یک فراكسیون و دیگر هیچ! / درآمد فراكسیونی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

با رد مفاد اقتصاد دریاپایه از برنامه هفتم توسعه به وسیله سازمان برنامه و بودجه، انتظار اقدامات مناسب و مدبرانه فراكسیون دریایی ایران بودیم! چه انتظار عبثی! تصور بر این بود كه این فراكسیون وارد ماجرا شود و با مصاحبه، نامه‌نگاری و لابی‌گری تلاش كند كه اشتباه راهبردی سازمان برنامه و بودجه را تصحیح كند؛ كه البته تا كنون هیچ خبری از رئیس و مرئوس فراكسیون مربوطه نیست كه نیست.

به گزارش مارین نیوز، روزنامه اقتصاد سرآمد امروز یادداشتی به قلم ایرج گلشنی منتشر کرد که نوشته است: مجلس شورای اسلامی، دارای بخش‌ ها و اركان متعددی است كه در این میان، فراكسیون‌ ها جایگاهی است برای تجمع نمایندگان خاص حول محور موضوعات خاص. یكی از این خاص‌ ها، « فراكسیون توسعه اقتصاد دریا محور » است كه در مجلس یازدهم ساخته و پرداخته شده است. می‌ گویند این فراكسیون ۶۶ عضو دارد و حسب اهمیت دریا و اقتصاد دریاپایه، تشكیل شده است.

فراكسیون از ادعا تا عمل

قاعده عمومی بر این است كه یك فراكسیون كه با اعضای خاص برای موضوع خاص تاسیس می‌ شود، از دو قوت برخوردار باشد: اول: اعضای آن فراكسیون هدف مشترك دارند و به طور جمعی در ساخت و تصویب قوانین می‌ توانند موثر باشند. دوم: اعضای هر فراكسیون، تخصص مشترك دارند و روی موضوع انتخابی برای فراكسیون، دانش و اطلاعات كافی دارند و به همین دلیل دور هم جمع شده و یك تشكل ترتیب می‌ دهند. این تجمع در یك فراكسیون می‌ تواند به آن‌ ها هم‌ افزایی بدهد و بتوانند با قدرت تمام و دقت وافر، قانون بسازند و به تصویب برسانند. سوم: نیازمندی حوزه انتخابیه نمایندگانی كه در یك فراكسیون جمع می‌ شوند، دلیل و نقطه قوت دیگری است كه به نمایندگان انگیزه می‌ دهد. مثلا در فراكسیون دریایی، همه نمایندگان استان‌ های هفت‌ گانه دریایی كشور حضور دارند. آن‌ ها به خوبی می‌ دانند اگر اتفاق خوبی در حوزه اقتصاد دریا بیفتد، حوزه‌ های انتخابی آن‌ ها منتفع می‌ شوند و این نفع می‌ تواند با انتخاب مجدد به خود نماینده برگردد.

اما واقعیت فراكسیون‌ها

چنین به نظر می‌ رسد كه این سه نقطه قوت (یعنی هدف و تخصص مشترك و حوزه انتخابیه) بتواند از این فراكسیون‌ ها، گروهی مقتدر و متخصص بیرون دهد كه با تلاش فكری آن‌ ها، سرنوشت یك موضوع در كشور تغییر كند و به بهبود برسد. برای مثال، انتظار می‌رفت كه كمسیون دریایی مجلس شورای اسلامی، درباره اقتصاد دریامحور كوشا باشد و شاه‌ كار كند. زمینه فعالیت‌ ها را مقام معظم رهبری با منویات خود در باره اقتصاد دریا و «گنج پنهان مَكُران» ایجاد كرده بود. رئیس جمهور با تاكید بر برنامه هفتم توسعه و تشكیل كارگروه ویژه نشان داد به مساله اهمیت می‌ دهد. مجمع تشخیص مصلحت به موضوع ورود كرده و تا كنون ۸ بند از راهبردهای پیشنهادی را تصویب كرده است. همه این‌ ها، فرصت‌ های طلایی و بهانه‌ های بزرگ سیاسی بود كه در اختیار فراكسیون دریایی مجلس قرار گرفت كه به هدف بزند و نتایج بسیار بزرگی در كنار فعالیت‌ های بزرگ خود رقم بزند؛ اما چنین نشد و بعد از سه سال از عمر این فراكسیون (كه امسال نیز سال آخر آن است) جز برخی مصاحبه ها از آرامی رئیس فراكسیون، هیچ خبر دیگری دیده و شنیده نشد! چیزی كه خیال می‌ كردیم بمب اتم است، ترقه هم از آب در نیامد!

ترقه‌های مجلس شورای اسلامی

از فراكسیون‌ های مجلس شورای اسلامی انتظار می‌ رود كه اگر بمب نباشند، حداقل ترقه‌ هایی باشند كه گاه و بی‌ گاه با صدای خود، عده‌ ای را متوجه یك موضوع خاص بكنند؛ كه اگر نكنند همان ترقه هم نیستند و این سوال پیش می‌ آید كه فراكسیون‌ ها برای چه احداث می‌ شوند؟

ترقه انتخاب بعدی

برخی نمایندگان نیاز به عناوین دهان‌ پر كن دارند تا دور بعدی نیز با تبلیغات و سر و صدا، مجدد انتخاب شوند و چهار سال دیگر، به عنوان نماینده جولان دهند و البته با حقوق مادام‌ العمرش هم حال كنند. نیاز به سر و صدا، یعنی نیاز به ترقه و ترقه‌ بازی. این است كه به فكر می‌ افتند ترقه‌ هایی برای سر و صدا بسازند كه فراكسیون یكی از راه‌ كارهای خوبی است كه می‌ تواند صدا كند. عناوین پُر طمطراق مانند رئییس فراكسیون و نایب رییس فراكسیون و … می‌ تواند بخش بزرگی از پوسترهای دور بعدی انتخابات را پر كند. این است كه باید گفت، بعضی فراكسیون‌ ها فقط برای خالی نبودن عریضه هستند و ارزش و اعتبار دیگری ندارند. 

فراكسیون توسعه اقتصاددریامحور!

با رد مفاد اقتصاد دریاپایه از برنامه هفتم توسعه به وسیله سازمان برنامه و بودجه، انتظار اقدامات مناسب و مدبرانه فراكسیون دریایی ایران بودیم! چه انتظار عبثی! تصور بر این بود كه این فراكسیون وارد ماجرا شود و با مصاحبه، نامه‌ نگاری و لابی‌ گری تلاش كند كه اشتباه راهبردی سازمان برنامه و بودجه را تصحیح كند؛ كه البته تا كنون هیچ خبری از رئیس و مرئوس فراكسیون مربوطه نیست كه نیست. در گوگل جست‌ و جو می‌كنیم تا اطلاعاتی در باره این فراكسیون به دست آوریم. با هر رسانه‌ ای كه مصاحبه كرده‌ اند یا خبری از آن‌ ها منتشر شده، سر و كله زدیم اما نتیجه این بود:‌ تقریبا هیچ! آیا می‌ توانیم سوال كنیم كه فراكسیون برای چه هستی؟

درآمد فراكسیونی

درآمد فراكسیون یك بخش غیر مادی است برای تبلیغات دور آینده. اما آیا مجلس شورای اسلامی برای اعضای فراكسیون‌ ها هم حق و حقوقی هم تعریف كرده است؟ مثلا گفته باشد كه هر كس به ازاء حضور در یك فراكسیون فلان مبلغ دریافت می‌ كند! یا حق جلسه فراكسیون‌ ها یا … خلاصه وقتی كه خودشان می‌ برند و خودشان می‌ دوزند، بعید هم نیست كه برای فراكسیون‌ ها هم كلی هزینه تعریف كرده باشند و گرنه احداث این همه فراكسیون بی‌ كار و بی‌ فعالیت به چه كار می‌ آید؟ البته حساب فراكسیون‌ های فعال را از غیر فعال‌ ها جدا باید كرد. بحث ما فراكسیونی است دقیقا مانند فراكسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس یازدهم. عمری برای این مجلس باقی نمانده. اسفندماه دور جدید مجلس رای گیری می‌ شود كه البته گذشته از چالش بزرگ رای‌ گیری برای مجلس شورای اسلامی كه پرماجرا خواهد بود، سوال ما از فراكسیون‌ ها همیشگی است. در دور دوازدهم هم قطعا یك چیزی به بهانه اقتصاد دریا شكل خواهد گرفت. عین بساز و در روهای تهرانی، آیا باز هم می‌ سازند و چهار سال را با نام و عنوانش می‌ گذرانند و آخرش هم هیچ؟!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر کنگان

ی خرداد 21 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، عبدالمحمد نادری در بازدید سرپرست معاونت فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از پروژه توسعه موج شکن بندر کنگان اظهار کرد: پروژه توسعه موج شکن بندر کنگان ۸۷ درصد پیشرفت دارد و بر‌اساس برنامه زمان‌بندی تلاش […]

همچنین بخوانید: