نقش مهم دریاها در قدرت ملی و بین المللی کشورها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرنگار مهر، دریادار دوم احمد کریمی صبح پنجشنبه در همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی با اشاره به اینکه سه چهارم کره زمین را آب فراگرفته است، افزود: سهم دریاها در تولید اکسیژن کره زمین ۷۰ درصد است و بستر مناسبی برای تعاملات امنیتی را مهیا می‌کند.

وی گفت: تحقق توسعه ملی کشورهای دریایی با توسعه ارتباطات از طریق دریا ممکن است و دریاها نقش اساسی را در قدرت ملی کشورها بازی می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت دریا درباره ظرفیت‌های ژئوپلتیکی نیمه جنوبی کشور گفت: باید نسبت به تأمین امنیت دریاها و سواحل پیرامونی برنامه ریزی کنیم و شناسایی تهدیدهای مبتلایه در این مناطق الزامی است و نیروی دریایی با مأموریت‌ها اهدافی فراتر از تاکتیکی و عملیاتی باید نسبت به تأمین امنیت این مناطق برنامه ریزی کنند.

دریادار دوم کریمی با اشاره به بازارهای دریایی، مدیریت کشتی و کشتیرانی، تأمین امنیت دریانوردی را مهم دانست و گفت: دریا بر قدرت ملی و بین المللی کشورها تأثیر دارند و شهرهای توسعه یافته و پرجمعیت در کنار دریا ایجاد شده‌اند.

وی جنبه‌های نظامی، دفاعی، انتظامی، امدادی، دیپلماسی و توسعه‌ای را از جمله جنبه‌های دریا بیان کرد و گفت: نیروی دریایی می‌تواند منجر به توسعه مدنیت در مناطق جنوبی شود.

وی حضور کشورهای فرامنطقه ای را از چالش‌های موجود و پیش روی مناطق دریایی جنوب ایران یاد کرد و گفت: ایجاد جو ناامنی و بی اعتمادی نسبت به یکدیگر منجر به افزایش هزینه‌ها و خریدهای نظامی کشورهای منطقه شده است.

دریادار کریمی دزدی دریایی را از قدیمی ترین چالش موجود وپیش روی مناطق دریایی جنوب ذکر کرد و گفت: اگر حضور قدرتمند نیروی دریایی و سپاه نباشد در این حوزه دچار آسیب‌های زیادی می‌شویم.

این محقق با بیان اینکه وضعیت فعلی توسعه دریایی جمهوری اسلامی ایران مطلوب است، موقعیت ژئوپلتیکی، ایجاد بنادر هاب را از جمله فرصت‌ها و ظرفیت‌های دریایی عنوان کرد.

۴۰ مقابله به این همایش ملی در نوشهر ارسال شده است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تشریح آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار

پ آبان 4 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس/سیستان و بلوچستان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که در یک سال گذشته ۷۱ درصد رشد درخواست سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار داشته‌ایم، گفت: خروجی این رویکرد رشد صادرات تولیدات منطقه از ۹.۶ میلیون دلار به ۱۳.۵ میلیون دلار بوده است. به گزارش مرین‌پرس- […]

همچنین بخوانید: