مانیتورینگ شناورهای متردد در دریای عمان، خلیج فارس و دریای…

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مجید علی‌نازی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درخصوص طرح گزارش‌دهی خودکار و برخط اضطرار دریایی، اظهار داشت: با افزایش نیاز به عملیات جستجو و نجات دریایی و اقدام سریع برای نجات افراد و کشتی‌های مضطر ایجاد زیرساخت مدرن مدنظر قرار گرفت تا ضمن تهیه سیستم مدیریت جستجو‌ و نجات دریایی بتوانیم هر لحظه ردیابی برخط از وضعیت عملیات موردنظر را داشته باشیم.
مانیتورینگ زنده تمامی شناورها و پروازهای بین‌المللی متردد در دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر 
وی افزود: از جمله موارد گزارش‌گیری‌های برخط و اتوماتیک از شرایط محیطی در اکوسیستم دریایی و امکان گزارش‌گیری از وضعیت تجهیزات از طریق مراجع بین‌المللی، می‌توانیم به مانیتورینگ زنده تمامی شناورها و پروازهای بین‌المللی متردد در دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر، مانیتورینگ زنده جریان‌های بادی قدرت و جهت باد در مناطق دریایی یاد شده و همچنین مانیتورینگ زنده جزر و مد در مناطق مربوطه اشاره کرد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: دسترسی به اطلاعات و نمایش پتانسیل‌های موجود، همسان‌سازی اطلاعات به صورت برخط مابین مراکز و قابلیت جستجوی شماره‌های ماهوره‌ای شناورها، بار و کانتینرها و دسترسی بانک اطلاعات دریایی موجود از دیگر موارد قابل اشاره است.
علی‌نازی در خصوص استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت داده نیز گفت: در بخش تهیه نقشه‌های چگالی تردد سالیانه و تجمعی، ایجاد پنل‌های مدیریتی و اعزام شناور و پهپاد به صورت خودکار به موقعیت اضطرار و پایش و شبیه‌سازی عملیات جستجو و نجات دریایی، شبیه‌سازی حرکت لکه نفتی از جمله استفاده‌های هوش مصنوعی و مهندسی داده است.
طرح یکپارچه‌سازی نقشه‌ها و داده‌های دریایی  
وی با اشاره به طرح یکپارچه‌سازی نقشه‌ها و داده‌های دریایی، اظهار داشت: طراحی و تدوین زیرساخت داده‌های مکانی دریایی (MSDI) به عنوان یکی از تصمیمات و اقدامات مورد تاکید سازمان بین المللی هیدروگرافی در سطح بین‌المللی و شورای عالی صنایع دریایی کشور در سطح ملی در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به راهکارهای پیشگیرانه از استمرار آلودگی به دلیل استمرار آلودگی‌های ناشی از فرسودگی تاسیسات و خطوط لوله‌های نفتی در دریا، عنوان کرد: برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای تعمیر و نوسازی خطوط لوله و خطوط انتقال زیرآبی، تخلیه نفت داخل لوله‌های خارج از سرویس و SBM غیرفعال که مقادیر زیادی نفت در آن‌ها وجود دارد از جمله مواردی قابل بیان است و اگرچه این روشها دارای هزینه است اما برای حفظ محیط زیست دریایی کشور و جلوگیری از مسائل حقوقی بین‌المللی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان لازم و ضروری است و نهادهای متولی در این خصوص باید توجه ویژه‌ای داشته باشند.
دریافت مجوز نهایی و تجاری دستگاه تصفیه آب توازن یک شرکت دانش بنیان ایرانی  
علی‌نازی از دریافت مجوز نهایی و تجاری دستگاه تصفیه آب توازن یک شرکت دانش بنیان ایرانی خبر داد و گفت: در حال تعامل با شورای صنایع دریایی برای تجاری‌سازی دستگاه مربوطه و الزام نصب روی تعدادی از کشتی‌های ایرانی هستیم.
تشکیل کارگروه سوخت دریایی 
وی با بیان اینکه به منظور تبیین نقشه راه آینده سوخت مورد نیاز ناوگان دریایی و صنعت بانکرینگ تشکیل کارگروه سوخت دریایی در حال پیگیری است، اظهار داشت: الزامات جدید بین‌المللی در حال تغییر نوع و کیفیت سوخت کشتی‌ها است و در این راستا، تبیین نقشه راه آینده سوخت مورد نیاز ناوگان دریایی و صنعت بانکرینگ امری بسیار مهم به شمار می‌آید.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

«بندر گوادر»؛ نگاهی به دهه گذشته و 10 سال پیشِ رو

د آبان 1 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه «بندر گوادر» که در جنوب غربی پاکستان واقع شده یک پروژه کلیدی در ساخت مشترک «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» و یک پروژه مهم «ابتکار کمربند و جاده» محسوب می شود. منبع

همچنین بخوانید: