اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نقطه صفر مرز دریایی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اجرای طرح توسعه  فاز ۱۱ پارس جنوبی  در نقطه صفر مرز دریایی

گروه آب و انرژی – مرجان کریمی – همایش ملی «رشد تولید و مهار تورم با الگو و نقشه راه حکمرانی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ با بهره‌گیری از فرصت‌های تولید محصول با برند تجاری ملی در کشور به‌ منظور رقابت در سطح منطقه» در مرکز برگزاری همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک برگزارشد.

توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت محرز شده است
به گزارش رمز اقتصاد، علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در این همایش گفت: سند اصلی تحول ایران از نفت می‌گذرد و امروز توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت محرز شده است.
وی گفت: کانون تولیدکنندگان صنعتی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان، تشکیل شده است تا آغازی برای کاری بزرگ باشد و به تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر دانش‌بنیان کردن صنایع بینجامد.
وی افزود: در این مسیر تجمیع تقاضا از مهم‌ترین کارهاست، امروز پراکندگی تقاضا این امکان را نمی‌دهد، همچنین در زمینه استانداردهای بومی باید اجماع شود، تجربه موفقی که در زمینه دانش‌بنیان شدن در کشور اتفاق افتاده در صنعت محرز است.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری تأکید کرد: ۹۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که بیش از ۱۶۰۰ مورد آنها نوآو هستند، اما هنوز به مرحله تولید محصول نرسیده‌اند.
آقامحمدی گفت: سرعتی که در رشد فناوری کشور و رشد شرکت‌های فناور به وجود می‌آید با فعالیت گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان قابل مقایسه نخواهد بود، سال آینده سال فناوری خواهد بود.
آقامحمدی تصریح کرد: سند اصلی تحول ایران از نفت می‌گذرد، دورانی طلایی برای تولید و فروش نفت وجود دارد که با دوران طلایی جمعیت ایران همراه شده است و غفلت از این موضوع به عقب ماندگی ایران می انجامد.

برگزاری رویداد دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در سال رشد تولید و مهار تورم باعث افتخار است
جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این همایش با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در اجرای طرح‌های فشارافزایی میدان گازی مشترک پارس جنوبی و لزوم استفاده از ظرفیت توانمندان داخلی برای اجرای این پروژه کلیدی گفت: پارسال ۷۵۳ قرارداد به ارزش ۳۹۲ میلیون دلار و ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت امضا شده است.
وی گفت: برگزاری رویدادی با عنوان دانش‌بنیان کردن صنایع بزرگ به میزبانی صنعت نفت آن هم در سال رشد تولید و مهار تورم باعث افتخار است، صنعت نفت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی به‌دست کارشناسان خارجی اداره می‌شد و نقش ایرانی‌ها اندک بود و برنامه‌های تولید و حتی این کالای راهبردی در دست خارجی‌ها بود، اما به لطف الهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند مطلوبی در توسعه میدان‌ها، ساخت مجتمع‌های پالایشی و پتروشیمی و در عین حال جمع‌آوری گازهای همراه شکل گرفته است و خوشبختانه اکنون در همه بخش‌ها خودکفا هستیم و از روزآمدترین و پیچیده‌ترین سازه‌های ساخت داخل استفاده می‌کنیم.  
وی با تأکید بر اینکه دشمنان در شرایط تحریم‌ هم نتوانستند مانع توسعه صنعت نفت ایران شوند، افزود: نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس طی سال‌های اخیر و صدور خدمات فنی مهندسی به دیگر کشورها از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این صنعت بوده است؛ البته روند توسعه در همه دولت‌ها اتفاق افتاده است، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم شتاب گرفت.
وی همچنین از اجرای ۵۰ پروژه جدید در صنعت نفت با هدف افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده در بخش‌های بالادست و پایین‌دست خبر داد و تأکید کرد: با اجرای پروژه‌های نو پالایشی نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ظرفیت تازه پالایشی در کشور ایجاد می‌شود؛ همچنین اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی را به‌طور جد در پالایشگاه‌های کشور آغاز کرده‌ایم که از این میان دو طرح از جمله طرح کیفی‌سازی نفت گاز پالایشگاه اصفهان به بهره‌برداری رسیده و همه این طرح‌ها با توان دانش‌بنیان‌های و متخصصان داخلی اجرا شده است.
وزیر نفت گفت: در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که آخرین نقطه دریایی ما در نقطه صفر مرزی بود، صفر تا صد پروژه به همت متخصصان ایرانی و در دولت سیزدهم اجرا شد که پنج حلقه چاه آن هم به بهره برداری رسیده و نزدیک به روزانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز کشور افزوده شده است و با تکمیل چاه‌ها، روزانه تا ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز کشور افزوده می‌شود در حالی که این طرح سال‌های متمادی در شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی دست به دست می‌شد.

جمع‌آوری روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز همراه
 تا پایان دولت مردمی
اوجی همچنین درباره اقدام‌های انجام شده در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار کرد: تا امروز حدود روزانه ۱۱ میلیون مترمکعب گاز همراه، تا پایان امسال روزانه حدود ۱۷ میلیون مترمکعب گاز همراه و تا پایان دولت مردمی نزدیک به روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز همراه مشعل جمع‌آوری خواهد شد.
وی افزود: بنابر گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی،  رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سه ماه دوم امسال حدود ۲۵ درصد بوده است که امیدواریم این رشد در مجموع سال ۱۴۰۲ کمتر از ۲۰ درصد نباشد. وزیر نفت ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی رشد ۸ درصدی سالانه در برنامه هفتم توسعه، نقشه راه تولید روزانه نفت حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برنامه‌ریزی شده، که دستیابی به این ظرفیت بزرگ تولید در صنعت نفت و این سطح از فناوری، نیازمند استفاده از ظرفیت پیمانکاران بزرگ ایرانی است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم اتفاق‌ها خوبی در زمینه استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها رقم خورده است، گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد با صنعت نفت در ابتدای دولت سیزدهم اکنون به ۶۵۰ شرکت رسیده‌ایم، پارسال بیش از ۷۵۳ قرارداد به ارزش ۳۹۲ میلیون دلار و ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت امضا شده است.
اوجی همچنین از برنامه‌ریزی دولت برای ارائه ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های ۱۰۳ شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در نقشه راه صنعت نفت، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، رسیدن به تولید روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز، دستیابی به ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی، جمع‌آوری گازهای همراه، توسعه میدان‌های نفت و گاز، بومی‌سازی کاتالیست‌های پالایشی و پتروشیمی، بومی‌سازی تجهیزات پیگرانی هوشمند خطوط لوله، ساخت دکل‌هایی برای پروژه‌های نفتی در آب‌های کم عمق، احیای چاه‌ها و ازدیاد برداشت دیده شده که تحقق همه این اهداف نیازمند استفاده از توان تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

اقتصاد دانش‌بنیان لازمه بهره‌وری و تحقق رشد تولید و مهار تورم است
 روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری نیز در این همایش دانش بنیان محور گفت: اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه رسیدن به بهره‌وری برای تحقق رشد تولید و مهار تورم است.
وی گفت: افزایش تولید در کشور با تورم گره خورده است، اما برنامه‌ریزی کشور این است که افزایش تولید بدون افزایش تورم رقم بخورد.وی با اشاره به افزایش سهم تحقیق و توسعه در بخش دولتی افزود: قانون جهش تولید دانش‌بنیان قانونی فاخر و ابزاری مترقی است و اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه ورود به بهره‌وری به شمار می‌آید.معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری تأکید کرد: بزرگ‌ترین چالش امروز ما نداشتن فناوری در حوزه‌های گوناگون است، در حالی که فناوری تنها به انواع فنون مهندسی محدود نمی‌شود.دهقانی گفت: افزایش تولید و مهار تورم به‌صورت توأمان تنها با بهره‌وری ممکن است، بنابراین باید بهره‌وری را افزایش داد و به این منظور لازم است که فناوری‌ها، فنون و رویکردها اصلاح شود.وی تأکید کرد: بهره‌وری موضوعی قیاسی است و مهم این است که چه مقدار فناوری به اندازه واقعی ایجاد می‌شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم به‌کارگیری بهره‌وری در همه عرصه‌های تأمین، تولید و نیروی انسانی گفت: نگاه ما امروز به دانش‌بنیان همچون مهم‌تر از نان شب است و هم‌اکنون گندم، درمان و دارو بر دانش‌بنیان متمرکز شده است.دهقانی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اقتصاد کشور دولتی است، بیان کرد: بخش خصوصی همه تلاش خود را برای روزآمدن کردن سیستم و بهره‌ور بودن آن انجام می‌دهد، اما بخش دولتی این گونه نیست و مجموعه‌های دولتی نخستین جایی است که باید بهره‌وری در آن آغاز شود.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جایگاه عراق و ایران در خلیج فارس

ش دی 23 , 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه گروه دریامحور – سیدعمران طباطبایی – هیچ شک و تردیدی نیست که خلیج فارس، خلیج همیشه فارس است و تمام اسناد جهانی غرب و شرق بر این واقعیت تاکید دارند. این آبراه، همیشه و در همه حال خلیج فارس خواهد ماند. سیدعمران طباطبایی فعال رسانه‌ای در نوشتاری […]

همچنین بخوانید: