دورهمی «زنجیره آبزی پروری» در بوشهر

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دورهمی «زنجیره آبزی پروری» در بوشهر

گروه شیلات – فاطمه کریمی – دومين نمايشگاه ملي تخصصي صنايع شيلات ايران در نمايشگاه بين‌المللي بوشهربا حضور، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر، مهدی علامیرمديركل دفتر حوزه رياست، روابط عمومي و امور بين الملل سازمان شيلات ايران، مدیرکل شیلات استان بوشهر، فعالان حوزه شیلات و جمعی از مسئولان این استان برپا شد. 

بهره‌گیری از تجارب موفق شیلات کشورهای موفق در دستور کار است
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پس از بازدید از غرفه های نمايشگاه ملي تخصصي صنايع شيلات بوشهر در این رابطه گفت: بهره‌گیری از تجارب موفق شیلات کشورهای مختلف از جمله هند، اندونزی، مالزی و اکوادور به طور ویژه در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه حدود یک سال و نیم است که با بخش شیلات همکاری دارد تا این مزیت اقتصادی را در ابعاد مختلف توسعه دهد.
وی بیان کرد: انتقال تکنولوژی و توسعه در این زمینه یکی از برنامه‌های مدنظر است که با توجه به تجربه موفق اکوادور در صادرات آبزیان، استفاده از تجربه این کشور در دستور کار قرار دارد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: کشور اکوادور در ۲ سال اخیر توانسته ظرفیت صادرات آبزیان خود را به واسطه یک کار تحقیقاتی از ۶ به هشت میلیارد دلار افزایش دهد که بر همین اساس هیاتی به این کشور اعزام شد تا استفاده از تجربه موفق اکوادور را محقق کند.
صفری ادامه داد: حضور در ساحل کشورهای دیگر از برنامه های حوزه شیلات است که با اعزام یک تیم به کشور ماداگاسکار انجام شده تا کار ماهیگیری و شیلاتی برای کشورهای ایران و مادگاسکار انجام شود.
وی افزود: موریتانی نیز کشوری برخوردار از ذخایر بالای محصولات آبزی است که هیاتی از موریتانی با هدف توسعه برنامه‌های شیلاتی خود در کشورمان مستقر شده تا آموزش‌های شیلاتی فرا گیرند.

صدور مجوز صادرات ماهی و میگو
 به سه کشور آسیایی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه ایران ادامه داد: از همه مهمتر مجوز صادرات ماهی و میگو ایران به کشورهای روسیه، هند و چین اخذ شده که برای نمونه سهم کشور چین از این مجوزها ۶ نوع ماهی و میگو است.
وی بیان کرد: جمعیت کشور چین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر است که این جمعیت ظرفیت و بازاری بزرگ برای صادرات میگوی پرورشی ایران محسوب و باید از این ظرفیت استفاده لازم انجام شود.
صفری یادآور شد: در مورد کشورهای هند، اندونزی و مالزی به خصوص در شرق هند یک همکاری جدید در بخش تحقیقات و آموزش در دستور کار قرار است تا بچه ماهی وارداتی از این کشور در داخل تولید شود.
وی گفت: امید است با تحقق برنامه‌های یاد شده علاوه بر افزایش اشتغال کشور در حوزه شیلات، ظرفیت صادرات محصولات شیلاتی کشور از ۷۵۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

افزایش ظرفیت تولید ماهی در قفس
 در استان بوشهر 
استاندار بوشهر گفت: ظرفیت تولید ماهی در قفس در استان بوشهر از تولید سالانه هفت هزار تن به ۱۱هزار تن افزایش یافته است.
 احمد محمدی‌زاده در حاشیه نمایشگاه شیلاتی بوشهر در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: زنجیره آبزی‌پروری در این نمایشگاه کنار هم جمع شده و فرصت مناسبی برای تبادل نظر تولیدکنندگان لارو و غذای میگو و پرورش‌دهندگان و صنعت‌گران این حوزه است.
وی با اشاره به رشد ظرفیت تولید ماهی پرورشی در استان بوشهر، افزود: ظرفیت تولید ماهی در قفس در استان بوشهر از تولید سالانه هفت هزار تن به ۱۱هزار تن افزایش یافته است.
محمدی‌زاده  با اعلام اینکه با روش ابتکاری کشت متراکم در پرورش میگو اتفاقات خوبی در استان رخ داده که امیدواریم تداوم یابد، بیان کرد: با این روش ابتکاری، میزان تولید در سطح، رشد چندبرابری داشته است.
وی با اشاره به ظرفیت بالای آبزی‌پروری در شمال و جنوب کشور، ادامه داد: باید تولید و اشتغال در حوزه آبزیان رشد پیدا کند که در این راستا شهرک مولد کشاورزی دلیران تنگستان با وسعت ۸۵۰ هکتار بین بوشهر و تنگستان طراحی شده که توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) احداث می‌شود.
استاندار بوشهر یادآور شد: زندگی و کار در کنار هم در این شهرک تعریف شده و امیدواریم در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی نیز موثر باشد.

صادرات ۶۰۵میلیون دلاری آبزیان
 به خارج از کشور
مدیرکل حوزه ریاست سازمان شیلات ایران گفت : امسال ۶۰۵ میلیون دلار آبزیان به کشورهای مختلف صادر شده و تراز تجاری ایران در صادرات آبزیان مثبت نیم میلیون دلار بوده است.
مهدی علامیر در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه ملی تخصصی صنایع شیلات ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی بوشهر، اظهار داشت: میزان تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر ۲۱هزار تن گزارش شده که به سبب بیماری ۱۵ هزار تن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه استان بوشهر رتبه نخست تولید میگو در آب‌های شور، ماهی در قفس و رتبه سوم صید و صیادی و رتبه پنجم آبزی‌پروری در کشور دارد، افزود: امسال در مجموع ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان در استان بوشهر تولید و صید شده است.
علامیر، ظرفیت تولید سه میلیارد قطعه لارو میگو در استان بوشهر را یک رکورد دانست و ادامه داد: امسال ۶۵ درصد محصولات آبزی استان بوشهر زیر پوشش بیمه قرار گرفته است در حالی که تا سال قبل تنها ۴ تا ۶ درصد بود.
وی با بیان اینکه استان بوشهر در تولید و پرورش آبزیان ظرفیت بالایی دارد و از استان‌های پیشتاز در چرخه پیش تولید، تولید و سفره محصولات آبزیان است، گفت: امسال با وجود بیماری در استخرهای پرورش میگو، این بیماری صنعت را زمین نزد که دلیل عمده آن رسوخ دانش و میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.
مدیرکل حوزه ریاست سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش زیستگاه آبزیان در خلیج‌فارس، خاطرنشان کرد: در نصب سازه‌ها در زیستگاه آبزیان در چند دهه اخیر تاکنون ۱۰ هزار سازه ایجاد شده که از این شمار ۵۰ درصد  آن در یک سال اخیر نصب شده است.
وی عنوان کرد: امسال ۶۰۵ میلیون دلار آبزیان به کشورهای مختلف صادر شده و تراز تجاری ایران در صادرات آبزیان مثبت نیم میلیون دلار بوده است.
علامیر در سال جاری میزان درآمدزایی ارزی آبزیان کشور ۲۳۴ میلیون دلار و میزان صادرات آن ۱۳۲ هزار تن گزارش شده است.
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال میزان صادرات آبزیان کشور در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزن ۶ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تامین اجتماعی بیمه صیادان را امروز و فردا می‌کند!

چ دی 20 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه گروه شیلات- ایرج گلشنی- صید و صیادی از مسائل خاص کشورهای صاحب رودخانه و دریاست که دولت ها به طور خاص به آن می نگرند و از ابعاد گوناگون به آن توجه می کنند.از نقطه نظر اشتغال، صیادی یک شغل است که می تواند بخش بزرگی […]

همچنین بخوانید: