سریع ترین قایق برقی جهان آزمایش شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سریع ترین قایق برقی جهان آزمایش شد

این قایق توانست با میانگین سرعت 183.8 کیلومتر بر ساعت رکورد سرعت جهانی قایق‌های برقی را پس از پنج سال جابه‌جا کند.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، اخیراً یک تیم دانشجویی از دانشگاه پرینستون با میانگین سرعت 183.8 کیلومتر بر ساعت رکورد سرعت جهانی قایق‌های برقی را شکست. این رکوردشکنی در رویدادی از نوع «کیلومتر پروازی» ثبت شد؛ در این نوع رویداد قایق اجازه دارد قبل از ورود به بخشی که در آن رکورد ثبت می‌شود، سرعت خود را افزایش دهد. پیش‌تر این رکورد از آن قایق جگوار با سرعت 142.6 کیلومتر بر ساعت بود.

براساس گزارش دانشگاه پرینستون، این رکوردشکنی در 26 اکتبر 2023 در کورس قانونی انجمن قایق‌های قدرتی آمریکا (APBA) در دریاچه تاونسند در کارولینای شمالی انجام شد. این کورس از نوع کیلومتر پروازی بود که در آن قایق اجازه داشت قبل از ورود به یک بخش آبی به طول 1 کیلومتر که رکورد قایق در آن ثبت می‌شود، سرعت خود را افزایش دهد.

سریع‌ترین قایق برقی جهان

برای ثبت چنین رکوردهایی، قایق دو دور 1 کیلومتری پشت‌سرهم را می‌پیماید و میانگین بالاترین سرعت ثبت‌شده آن‌ محاسبه می‌شود. راننده این قایق برقی «جان پیترز» حداکثر سرعت 178.8 کیلومتر بر ساعت را در اولین دور و 189 کیلومتر بر ساعت را در دور دوم ثبت کرد که میانگین آن‌ها 183.8 کیلومتر بر ساعت شد.

قبلاً این رکورد از آن قایق تندروی برقی جگوار بود که پنج سال پیش حداکثر سرعت 142.6 کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد. در اوایل سال جاری میلادی نیز قایق «ویژن مارین کانادا» رکورد 186.7 کیلومتر بر ساعت را به خود اختصاص داد؛ البته این رکورد در رویدادی متفاوت از رویداد کیلومتر پروازی بود.

قایق «Big Bird» تیم دانشگاه پرینستون دارای بدنه هیدروپلن (هواپیمای آبی) پرو بوده و توسط قایق‌ساز مشهور اد کارلسن در سال 1993 ساخته شده است. در آن سال‌ها این بدنه به موتورهای گازی مجهز بود و رکوردهای چند کیلومتری پروازی را ثبت کرد. اکنون بدنه این قایق ویژه با پیشرانه الکتریکی FM100 Flux Marine اصلاح شده است. این پیشرانه در عین تولید قدرت بیشتر وزن را افزایش نمی‌دهد. درواقع وزن کل بیگ برد، با احتساب راننده، فقط 442 کیلوگرم است. وزن قایق‌های برقی دیگر تا 1814 کیلوگرم نیز می‌رسد.

به‌دلیل شکستگی میل پروانه، قایق بیگ برد نتواسنت رکورد خود را جابه‌جا کند. تیم دانشگاه پرینستون اکنون امیدوار است که پس از تعمیر قایق بتواند حداکثر سرعت متوسط 193 کیلومتر بر ساعت را بزند.

ترجمه: دیجیاتو

انتهای پیام/

بازنشر مرین‌پرس به نقل از گفتمان دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دومین همایش HSE بنادر کشور برگزار شد

ی بهمن 29 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه دومین همایش HSE بنادر و صنایع وابسته با استقبال بسیار خوب فعالان عرصه دریایی و بندری برگزار شد.   به گزاررش پایگاه خبری گفتمان دریا، مهندس جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در دومین همایش «HSE در بنادر» با بیان این مطلب که […]

همچنین بخوانید: