رضوی فعال است که چهار واحد آن در سبزوار و یک واحدش در داورزن فعالیت دارد. یک واحد دیگر نیز در حال احداث و بهره‌برداری در کلات است.

طاهرپور بیان کرد: این مدیریت موفق شده از پنج استان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را اخذ کند و اکنون واحد پرورش این ماهی در قوچان در محیط‌های محصور آماده افتتاح است. در حال حاضر به صورت آزمایشی کار پرورش این ماهی انجام شده و تا اوایل اردیبهشت ماه امسال این مرکز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اعلام مزایای پرورش ماهی تیلاپیا خاطرنشان کرد: امسال در این زمینه اقدامات بسیاری شده است. این نوع ماهی مقاومتش در برابر بیماری‌ها بالاست و پرورش آن با توجه هزینه پایین راحت است. همچنین هزینه عرضه به بازار این نوع ماهی هم کمتر از انواع ماهی‌های دیگر است. پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۰۰ تن از این نوع ماهی در قالب چهار تا پنج مزرعه تیلاپیا در استان تولید شود.

طاهرپور اظهار کرد: اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان دارای مجوز روی تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی متمرکز هستند و با اقدامات خوبی که سال گذشته در حوزه شیلات انجام شده، می‌توانیم هفتم شرکت دانش‌بنیان در حوزه شیلات را فعال کنیم تا از دانش و فن آن‌ها بهره‌مند شویم.

وی احداث رستوران‌های دریایی را نیاز خراسان رضوی دانست و افزود: جمعیت حدود ۶ میلیون نفری استان و حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر در خراسان رضوی ظرفیت بسیار بالایی است، در همین راستا افتتاح ۲ یا سه رستوران دریایی در دستور کار قرار دارد. همچنین برگزاری ۲۲ دوره طبخ ماهی در شهرستان‌های استان به منظور آشنایی بیشتر خانواده‌ها با انواع طبخ ماهی و افزایش مصرف آبزیان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بندر انزلی رتبه نخست جذب گردشگران در استان گیلان

چ فروردین 16 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه ولی جهانی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به کسب رتبه دوم کشوری جذب گردشگران نوروزی توسط استان گیلان گفت: بیشترین میزان گردشگران ورودی به شهرستان‌های ساحلی سفر کردند که در این میان بندر انزلی رتبه نخست جذب گردشگران را در استان به خود اختصاص […]

همچنین بخوانید: