فعالان بورس تنبیه شدند

زمان مطالعه: 6 دقیقه

فعالان بورس  تنبیه  شدند

گروه بازارسرمایه – مسعود وطنخواه – فعالان بازار سرمایه این روزها در دو راهی خروج یا ماندن هستند. وضع رکودی و سرمایه در حال آب شدن سرمایه‌گذاران در بورس سبب شده است تالار شیشه‌ای جذابیت خود را از دست بدهد، اگر نگاهی به بازارهای رقیب در یک ماه یا هفته گذشته انداخته شود رشد ارز در بازار آزاد و به تبع آن افزایش قیمت دربازرهای رقیب سکه، طلا، خودرو و.. گواه این است که سرمایه‌گذاران در بورس دارند تنبیه می‌شوند. رشد قیمت در بازار خودرو تنها در بازار آزاد نیست. هفته گذشته دو خودروساز بزرگ نیز افزایش قیمت جدید را اعلام کردند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، زنجیره افزایش حتی به بانک مرکزی هم رسید؛ به طوری که هفته گذشته انتشار اوراق با نرخ سود 30درصد نیز ابلاغ شد بانک مرکزی بانک مرکزی هدف از اوراق با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی را جمع‌آوری نقدینگی سرگردان جامعه و با هدف کنترل تورم و در قالب سیاست پولی انقباضی اعلام کرد به عبارت دیگر، بانک مرکزی نیز از جمع‌اوری و کنترل نقدینگی به وسیله بورس ناامید شده است که در اوضاع اضطرار مجبور شده است سخت‌ترین راه را انتخاب کند.
با توجه به اینکه امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها امکان‌پذیر است از مزایای این انتشار عنوان شده است این اقدام بانک مرکزی در واقع چراغ سبزی برای افزایش نرخ بهره بازار و بهره بین بانکی است که در بازار بین بانکی مبادله می‌شود.
«نرخ بهره بین بانکی» (Interbank Rate) در واقع به نرخ سود اعمال شده بر وام‌های کوتاه‌مدت بین بانک‌ها را می‌گویند. در ادبیات اقتصادی، ممکن است به علت کوتاه‌مدت بودن این وام‌ها (در حد ۲۴ ساعت)، نرخ تعلق‌گرفته به آن‌ها را «نرخ یک‌شبه» (Ovenight Rate) نیز بنامند.

افزایش نرخ بهره در همه سطوح
کارشناسان بازار مالی معتقدند که این اقدام بانک مرکزی تاثیر مستقیم در افزایش نرخ بهره دارد. از انجا که گروه زیادی از صاحبان سپرده در سپرده‌های مدت‌دار سرمایه‌گذاری کرده‌اند نرخ 30درصد اعلامی انگیزه‌ای برای مهاجرت سپرده‌های با سود کمتر به نرخ‌های بالاتر می‌شود به بیان دیگر، این اقدام بانک مرکزی تنها سبب کاهش موقعیت‌های سرمایه‌گذاری و جذب منابع بانکی توسط بانک‌ها خواهد شد. با توجه به هزینه‌های بانکی، کارشناسان معتقدند در بهترین حالت نرخ سود گرفته‌شده از فعالان اقتصادی وقتی خود بانک باید 30درصد بپردازد حدود 36درصد خواهد بود حال اگر 5درصد هزینه‌های جانبی با 4درصد سود برای فعال اقتصادی در نظر گرفته شود. یک فعال اقتصادی باید 45درصد سود کند تا بتواند هم بقای خود را داشته باشد و هم اصل و فرع اوراق را بپردازد.

ابلاغ مجوز انتشار ۲۸۰ هزار میلیارد تومان 
10 بهمن ماه، بر اساس اعلام بانک مرکزی، مجوز انتشار ۲۸۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب 30 درصدی به شبکه بانکی ابلاغ شد.
بانک مرکزی با هدف جمع‌آوری نقدینگی سرگردان جامعه و با هدف کنترل تورم و در قالب سیاست پولی انقباضی ، مجوز انتشار ۲۸۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده خاص را به شبکه بانکی ابلاغ کرد، عرضه این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی از چهارشنبه آغاز ‌شد.
بانک مرکزی با هدف تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های اقتصادی با بازدهی مناسب مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهمیه به کلیه بانک‌های کشور جهت انتشار گواهی سپرده خاص صادر نمود. همچنین در راستای تامین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا نیز مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شد.
بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده است، بانک‌ها می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق کرد و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.
بازخرید این گواهی سپرده قبل از سررسید در شعب بانک‌ها امکان‌پذیر است .با اجرای این طرح، مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور فراهم می‌شود.

خروج 1همت تومان نقدینگی از بورس
آمار ورود و خروج نقدینگی در هفته گذشته نشان می‌دهد که 1.075همت تومان نقدینگی حقیقی‌ها در هفته گذشته از بازرا سرمایه خارج شده است. هفته گذشته تنها یکشنبه گذشته و آن هم به اندازه 28میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شده است و در بقیه روزهای هفته خروج پول حقیقی ثبت شد.
ارزش معاملات خرد هم در محدوده 4 تا 5همت تومان بود که بارها کارشناسان درباره مقدار کم این ارزش معاملات خرد هشدار داده شد.
 شنبه 50میلیارد تومان خروج پول و ارزش معاملات خرد 4همت تومان، یکشنبه
28میلیارد تومان ورود پول و ارزش معاملات خرد 5همت تومان، دوشنبه 386میلیارد تومان خروج پول و ارزش معاملات خرد 5.4همت تومان، سه‌شنبه 491میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 5.2همت تومان و
چهارشنبه 176میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد 4.7همت تومان دربازار سرمایه بود.
این باور در بین بسیاری از معامله گران وجود دارد که همواره برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات و یا تحلیل قوی‌تر نسبت به بقیه، در قیمت‌های بهتر یا زمان مناسب‌تری  اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند و با رصد معاملات این افراد می توان معاملات انجام داد. یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در حجم معاملات مشخص می‌شود. بدین معنی که زمانی‌که متوسط حجم معاملات سهام یک شرکت، در مقایسه با میانگین حجم معاملات آن در بازه‌های زمانی مشخص ( مثلا  هفتگی، ماهانه و یا سه ماهه) افزایش قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ورود با خروج پول هوشمند باشد و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

عرضه اولیه سهام شرکت پارس فنر
هفته گذشته و در زمان اوج خروج نقدینگی از بورس، فرابورس اقدام به عرضه اولیه دیگر کرد. سوالی که کارشناسان بارها پرسیده‌اند که آیا فرابورس در زمین فعالان بورسی بازی می‌کند؟ ایا بهتر نبود هیات مدیره فرابورس با نگاهی جامع‌تر کمی هم به فکر تن رنجور بورس بودند و عرضه اولیه را به زمان دیگری موکول می‌کردند؟
عرضه اولیه (Initial Public Offering – IPO) به این معنا است که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه کند. شرکت‌های خصوصی، دولتی و حتی شرکت‌های تازه تأسیس، برای افزایش رشد و توسعه کسب‌وکار خود نیازمند سرمایه هستند؛ بنابراین با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشی از سهام خود به عنوان IPO ، به تأمین سرمایه مورد نیاز خود می‌پردازند. به این ترتیب این شرکت‌ها سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس به فروش می‌گذارند و طی آن، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود.
روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲، مجموعا ۳۰۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت پارس فنر با نماد «فنر» عرضه ‌شد.
پییش از این نیز علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه درباره زمان نامناسب این ورود به بازار سرمایه به دنیای اقتصاد گفته بود: عرضه‌‌های اولیه سفره‌ای است برای مردم اما تشویق غیرمستقیم سرمایه‌گذاران به هدایت منابع ریالی‌ به سمت صندوق‌های سرمایه‌ گذاری با توجه به عمق کم و ارزش ناچیز معاملات می‌تواند به وضعیت نامطلوب بازار دامن بزند. 
به گفته او، به نظر می‌رسد ارائه عرضه در برهه کنونی همین میزان از نقدینگی موجود را به سمت صندوق‌ها هدایت کند. در توصیف وضعیت فعلی، بازار سرمایه را باید به اقیانوسی بزرگ با عمق ۱۵سانت تشبیه کرد. قدر مسلم با این وجود بازار توان برخی اقدامات را ندارد.
او افزوده بود: درحالی‌ که بازار سهام روزهای منفی را می‌گذراند و از انتظارات تورمی حاکم بر جامعه فاصله معناداری گرفته، عرضه‌های اولیه بر فضای مبهم بازار می‌افزاید.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خودکفایی در تولید و استقرار قفس‌های دریایی

ش بهمن 14 , 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه رییس سازمان شیلات ایران گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، پرورش ۴۰۰ هزار تُن ماهی در قفس طی ۱۰ سال و ۱۰۰ هزار تُن در پنج سال در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم شاهد تحقق آن باشیم.به گزارش اقتصادسرآمد، سید حسین حسینی در مراسم افتتاح مزرعه […]

همچنین بخوانید: