دستاوردهای ناوگروه 86 نقطه آغازین تجربه‌‌نگاری نوین اقیانوس ‌پیمایی است

زمان مطالعه: 18 دقیقه

دستاوردهای ناوگروه 86 نقطه آغازین تجربه‌‌نگاری نوین اقیانوس ‌پیمایی است

گروه امنیت دریایی – امید اسماعیلی – ناو گروه ۸۶ متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران دارای نمایندگانی از ۲۹ استان کشور که ماموریت خود را از ۲۹ شهریور پارسال آغاز کرد، ۳۰ اردیبهشت امسال به کشور بازگشت. این ناو گروه در طول انجام ماموریت خود چهار مرتبه از خط استوا عبور کرد و در مدت ماموریت در بندرهای بمبئی هندوستان، بندر جاکارتا، بندر ریودوژانیرو، بندر کیپ‌تاون و صلاله پهلوگیری و از تنگه مالاکا، ‌دریای سلبس، اقیانوس آرام، تنگه ماژلان، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند و دریای عمان گذر کرد.
این نخستین ناو گروه جمهوری اسلامی ایران بوده که با عبور از اقیانوس آرام اقدام به دور زدن کره زمین کرده و وارد قاره آمریکا شده که نشان دهنده توانمندی متخصصان داخلی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. ناو گروه ۸۶، سه طوفان سهمگین را در سفر خود با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست بیشترین عرض اقیانوس اطلس را در این سفر بپیماید.
در همین راستا و با هدف روشنگری، گفتمان‌سازی و بصیرت‌افزایی مأموریت ناوگروه ۸۶ نداجا این همایش در حال برگزاری است. ابعاد تجربیات و دستاوردهای راهبردی، سیاسی، امنیتی و دیپلماسی دریایی، ابعاد تجربیات و دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، ابعاد تجربیات و دستاوردها در حوزه هدایت و راهبری، ابعاد تجربیات و دستاوردها در حوزه دانش و تحرک، ابعاد تجربیات در دستاوردهای ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی و ابعاد تجربیات و دستاوردهای لجستیکی و پشتیبانی دریایی از جمله محورهای برگزاری این همایش است.
بر اساس گزارش خبرنگار روزنامه دریایی سرآمد، همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با شعار «اقتدار جهانی با همت ایرانی» به مدت دو روز با حضور مسؤولان لشکری و کشوری در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.
در روز اول این همایش امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار سرتیپ پاسدار محمد زهرایی رییس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح، محمدرضا مجیدی استاد دانشگاه تهران، مهدی صادقی شاهدانی رییس دانشکده اقتصاد و معارف دانشگاه امام صادق (ع)، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت، سحر تاجبخش رییس سازمان هواشناسی، غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداختند.

ذوالقدر:
 با حضور در دریا و توسعه قابلیت‌های ساحلی، خودمان را به اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور اثبات کنیم

محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش با تاکید بر اینکه پیش نیاز توسعه دریامحور، امنیت دریایی است گفت: در بستر امنیت است که پیشرفت و توسعه حاصل خواهد شد؛ چراکه در خصوص توسعه دریامحور بی‌واسطه با تهدیدات دشمنان و رقبا مواجه هستیم.
وی ضمن قدردانی از نیروی دریایی ارتش در راستای برگزاری این همایش، گفت: نیروی دریایی ارتش با این اقدام بزرگ موقعیت نداجا را در سطح دنیا به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی مطرح کرد و دست بلند جمهوری اسلامی را در دریا به دنیا نشان داده و برای اولین بار ایران را در باشگاه قدرت های بزرگ دریایی جهان قرار داد.
ذوالقدر افزود: درباره توسعه مسائل دریامحور در دین ما نکات بسیار مهمی گفته شده است و در آیاتی از قرآن هم به این موضوع مهم تاکید شده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: امروز بیشترین منبع غذا، بیشترین مواد خام برای تولید و… همگی از دریا است و بنا بر تاکید قرآن باید آن ها را از دریاها استخراج کنیم.
ذوالقدر با تاکید بر اینکه کشتی های بزرگ همچون کوه و حرکت آن‌ها آیه و نشانه الهی است و این کشتی ها از نعمت های خداوند است، گفت: در روایات اهل بیت هم همچون آیات قرآن درباره دریا و لزوم استفاده از آن سخن گفته شده است‌.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) زمانی که می‌خواهد درباره اهل بیت مثال بزند از کشتی نام می‌برد «مثل اهل بیت من همچون کشتی نوح است، هر آنکه سوار بر این کشتی شود نجات پیدا می‌کند و هرآنکه دوری کند غرق خواهد شد.»
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از نعمت کشتی غربی‌ها به خوبی استفاده کردند، گفت: در دوران استعمار، غربی ها بر کشتی ها سوار شدند و بر دیگر کشورها تسلط پیدا کردند. در دوران معاصر آمریکا تحت تاثیر نظریه ای در مورد قدرت دریایی، با تشکیل ناوگان های بزرگ بر اقیانوس های بزرگ مسلط شد؛ البته بعد از آن ها کشور چین هم با استفاده از ظرفیت دریایی خود از طریق بنادر توانست یک جهش اقتصادی در کشورش ایجاد کند.
ذوالقدر تأکید کرد: ایران چه در گذشته و چه در سال های بعد از انقلاب گرفتار غفلت تاریخی شد و از این موضوع مهم با وجود ظرفیت های بزرگ بهره کافی نبرد.
وی بیان کرد: اخیرا با توصیه و تأکید رهبر معظم انقلاب، سیاست های توسعه دریامحور ابلاغ شد و این امر مبنای کار جمهوری اسلامی برای توسعه قرار گرفت و لذا در همین سیاست ها ذکر شده است که برای ۱۰ سال، رشد اقتصاد دریا باید دو برابر رشد اقتصادی کشور باشد.

امیدواریم با پیاده شدن سیاست های دریا محور از ظرفیت دریاها برای توسعه 
کشور استفاده کنیم
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امیدواریم با پیاده شدن این سیاست ها و تلاش دولت و دستگاه ها این غفلت تاریخی و عقب ماندگی جبران شود و از ظرفیت دریاها برای توسعه کشور استفاده کنیم.
وی افزود: در اینجا جا دارد از امیر ایرانی فرماندهی نیروی دریایی ارتش در خصوص کمک‌های بی‌دریغ ایشان در راستای تبیین راهبردها و سیاست های توسعه دریامحور تشکر و قدردانی داشته باشم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه پیش‌نیاز توسعه دریامحور، امنیت دریایی است گفت: در بستر امنیت است که پیشرفت و توسعه حاصل خواهد شد؛ چراکه در خصوص توسعه دریامحور بی‌واسطه با تهدیدات دشمنان و رقبا مواجه هستیم.  
ذوالقدر اضافه کرد: جمهوری اسلامی در بحث امنیت دریایی به برکت دفاع مقدس پیشتاز است، به جرأت می توان گفت نیروی‌ دریایی ارتش و سپاه قدرت اول دریایی منطقه را شکل داده‍اند.
وی عنوان کرد: امروز حریف ما نیروی دریایی کشورهای منطقه نیستند؛ زیرا قدرت اول در منطقه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است و ما قدرت های بزرگ را حریف خودمان می دانیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: توانمندی های نیروی دریایی ارتش در امنیت کشتیرانی در دریای عمان و بالای مدار ۱۰ درجه و در اقیانوس هند و سایر اقیانوس ها بسیار پر اهمیت بوده و همچنین حضور در دریای سرخ برای مقابله با دزدی دریایی که به یک معضل بین المللی تبدیل شده بود با حضور نیروی دریایی ارتش این مشکل حل شد و همچنان این حضور باقی است.
ذوالقدر خاطرنشان کرد: انجام مأموریت های جسورانه و شجاعانه توسط نیروی دریایی ارتش از جمله برگزاری رزمایش های مشترک با قدرت های دریایی بزرگ همچون روسیه و چین و نیز سفر افتخارآمیز ۳۶۰ درجه با ناو گروه ۸۶ برای نخستین بار، این ها همگی نمایشگر تغییر و ارتقا تراز قدرت دریایی جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه باید با حضور در دریا و توسعه قابلیت های ساحلی خودمان با اجرا سیاست های توسعه دریامحور اثبات کنیم، گفت: دریا و اقیانوس ثروت عمومی و خدادادی است و همه ملت ها و کشورها و به ویژه کشورهای ساحلی از آن برخوردار بوده و باید به آن دسترسی داشته باشند. این ثروت برای قدرت های استکباری نیست و برای همه ملت ها است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امیدواریم با تحقق این سیاست ها و با عزم و اراده ای که در نیروی های مسلح جمهوری اسلامی موجود است، بتوانیم این سیاست ها را پیش ببریم و آن را مبنا توسعه کشور و عبور از مشکلات قرار دهیم.
ذوالقدر تصریح کرد: مأموریتی که شما آغاز کردید در اوج ناباوری نه تنها از سوی دشمنان که از سوی خودی ها هم کسی باور نمی‌کرد این امر به سرانجام برسد، سفر دور دنیا آن هم با یک ناوگروه با تناژ پایین که شدنی هم نبود اما شما دلاورمردان نیروی دریایی با همه سختی ها و در اوج ناباوری آن را اجرایی کردید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تأکید کرد: باید بر اساس فرمانی که نیروی دریایی ارتش دریافت کرده است بتوانیم حضور دائمی خود را در اقیانوس های مختلف برای دفاع از منافع کشور و تامین امنیت دریایی جمهوری اسلامی صورت دهیم.

مصباحی مقدم:
 ماموریت ناوگروه ۸۶ در سفر به دور دنیا پیشگامانه بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ماموریت ناوگروه ۸۶ در سفر به دور دنیا اقدامی پیشگامانه بود، گفت: این اقدامات باید تکرار و نقاطی در دریا به نام جمهوری اسلامی ایران تثبیت شود.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم یز در این همایش ملی، ضمن تبریک به مناسبت ایام ماه شعبان با بیان اینکه ظرفیت دریا بسیار بالا است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سه چهارم زمین را آب فرا گرفته است باید در این عرصه حضور یافته و از منابع آن بهره‌برداری کنیم.
وی ادامه داد: در قرآن به ظرفیت های بالفعل و بالقوه دریا اشاره شده و این فعالیت انسان‌هاست که می تواند این ظرفیت های عظیم و بالقوه را به ظرفیت های بالفعل تبدیل کند تا در جهت تغذیه انسان ها استفاده شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بخش اعظم دریا را دریاهای آزاد تشکیل داده است، گفت: این امر باعث 
می‌شود که همه بتوانند از آن استفاده کنند، غربی ها در سال ها و قرون گذشته بر این عرصه سلطه پیدا کرده و از منابع آن بهرمند شده‌اند.
حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: ماموریت ناوگروه ۸۶ در سفر به دور دنیا اقدامی پیشگامانه بود که باید تکرار شود و نقاطی در دریا نیز باید به نام جمهوری اسلامی ایران تثبیت شود تا از این منافع، کشورمان بهره مند شود.
وی با اشاره به آیات قرآن در خصوص دریا گفت: خداوند دریا را برای انسان رام ساخت و این کشتی ها به امر الهی در این دریاها در حرکت هستند، پس به فرموده قرآن باید به سمت بهره مندی از منابع دریا رفت و این اقدام مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گامی بزرگ در جهت بهره مند شدن ملت شریف ایران اسلامی از این منابع غنی و ارزشمند است.

بهادری جهرمی:
 نگاه «ما می‌توانیم» یکی از دستاوردهای خوب ناوگروه ۸۶ بود

 

علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت، با بیان اینکه بعضی از دوستان با تردید به طرح ماموریت ناوگروه ۸۶ نگاه می‌کردند، گفت: نگاه ما می‌توانیم یکی از دستاوردهای خیلی خوب این حرکت بزرگ بود.
وی با اشاره به عوامل موفقیت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در دور زدن دنیا، اظهار کرد: نکته اول فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در عین تخصص، تجربه و پیشکسوت‌بودن در حوزه تخصصی خود یک فرمانده کاملاً مردمی و دوست داشتنی در میان آحاد کارکنان نیروی دریایی است که با گوشت و پوست و استخوان خود تخصص دریانوردی را لمس کرده است و احساس مشترکی با نیروهای خود دارد.جهرمی افزود: مساله دوم که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) هم به آن اشاره کردند «نگاه ما می‌توانیم» بود؛ حتی بعضی از دوستان با تردید به طرح مأموریت ناوگروه ۸۶ نگاه می‌کردند اما نگاه ما می‌توانیم که یکی از دستاوردهای خیلی خوب این حرکت بزرگ و در امیر دریادار ایرانی و تک تک اعضای ناو گروه ۸۶ کاملاً مشهود بود، موجب انجام این مأموریت بزرگ شد؛ خیلی جالب است آن روزی که من توفیق داشتم مهمان کارکنان ناوگروه ۸۶ بودم کارکنان ناوگروه خیلی علاقمند بودند که عملیات‌های بزرگ‌تری را انجام دهند؛ نگاه ما می‌توانیم امروز در مجموعه‌های مختلف کشور به ویژه در نیروهای نظامی زنده شده است و یکی از الگوهای ما می‌توانیم در نیروی دریایی ارتش کاملاً مشهود است.
بهادری جهرمی اظهار داشت: مسئله سوم وحدت کلمه است وقتی عزیزان نیروی دریایی را در مجموعه‌های مختلف و به طور خاص در ناو گروه ۸۶ می‌دیدیم، ناظر بیرونی احساس می‌کند که داخل یک خانواده رفته است و این مسئله بسیار با ارزشی است؛ مجموعه‌های نظامی معمولاً صرفاً با شاخصه‌های اقتدار، توان رزمی و انضباط نظامی و وجاهت رسمی شناخته شده‌اند که در کنار همه این‌ها که مجموعه نیروی دریایی در حد اعلا از آن برخوردار هستند، رسمیت‌ها و جدیت‌های نظامی هرگز مانع وحدت، مودت، دوستی، عطوفت و رفاقت خانواده نیروی دریایی نشده است و تصور نمی‌کردم وقتی وارد یک یگان نظامی بشوم با یک همچنین رفاقت و نزدیکی مواجه شوم.
وی خاطر نشان کرد: هر جا وحدت کلمه باشد پیروزی و موفقیت قرین آن خواهد بود که جزو ویژگی‌های متمایز این ناو گروه و مجموعه دلاور مردان نیروی دریایی است که باید قدر آن را دانست.
سخنگو و دبیر هیأت دولت گفت: نکته آخر اخلاق شگرف و دوست داشتنی فرماندهان و سایر کارکنان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است که یکی از تمایزهای اساسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با سایر نیروهای مسلح ارتش‌های جهان به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: این دوره ۲۳۲ روز یک دوره تعلیم و تربیت و یک دوره رشد فضائل اخلاقی برای اعضای ناو گروه بود که به واسطه حس مودتی که در بین کارکنان ناوگروه ایجاد شده حتی کسانی که در طول مأموریت دچار کسالت شده بودند علاقه داشتند به مأموریت ادامه بدهند.
سخنگو و دبیر هیأت دولت در پایان خاطر نشان کرد: تک تک اعضای ناوگروه یک مربی اخلاق شده بودند در انتهای سفر تک تک اعضای ناوگروه یک مربی اخلاق بودند که این امر نشان می‌دهد نیروهای مسلح ما پیشرو بودنشان در فضائل اخلاقی محدود به ۸ سال دفاع مقدس نبوده و نیست.
اسماعیلی: 
ساخت فیلم سینمایی و سمفونی ویژه بزرگداشت اقدام «ناوگروه ۸۶»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی نیز در این همایش تبینی، با تبریک اعیاد شعبانیه، درباره اقدامات این وزارتخانه برای بزرگداشت اقدام «ناو گروه ۸۶» توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سازمان سینمایی به زودی با تکمیل فرایند پیش‌تولید، کار ساخت فیلم سینمایی فاخری را برای این حماسه بزرگ آغاز خواهد کرد و علاوه بر آن دوستان حوزه موسیقی هم سمفونی ویژه این حماسه را در سالگرد این اتفاق اجرا خواهند کرد.
وی گفت: افتخاری که ناو گروه ۸۶ برای ایران آفرید به گونه‌ای است که باید برای بزرگداشت آن ده‌ها جلسه در سطوح مختلف برگزار شود. ابعاد نظامی و فنی این حماسه توسط متخصصان امر واکاوی می‌شود، بنده از اثنای این اقدام در جریان آن قرار گرفتم و بر همین اساس تلاش کردیم با دوستان رسانه‌ای، کارگروهی را برای ثبت این اقدام تشکیل دهیم.
او تاکید کرد: در شورای فرهنگ عمومی کشور هم این روز را ثبت و تلاش کردیم این اتفاق مهم را وارد زندگی روزمره همه ایرانیان کنیم که با تلاش همکارانم در کمترین زمان این اتفاق رخ داد.
وزیر فرهنگ گفت: خیلی از موارد به دلیل فرایند طولانی این‌ کار (ثبت در تقویم) سال‌ها پس از وقوع عملی شد، اما به دلیل اهمیت موضوع، بلافاصله این کار در وزارت فرهنگ بررسی و انجام شد.
وی تصریح کرد: این اقدام به عنوان مولفه‌ای اقتدارآفرین موجب ایجاد فضای نشاط و امیدواری در کشور شد؛ باید توجه داشت این حرکت زمانی رخ می‌دهد که دشمن به دنبال پشیمان سازی و ندامت از گذشته‌ی افتخار آفرین و ناامید کردن مردم نسبت به آینده‌ غرور آفرین ایران است؛ به همین دلیل در چنین فضایی اقداماتی نظیر کار بزرگ ناوگروه ۸۶ جلوه بیشتری پیدا می‌کند.
وی افزود: ملت ایران ریشه‌های تاریخی چند هزار ساله دارد که برخلاف همه توانایی‌هایش در ۲۰۰ سال اخیر در مواجهه با غرب تحقیر شده بود و فعل خواستن را نمی‌توانست صرف کند و در همه حوزه‌ها به تمدن مغرب زمین نگاهی از پایین به بالا داشت.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: فرزندان ایرانی در حوزه فعالیت‌های نظامی در دوره رژیم گذشته تحقیر می‌شدند؛ نزدیک به ۶۰ هزار مستشار آمریکایی همه حوزه نظامی ایران را در اختیار گرفته بودند و فرزندان ایرانی را حداکثر در مناصب پایین قرار می‌دادند و نگاهی تحقیرآمیز به آنها داشتند.اسماعیلی ادامه داد: انقلاب اسلامی فضای نوینی پدید آورد تا جایی که در بخش نظامی فرزندان ایران هشت سال با دست خالی در برابر همه استکبار ایستادند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که دشمن بعثی از همه امکانات و تجهیزات برخوردار بود؛ از سلاح مرگبار شیمیایی (که قدرت‌های اروپایی در اختیار آنان قرار می‌دادند) گرفته تا ابزارآلات جاسوسی پیشرفته.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: ولی با همین دستان خالی برای اولین بار در دو سده اخیر جنگی رخ داد که یک وجب از خاک ایران کم نشد و مسیر افتخارآفرینی آنچنان ادامه پیدا کرد که امروز در زمینه ساخت تجهیزات نظامی جزء کشورهای انگشت شمار در حوزه فناوری‌های نوین هستیم.
وی با اشاره به قدرت موشکی و پهپادی ایران، افزود: امروز به  قدرت برتری تبدیل شده‌ایم که بسیاری از قدرت‌های سنتی و امروز دنیا محتاج تعاملات نظامی و دفاعی با ایران هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: عده‌ای به ما اتهام می‌زنند به کشورهای دیگر سلاح پیشرفته می‌فروشیم این در حالی است که شرکت‌های اسلحه سازی آنها با ایجاد جنگ به حیات خود ادامه می‌دهند.
وزیر فرهنگ گفت: قدرت نظامی ما به حدی رسیده که فضای رسانه‌ای دنیا را بر سر چنین موضوعاتی حساس می‌کنند، این اقتدار را انقلاب اسلامی ایجاد کرده است و تغییر فضای فرهنگی و فکری کشور بر اساس «ما می‌توانیم» چنین نتایجی داشته است.وی در پایان، افزود: اقدامی که ناوگروه ۸۶ انجام داد از نمونه این اتفاقات است که برگ زرینی به کتاب قطور جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد.

دریادار ایرانی: 
گفتمان اقتصاد دریا در اولویت کشورها قرار دارد

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه این همایش با اشاره به اینکه گفتمان اقتصاد دریا در اولویت کشورها قرار دارد، گفت: ناوگروه ۸۶ جایگاه ایران را به عنوان یکی از قدرت‌های دریایی غرب آسیا و جهان اسلام تثبیت کرد.وی اظهار داشت: نقطه عطف اقتدار جمهوری اسلامی ایران انجام موفق ماموریت ناو گروه ۸۶ بود.فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه گفتمان اقتصاد دریا در اولویت کشورها قرار گرفته است، افزود: ناوگروه ۸۶ جایگاه ایران را به عنوان یکی از قدرت‌های دریایی غرب آسیا و جهان اسلام تثبیت کرد.دریادار ایرانی تصریح کرد: بر خلاف همه تهدیدهایی که انتظار می‌رفت در این ماموریت رخ دهد، ناوگروه نیروی دریایی ارتش به سلامت عازم شد و سلامت تر هم به مهین بازگشت.
وی اضافه کرد: در همان زمان که ناوگروه در سواحل آمریکا، پرچم جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذاشت، ۹۰ درصد طرف‌های غربی در پیام‌های خود از واژه قایق برای این ناوگروه استفاده می‌کردند. چرا که از نگاه آنها ایران اسلامی چنین توانی نداشته و ندارد. در حالی که امروز آنها فهمیدند نظام مقدس ایران اسلامی این تجهیزات را در اختیار دارد.فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اقتصاد اقیانوسی موضوعی بسیار مهم برای گفتمان اقتصاد دریا برای همه کشورها است، یادآور شد: اقتصاد اقیانوسی در ۲۰ سال آینده قطعا تحولات جهانی و آب و هوا، محیط زیست و فناوری را پوشش خواهد داد.
دریادار ایرانی تاکید کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما نباید از سایر کشورها عقب بمانیم و باید بهره گیری از ظرفیت دریا به بالاترین رشد در این مسیر برسیم که به طور قطع با سیاست گذاری‌های انجام شده، نگاه به سمت دریا به صورت ویژه‌ای به سمت شکوفایی تغییر یافته است.

همایش دستاوردهای ناوگروه 86 نقطه آغازین تولید علم و تجربه‌ نگاری نوین اقیانوس ‌پیمایی است

 حسین رضایی، دبیر همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه 86 نداجا با بیان اینکه ۲۳۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و از آن میان، تعداد ۱۲۳ مقاله پذیرفته شده است، گفت: برگزاری اولین همایش دستاوردهای ناوگروه 86 نقطه آغازین تولید علم و تجربه‌نگاری نوین اقیانوس‌پیمایی در عرصه ملی و بین‌المللی خواهد بود.
وی گفت: در راستای تحقق رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت تبیین و تشریح ابعاد و دستاوردهای دریانوردی تاریخی ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش، با بهره‌گیری از جامعه نخبگان وصاحب‌نظرانِ عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، دیپلماسی و اجتماعی، سلسله نشست‌های گوناگون که بیانگر قدرت و اقتدار بین‌المللی کشور است برگزار شد.
وی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه 86 نداجا افزود: بی شک آورده‌های فراوان این ماموریت تاریخی که دارای پیام صلح و دوستی برای جهانیان بود، خود سند مصوری از نگاه، اندیشه، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی برای جامعه جهانی و گامی موثر در مسیر تمدن‌سازی ایران اسلامی است.
وی با تاکید بر اینکه با حضور امنیت‌ساز این ناوگروه در بستر اقیانوس‌ها، توانمندی بومی، امکانات علمی و تجهیزات دفاعی و نظامی که ناگفته پیداست، مقوِم دیپلماسی اقتصادی پویا و موثرکشور عزیزمان است، اضافه کرد: شایسته است اساتید، پژوهشگران و اندیشمندان، رسالت عظیم تبیین و تشریح علمی و عملی این حرکت قهرمانانه را در بین جامعه، جوانان و نخبگان تبیین و تشریح نمایند.
دبیر همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه 86 نداجا گفت: برگزاری اولین همایش دستاوردهای ناوگروه 86 نقطه آغازین تولید علم و تجربه‌نگاری نوین اقیانوس‌پیمایی در عرصه ملی و بین‌المللی خواهد بود.
وی اظهار کرد: محورهای علمی این همایش از جمله تبیین دستاوردهای راهبردی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و راهبری در نظر گرفته شده است.
حسین رضایی گفت: امید است با برگزاری این‍گونه همایش‌های علمی و اثباتی، اصل ایجاد انگیزه و امید به آینده در بین جوانان و نخبگان نهادینه شود که این مهم در راستای تحقق منویات فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) است.
دبیر همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه 86 نداجا همچنین افزود: تعداد ۲۳۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و از آن میان، تعداد ۱۲۳ مقاله پذیرفته شده است.

موسوی: 
مستند «عبور از اقیانوسهای جهان» نمایش اقدامات ناوگروه ۸۶ است

در حاشیه همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نداجا که با حضور مسئولان لشکری و کشوری در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش آغاز شد، از مستند بلند عبور از اقیانوس‌های جهان رونمایی شد.
«ناخدا سوم محمد موسوی فرگی» تهیه کننده و کارگردان مستند بلند عبور از اقیانوس‌های جهان در آئین رونمایی از این اثر گفت: مستند بلند «عبور از اقیانوسهای جهان» نمایش گوشه‌ای از اقدامات افتخارآفرین ناوگروه ۸۶ است.
مدیر روابط عمومی نیروی دریایی ارتش گفت: مستند بلند عبور از اقیانوس‌های جهان نمایش گوشه‌ای از اقدامات افتخارآفرین ناوگروه ۸۶ است.
وی با بیان اقدامات انجام شده توسط ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در سفری اقتدار آفرین به دور دنیا تصریح کرد: در این مستند ۹۰ دقیقه‌ای تلاش شده تا بتوانیم بخشی از رشادت‌ها و جانفشانی‌های کارکنان ناوگروه ۸۶ در این سفر طولانی را به نمایش درآوریم.
وی افزود: تصاویر استفاده شده در این اثر توسط تیم ۶ نفره اعزامی در قالب تیم فرهنگی ناوگروه گرفته شده است که همراه با سایر کارکنان ناوگروه به این سفر طولانی اعزام شدند که علی رغم وجود همه سختی‌ها و موانع پیش رو توانستند تصاویری ناب از تک تک لحظات مهم و حساس این ناوگروه ثبت کنند.
تهیه کننده و کارگردان مستند بلند عبور از اقیانوس‌های جهان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص سفر ناوگروه ۸۶ به عنوان بن مایه‌ای جهت ساخت کار خوب تلویزیونی و سینمایی تائید کرد: تصاویر بدست آمده در این مأموریت تاریخی، گنجینه‌ای بسیار ارزشمند جهت ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی شمرده می‌شود که در آرشیو رادیو و تلویزیون نیروی دریایی ارتش حفظ خواهد شد.
ناخداسوم موسوی در پایان گفت: در همین راستا نیروی دریایی ارتش نیز با حمایت‌های امیر دریادار ایرانی فرمانده این نیرو از هر گونه طرح و فیلمنامه‌ای با موضوع ناوگروه ۸۶ استقبال می‌کند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لختی با نامزدهای مجلس استان ساحلی هرمزگان

ی بهمن 29 , 1402
زمان مطالعه: 18 دقیقه محمدحسن استاد- اسفندماه ۱۴۰۲ انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی ایران را پیش رو داریم. در همین راستا تعداد قابل توجهی از عزیزان صاحب نظر و با صلاحیت – نامزد ورود به رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از حوزه های مختلف استان هرمزگان شده اند.به طور قطع […]

همچنین بخوانید: