گام‌های توسعه دریامحوربا راه اندازی زنجيره توليد ميگو در قشم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

گام‌های  توسعه  دریامحوربا راه اندازی زنجيره توليد  ميگو در قشم

گروه شیلات- امید اسماعیلی-استان هرمزگان به ویژه جزیره قشم  روزهای پایانی دهه فجر میزبان محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی بود. همین سفر بهانه خوبی بود تا مرکز تکثیر ماهیان دریایی در حال ساخت نصر گستر قشم ، شرکت پرورش ماهیان دریایی اندیشه شیلات و مرکز تکثیر و لارو میگو مروارید شکیل قشم (خالد نژاد باسعیدو) را به وزیر معرفی و گزارش کاری در این راستا باشد. در اين سفرمحمد علي نيكبخت را سيد حسين حسيني و مسئولان استان هرمزگان همراهي كردند. بازديد از شركت پرورش ماهيان دريايي انديشه شيلات قشم، كه ظرفيت توليدي معادل ۵۰۰۰تن ماهيان دريايي در فاز اول، هزار تن ماهي در هشت قفس دريايي را داشته و در حال حاضر هشت قفس به ميزان ۶۰۰ هزار قطعه با ظرفيت موجود ۳۰۰ تن ماهي در اين مزرعه موجود است، انجام شد. پيش بيني شده است در سال آينده نيز در اين مزرعه ۱۲ قفس ۱۲۵تني بچه ماهي  ذخيره سازي شود.
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، در همین رابطه روابط عمومي سازمان شيلات ايران در گزارشی آورده است: درايام دهه فجر انقلاب اسلامي در سال 1402، افتتاح 142 پروژه شيلاتي در 27 استان كشور با اعتبار 69 هزار و 988 ميليارد ريال در سطح 10 هزار و 987 هكتار، كه موجب توليد 11 هزار و 670 تن آبزي و اشتغال زايي براي 11 هزار و 66 خانوار شده و 2 هزار و 706 نفر به صورت مستقيم و 4 هزار و 942 نفر به صورت غيرمستقيم مشغول به كار مي شوند، به بهره برداري رسيد و معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران در20 بهمن ماه1402 و نهمين روز از ايام دهه فجر انقلاب اسلامي، به همراهي وزير جهاد كشاورزي به منظور افتتاح پروژه هاي شاخص شيلاتي به استان هرمزگان، شهرستان قشم سفر كرده بود که جزییات آن را در ذیل با هم می خوانیم:

شيلات يكي از بهترين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري، توليد، اشتغال، صادرات و ارزآوري 
محمدعلي نيكبخت در حاشيه بازديد از طرح پرورش ماهي در قفس در جمع خبرنگاران گفت: با تحقيق مي‌گويم «شيلات در جمهوري اسلامي ايران يكي از بهترين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري، توليد، اشتغال، صادرات و ارزآوري است.»

توسعه شيلات با اولويت سواحل و منابع آبي داخل؛ سياست راهبردي وزارت جهادكشاورزي است
وي در حالي كه قشم را مقصد سومين سفر كاري در ۹ روز اخير قرار داده بود، گفت: توسعه دريامحور و شيلات با اولويت سواحل و منابع آبي داخل؛ سياست راهبردي وزارت جهادكشاورزي است و هرمزگان با توليد ۱۸ هزار تن و ۱۴ هزار هكتار سايت پرورش ميگو، قطب توليد محصولات شيلاتي است.
نيكبخت همچنين در اين رابطه افزود: با برنامه‌ريزي صورت گرفته، حل مسايل و رفع مشكلات در حوزه شيلات استان هرمزگان، ميزان توليد به ۲۶ هزا تن و فراتر خواهد رسيد.
وزير جهادكشاورزي بر منويات مقام معظم رهبري مبني بر توسعه دريا‌محور تاكيد كرد و گفت: اگر منابع مالي و انساني از استان‌هاي دور به سوي سواحل گسيل شود، سرمايه‌گذاري در حوزه پرسود و زود بازده شيلات، فرصت‌هاي ايجاد اشتغال و ارزآوري را فراهم خواهد ساخت.
وي گفت: فرصت‌هاي خوبي براي پرورش ماهي در قفس و سايت پرورش ميگو در اين جزيره و ساير سواحل كشور وجود دارد و هم اكنون ۱۱ هزار هكتار توسط بخش خصوصي در حال ساخت است كه از نظر توليد، اشتغال، سرمايه‌گذاري و صادرات نقش مهمي در اقتصاد كشور ايفا مي‌كند.

بازديد از مركز تكثير و لارو ميگو مرواريد شكيل قشم
بازديد وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان شيلات ايران از مركز تكثير و لارو ميگو مرواريد شكيل قشم(خالد نژاد باسعيدو) كه ظرفيت توليد  ۳۰۰ ميليون قطعه لارو را دارد كه 250ميليون قطعه در سال جاري توليد داشته و با اشتغالزايي براي ۳۰ نفربه صورت مستقيم و سرمايه‌گذاري ۱۰۰ ميليارد تومان در زميني به مساحت چهار هكتار در منطقه سلخ -گمبرون قشم واقع شده است از ديگر برنامه هاي اين سفر بود. 
  در راستاي توسعه ظرفيت‌هاي شيلاتي قشم، رئيس سازمان شيلات ايران با همراهي وزير جهادكشاورزي، از مراكز پرورش آبزيان قشم بازديد كرد؛ مركز تكثير ماهيان دريايي، پرورش ماهي در قفس از جمله طرح‌هاي توسعه شيلات قشم است.
نيكبخت در بازديد از مركز در حال ساخت تكثير ماهيان دريايي ديدن كرد و در گفتگو با توليد كنندگان در جريان مسايل تكميل اين طرح قرار گرفت.
همچنين در ادامه، بازديد از مزرعه تكثير، مولد سازي و پرورش ماهيان دريايي شركت آبزيان بين‌المللي نصر قشم و مزرعه پرورش ماهي در قفس انديشه شيلات انجام شد.
گفتني است؛ شركت پرورش ماهي در قفس انديشه شيلات داراي ظرفيت كل ۵۰۰۰ تن است كه در فاز اول، هزار تن شامل ۸ قفس و هر قفس 125تن توليد مي‌كند.
  ذخيره سازي 8 قفس به ميزان 600 هزار قطعه و در حال حاضر قفس ها با ظرفيت300 تن ماهي وارد مدار شده است. اين شركت ۷۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري ريالي داشته است.
در ادامه اين سفر وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان شيلات ايران از بندر صيادي قشم بازديد كردند. اين بندر صيادي با تعداد 102 قايق و 105 لنج صيادي، بيش از هزار و ۶۰۰ نفر صياد را تحت پوشش قرار داده است.
گفتني است مساحت حوضچه بندر صيادي  10 هكتار و سايت پشتيباني 21 هكتار ، بالغ بر18161 تن صيد با ارزشي حدود هزار و ۴۵۰ ميليارد دارد.

پرورش ميگو در حدود ۱۵ هزار هكتار از مزارع هرمزگان 
معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران در آيين افتتاح پروژه ها گفت: ۱۴ هزار و ۸۷۶ هكتار زير كشت ميگو در استان هرمزگان است كه بيش از ۶ هزار هكتار آن در دولت سيزدهم انجام شده و ۱۱ هزار هكتار مزارع پرورش ميگو نيز در حال توسعه است.
سيدحسين حسيني با بيان اين كه حوزه شيلات در ايران يكي از بهترين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري است، تصريح كرد: امروز شاهد تكثير، پرورش و فرآوري ماهي و ميگو در مركز تكثير ماهيان دريايي، پرورش ماهي در قفس و زنجيره توليد و خوشه توليد پرورش ميگو در جزيره قشم هستيم كه نويدبخش توسعه دريامحور با نقش‌آفريني شيلات بر تامين غذا در كشور است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شلیک موشک با برد ۳۰ کیلومتر از شناورهای ۶ متری

د بهمن 23 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش خبرگزاری مهر، سردار دریادار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگویی رادیویی درباره انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن اظهار داشت: انقلاب اسلامی مانند درختی بود که خداوند متعال آن را با باغبانی حضرت امام خمینی (ره) در زمین ایران اسلامی کاشت و شهدا […]

همچنین بخوانید: