آسیب‌های صدور حکم اموال تملیکی برای کانتینر خالی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دوشنبه, 29 آبان 1402

گروه ترابران

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به اینکه کسب درآمد 25 درصدی سازمان بنادر از انبارداری کانتینرهای خالی دستاوردی به‌جز افزایش کرایه حمل کالای صادراتی ندارد، ‌گفت: «همچنین تلقی این کانتینرها به‌عنوان کالای رسوبی و صدور حکم اموال تملیکی برای آنها از جانب دادستانی هرمزگان بدون شک پیامدهای منفی و جبران‌ناپذیری برای حوزه تجارت ایران دارد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، دکتر مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از درآمد انبارداری کانتینر خالی 25 درصد مطالبه می‌کند‏، گفت: «پیش از این، انباردار به‌منظور نگهداری کانتینر خالی در محوطه بندر و کمک به صادرات محصولات ایرانی، به‌جای 5 روز معافیت انبارداری 60 روز به آن کانتینر معافیت می‌داد. در نتیجه، صادرات نیز با نرخ مطلوب انجام می‌شد.»

پل‌مه تصریح کرد: «اما متاسفانه اینک محوطه‌دار باید فقط 5 روز معافیت دهد و علاوه بر اینکه طبق تعرفه بازرگانی محاسبه ‌کند، 25 درصد درآمد حاصل از آن را هم به سازمان واریز کند که چنین تصمیمی حاصل و دستاوردی به جز افزایش کرایه حمل کالای صادراتی در پی نخواهد داشت.»

او با بیان اینکه همه مشکلات جدید که برای بخش خصوصی فعال در بندر و حوزه حمل‌ونقل ایجاد شده است،‌ به این موضوع ختم نمی‌شود، افزود: «در کنار این معضل، شنیده شده است دادستانی استان هرمزگان نیز در تصمیمی، کانتینر خالی را در مشابهت کالاهای رسوبی تلقی و در نظر دارد حکم اموال تملیکی و توقیف مال را صادر کند که بدون شک اجرای چنین احکامی می‌تواند حامل پیامدهای منفی و جبران نشدنی برای حوزه تجارت ایران باشد.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تاکید کرد: «صدور حکم اموال تملیکی برای کانتینر خالی، که در تملک یک فرد یا شرکت خارجی است و توقیف شود و به فروش رسد، دو پیام خطرناک برای جامعه بین‌المللی،‌ حوزه تجارت و شرکای تجاری ما دارد.»

او درباره این دو پیام گفت: «این کار ما در وهله اول به مالکان خارجی کانتینر این پیام را می‌دهد که اگر کانتینر به ایران بفرستید، دیگر مالک آن نیستید و دومین پیام این است که اگر خواستید کانتینر به ایران ارسال کنید، همان ابتدا کل ارزش کانتینر را در مبلغ کرایه دریافت کنید، اگر کانتینر شما برگشت سود مضاعف برده‌اید و اگر کانتینر برنگشت حداقل پول آن را گرفته‌اید.»

پل‌مه با اشاره به اینکه چنین تصمیماتی به جامعه و بازار تجاری کشور آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: «کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران باید به چنین موضوعاتی ورود کند و بتواند در مسیر اجرا و حتی گاهی اتخاذ چنین تصمیماتی مانع ایجاد کند.»

او گفت: «ما تاکنون توانسته‌ایم جلوی اجرای این حکم را بگیریم اما اگر توانمان کفایت نکند، ‌از عواقب اجرای آن کاملاً بیمناک هستیم.»


منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سفارش جدید ساخت کشتی در یارد‌های چینی ۷۶ در‌صد افزایش یافت

د آبان 29 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیوز؛ دفتر سفارش کارخانه‌های کشتی‌سازی چین اعلام کرد حجم تولید کشتی، کشتی‌های در دست ساخت و دریافت سفارش جدید در ۹ ماه امسال ۱۳۳.۹۳ DWT بود که به طورمیانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ در‌صد افزایش نشان […]

همچنین بخوانید: