اندر احوال  زیست محیط دریایی 

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اندر احوال  زیست محیط دریایی 

سیدعمران طباطبایی- هدف از حفظ فرآیند زیست محیطی کمک به بشر برای زندگی سالم در جهان هستی است اطلاع رسانی و تصمیمات از طریق در نظر گرفتن پیامدهای زیست محیطی نتیجه یک طرح و برنامه موفق پیشنهادی از سوی مسئولان ذی‌ربط است. 
اداره جهانی تنظیم کننده محیط زیست صنعت نفت و گاز فراساحلی، موضع فعالی در مورد زیست محیطی بشر و استفاده از قوانین مربوطه برای بهتر شدن اوضاع محیط زیست به عنوان ابزاری برای ایجاد تعادل بین توسعه اقتصادی منابع انرژی فراساحلی جهان و حفاظت موثر از محیط زیست اتخاذ کرده است. 
اما این دستورالعمل از سوی کشورهای ساحلی غیر قابل باور و اهمیت است.ویژگی های زیست محیطی مناطق ساحلی به طور قابل توجهی تحت تاثیر محیط زیست قرار می‌گیرند. هر موضوع زیست محیطی موجود که مربوط به طرح یا برنامه کشورهای دریایی باشد مشکلات مربوط به هر منطقه با اهمیت زیست محیطی خاص را تحت الشعاع قرار می دهد.اهداف حفاظت از محیط زیست، که در سطح بین المللی، جامعه یا کشور صورت می پذیرد و ایجاد می‌شود، باید که مرتبط با طرح یا برنامه و نحوه در نظر گرفتن کلیه اهداف و هر گونه ملاحظات زیست محیطی در طول آماده سازی آن است. اقدامات پیش بینی شده برای پیش گیری، کاهش و تا حد امکان جبران هر گونه اثرات نامطلوب قابل توجه بر محیط زیست و اجرای طرح یا برنامه باید صورت گیرد.
یکی از بخش های مورد نیاز بحث محیط زیست مشورت با مردم، مقامات محیط زیست و دیگر نهادها به همراه کشورهای همسایه است که ممکن است به طور بالقوه تحت تاثیر قرار گیرند و ضروری است این مسئله تکامل و بهبود بیابد.شناسایی شکاف های زیست دریایی، راه اندازی تحقیقات جدید در صورت لزوم و ترویج انتشار گسترده تر آن از طریق یک سری سمینارهای تحقیقاتی و تعامل مداوم با گروه راهبری و بررسی پایگاه اطلاعاتی، از لزومات ارائه خط پایه زیست محیطی و دیگر طرح ها و برنامه های مرتبط، با دریا و فراساحل است.
کلیه ارزیابی ها برای مطابقت با تعهدات باید تحت مقررات فعالیت های نفتی و گازی فراساحلی، حفاظت از زیستگاه ها انجام شوند.فرآیند مشاوره زیست محیطی باید به گونه ای طراحی شده باشد که با راهنمایی و اصول مشاوره برای درگیر کردن ذینفعان در هنگام توسعه سیاست و قانون سازگار باشد. دستورالعمل نمی تواند هیچ مبنای قانونی نداشته باشد بنابراین زمانی که الزامات مشاوره اجباری در قانون تعیین شده است، یا الزامات دیگری که ممکن است مشاوره را تحت تاثیر قرار دهد، این الزامات باید رعایت شوند.هدف از برنامه ریزی و هدف گذاری، شناسایی مسائل اصلی مورد توجه در مراحل اولیه است تا بتوان آن ها را با جزئیات مناسب در محیط زیست دریا در نظر گرفت. همچنین به شناسایی منابع اطلاعاتی و شکاف های اطلاعاتی کمک می کند که ممکن است نیاز به مطالعات یا بررسی ها برای زیربنای ارزیابی داشته باشند. 
وظیفه کشورها اطمینان از دسترسی مردم به تمام اطلاعات زیست محیطی، شناسایی فرصت های هم کاری بالقوه و پرهیز از تکرار تلاش، شناسایی مسائل و نگرانی های ذی نفعان، شناسایی شکاف های زیست محیطی، چگونگی رسیدگی به مسائل محیط زیست در سند چشم انداز دریایی تا در صورت لزوم بتوان آنها را ارزیابی کرد.
امروزه در دنیا، گزارش زیست محیطی برای مشاوره عمومی به‌طور رسمی منتشر می شود. انتشار گزارش زیست محیطی در مطبوعات عمومی و مجلات تخصصی تبلیغ می شود. نسخه هایی از این گزارش به صورت رایگان در دسترس قرار می گیرند. آیا در ایران هم چنین است؟

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغاز به کار همایش اقتصاد دریا محور با سخنرانی دبیرکل انجمن کشتیرانی

چ بهمن 25 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه تین نیوز همایش اقتصاد دریامحور امروز دوشنبه 23 بهمن ماه 1402 با سخنرانی دکتر مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران آغاز به کار کرد. این همایش فردا سه شنبه 24 بهمن ماه به کار خود خاتمه خواهد داد. به گزارش تین نیوز، […]

همچنین بخوانید: