پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبات روز جهانی دریانوردی طی پیامی ضمن تبریک به جامعه بزرگ دریایی کشور، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دولت های پیشگام در عضویت آیمو، به تمامی ضمایم شش گانه کنوانسیون مارپول ملحق شده است و همواره پایبند به اصول، قواعد، الزامات و استانداردهای آمده در این سند مهم بین المللی است.

به گزارش مارین نیوز، در پیام علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و‌شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی چنین آمده است:

تعیین شعار «مارپل در پنجاه سالگی، تعهد ما ادامه دارد»از سوی سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) به عنوان یکی از سازمان های تخصصی وابسته ملل متحد و عالی ترین مرجع صلاحیت دار وضع قواعد و استانداردهای جهان شمول در حوزه حفظ محیط زیست دریایی و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی برای روز جهانی دریانوردی سال 2023 با لحاظ اولویت های کاری و چالش های پیش روی صنعت دریانوردی، برای توجه دادن همگان، از فعالان حوزه صنایع دریایی، کشتیرانی و حتی بندری گرفته تا مقامات دولت های عضو آیمو، سازمان های بین المللی و انجمن های مردم نهاد، به حفظ محیط زیست دریایی و افزایش بهره وری کشتیرانی می باشد.

آیمو با تصویب معاهدات دریایی زیست محیطی متعدد از جمله کنوانسیون مدیریت آب توازن، کنوانسیون ضد خزه، شناورسازی مغروقه ها و در رأس همه اینها، کنوانسیون بین المللی پیشگیری از آلودگی دریایی مصوب سال 1978، معروف به «MARPOL 78» و در کنار آن دهها دستورالعمل، توصیه نامه، راهنما و قطعنامه، پای بندی کامل خود را به اصل حفظ محیط زیست دریایی به عنوان یکی از اصول توسعه پایدار در عصر کنونی به اثبات رساند و در پنجاه سالگی تصویب کنوانسیون مارپول، به عنوان خاستگاه معاهدات دریایی زیست محیطی، بر استمرار تعهدات خود در این زمینه تاکید ورزید.

اگر چه سهم آلایندگی این صنایع در مقایسه با دیگر صنایع خشکی بسیار کم است، اما سازمان بین المللی دریانوردی در یک تلاش جمعی توأم با مسئولیت پذیری، همواره خود را موظف به تدوین استانداردهای زیست محیطی قابل قبول، در کنار توسعه و بهبود قواعد و الزامات ایمنی و امنیت دریانوردی، افزایش بهره وری کشتیرانی و پیشرفت های فن آورانه می داند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دولت های پیشگام در عضویت آیمو، به تمامی ضمایم شش گانه کنوانسیون مارپول ملحق شده است و همگام با دیگر دولت های متعهد، همواره خود را پای بند به اصول، قواعد، الزامات و استانداردهای آمده در این سند مهم بین المللی دانسته و از هرگونه تلاش و کوششی برای حصول اطمینان از اجرای این مقررات توسط ذی نفعان از یک طرف و اعمال نظارت موثر بر آنها از طرف دیگر دریغ نمی نماید و در این مسیر سرمایه گذاری های کلانی را پس از انقلاب اسلامی انجام داده است.

همچنان بر این باوریم، جمیع مساعی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور و نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران نزد آیمو، زمانی منجر به نتیجه رضایت بخش می شود که همه ذینفعان و دست اندرکاران صنعت دریانوردی خود را پایبندبه تعهدات زیست محیطی بدانند. بدیهی است، در این میان نقش دریانوردان عزیز به عنوان راهبران کشتی ها نیز همواره تعیین کننده و تکمیل کننده نقش هدایت و رهبری مالکان کشتی ها و مدیران شرکت های کشتیرانی قلمداد می شود.

در این مقام لازم می دانم، به موضوع اقتصاد دریامحور اشاره ای نمایم. در طول دو سال گذشته ارکان دولت به طور جد در تلاش بوده است تا موضوع اقتصاد دریا را به عنوان یکی از پیشران های پیشرفت کشور با لحاظ ظرفیت های زیست محیطی و رعایت ضوابط و قوانین لازم مطرح و اقدامات لازم را برای به ثمر نشاندن آن اجرایی نماید.

در پایان روز جهانی دریانوردی را به جامعه بزرگ دریایی کشور تبریک و تهنیت عرض می نمایم ضمن ادای احترام به ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای دریایی، مراتب سپاس و قدردانی خود را از همه کسانی که سهمی ولو کوچک در توسعه و شکوفایی صنایع دریایی و دریانوردی کشور در همه ابعاد آن داشته اند، ابراز و اعلام مینمایم و برای همه عزیزان و خانواده محترم آنان سلامتی و توفیق روزافزون را در جهت نیل به اهداف عالی اقتصاد دریایی کشور، از درگاه خداوند متعال مسئلت می دارم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

وزارت جهاد کشاورزی و دبیرخانه شورای عالی توسعه سواحل مکران تفاهم ‌نامه همکاری امضا کردند

د مهر 3 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه بخش دیگری از طرح توسعه سواحل مکران با انعقاد تفاهم‌ نامه همکاری میان وزیر جهادکشاورزی و نماینده ویژه رییس‌ جمهور و دبیر شورای عالی توسعه سواحل مکران در یک قدمی اجرا قرار گرفت.  به گزارش مارین نیوز، محمدعلی نیکبخت و حسین دهقان به همراه تعدادی از […]

همچنین بخوانید: