برنامه آمریکا برای مقابله با مسیرهای دریانوردی مورد استفاده ایران و یمن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برنامه آمریکا برای مقابله با مسیرهای دریانوردی مورد استفاده ایران و یمن

آمریکا در چهارچوب طرحی جدید امیدوار است بتواند ضمن ترسیم مسیرهای مورد استفاده ایران، سلاح‌های ارسالی برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن را رهگیری کند.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی آگاه نوشت که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال گسترش راه‌هایی برای نظارت و رهگیری قاچاق تسلیحات ایرانی به مقصد یمن است.

این در حالی است که حملات مرگبار شبه‌نظامیان حوثی علیه کشتی های تجاری در دریای سرخ با وجود واکنش نظامی آمریکا و متحدانش از شش هفته پیش تاکنون متوقف نشده است.

ابتکار جدید واشنگتن به دنبال ترسیم مسیرهای دریانوردی مورد استفاده تهران و توقف محموله‌های تسلیحات در حین حمل و نقل است.

این طرح تازه تنها بخشی از یک راهبرد گسترده‌تر شامل تحریم‌ و فشارهای دیپلماتیک است که به دلیل کمبود منابع نظامی با محدودیت‌هایی مواجه است.

کدام کشورها و با چه امکاناتی در این طرح شرکت خواهند داشت؟

یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده این مأموریت را «کوششی تازه برای درک بهتر این مسیرهای آبی» توصیف کرد. این مقام این را هم خاطرنشان کرد که این ماموریت مستلزم همکاری قابل توجه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده است.

واشنگتن‌پست به نقل از دیگر مقام ارشد نظامی آمریکا نوشت که واشنگتن در حال بررسی چگونگی مشارکت دادن کشورهای شریک و متحد خود در امر مختل کردن قاچاق تسلیحات ایران به یمن است تا بلکه از این طریق بتواند بر چالش محدودیت پهپادهای آمریکایی و سایر ادوات تجسسی و نظارتی که در این فرآیند نقش اساسی دارند، فائق آید.

این مقام از نام بردن کشورهایی که در این گفتگوها شرکت دارند خودداری کرد، اما گفت که همه دولت‌هایی که از نظر اقتصادی تحت تأثیر حملات حوثی‌ها قرار گرفته‌اند باید مساعی خود در این خصوص را افزایش دهند.

وقتی که جنگجویان حوثی، شهر صنعا، پایتخت یمن را در سال ۲۰۱۴ میلادی تصرف کردند، مجموعه‌ای از تسلیحات از جمله موشک‌های اسکاد کره شمالی و اتحاد جماهیر شوروی سابق، موشک‌های زمین به هوا و موشک‌های ضد کشتی چینی را به غنیمت بردند.

از آن زمان، این گروه توانسته است با بهینه‌سازی اقلام موجود در زرادخانه خود و استفاده از فناوری‌های به دست آمده از خارج از جمله ایران، سلاح‌های پیشرفته‌تری برای خود فراهم کند.

این تسلیحات جدید شامل پهپادهای تهاجمی انتحاری، راکت‌ها، موشک‌های بالستیک و شهپادهای زیرآبی می‌شوند.

تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده برای محافظت از تردد دریایی تا کنون توانسته است بسیاری از این حملات را به طور پیشدستانه خنثی کند؛ اما با این حال حوثی‌ها در تاریخ شش مارس با یک موشک ضد کشتی یک کشتی تجاری به نام True Confidence در خلیج عدن را هدف قرار دادند که به گفته مقامات آمریکایی دست کم سه دریانورد کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

حمله موشکی ماه گذشته حوثی‌ها به کشتی باری روبیمار نیز باعث غرق شدن آن شد.

واشنگتن‌پست به نقل از کارشناسان سازمان ملل مدعی شد که قاچاق دریایی از بنادر ایرانی مانند بندر جاسک در خلیج عمان و بندرعباس در تنگه هرمز سرچشمه می‌گیرد. بر این اساس، چنین محموله‌هایی را می‌توان از طریق دریای عرب و خلیج عدن تا یمن حمل کرد یا مسیرهای زمینی را از طریق کشورهای هم مرز مانند عمان طی کرد.

محمد الباشا یک تحلیلگر ارشد خاورمیانه در موسسه موسوم به «نافانتی / navantigroup» گفت که از سال ۲۰۱۳ میلادی تا کنون دست‌کم ۱۸ اقدام دریایی برای ممانعت از قاچاق محموله‌های ادعایی از ایران به یمن شامل مسلسل و موشک‌های ضد تانک صورت گرفته است. سایر اقلام تسلیحاتی قاچاق شده به یمن از طریق شاخ آفریقا رخ داده است.

چالش‌های واشنگتن در مواجه با تهدید حوثی‌ها چیست؟

به طور دقیق مشخص نیست که چه مقدار تسلیحات در اختیار حوثی‌های یمنی است و همین امر باعث می‌شود که نتوان به خوبی از میزان اثربخشی ده‌ها مورد حمله ایالات متحده در یمن اطمینان حاصل کرد.

چالشی که ارتش ایالات متحده با آن مواجه است، تعداد محدود هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تجهیزات نظارتی آن در عصر مواجهه با خطر روزافزون چین است. در حقیقت تقاضای زیادی از سوی فرماندهان نظامی آمریکا در سراسر جهان برای این اقلام وجود دارد.

به گفته مقامات آمریکایی، حوثی‌ها دست‌کم دو پهپاد «ام کیو ریپر» را در سواحل یمن یک بار در نوامبر و بار دیگر در فوریه سرنگون کرده‌اند.

محدودیت دیگر واشنگتن در اجرایی کردن طرح جدید خود در دسترس نبودن پرسنل مجرب برای انجام وظیفه خطیر سوار شدن بر کشتی‌های مشکوک به حمل سلاح‌های ایرانی به یمن است. به گفته مقامات آمریکایی، تفنگداران دریایی قبلا در ماموریت‌های ورود به عرشه شناورها شرکت کرده‌اند، اما به دلیل کمبود کشتی‌های آبی خاکی نیروی دریایی، در آینده نزدیک انتظار نمی‌رود که چنین موردی قطعی شود.

دو نیروی دریایی آمریکا دو ماه پیش هنگام تلاش برای ورود به عرشه یک لنج مشکوک به قاچاق در دریا غرق شدند. در این عملیات، سایر اعضای گارد ساحلی ایالات متحده، آنچه را که سنتکام مجموعه‌ای از تسلیحات ساخت ایران برشمرد کشف کردند و ۱۴ نفر در این رابطه بازداشت شدند.

کارل سام، یک ژنرال بازنشسته آمریکایی معتقد است که «مشکل این است که این منطقه دارای یک پهنه جغرافیایی وسیع است و ما منابع کافی برای انجام این کار را نداریم. در حقیقت برای انجام درست این کار، زمان لازم است.»

منبع: یورونیوز

انتهای پیام/

بازنشر مرین‌پرس به نقل از گفتمان دریا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توافق ایجاد زنجیره ارزش تولید ماهی در قفس در آب‌های شمالی کشور

س اسفند 29 , 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه موافقت‌نامه همکاری مشترک برای ایجاد زنجیره ارزش تولید ماهی در قفس در آب‌های شمالی کشور مابین 12 شرکت و مجموعه ذینفع در حوزه پرورش ماهی منعقد شد.   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تمام کشورها، رسیدن به خودکفایی در تأمین آب […]

همچنین بخوانید: