تردد بیش از یک میلیون و ۴۰ هزار مسافر و گردشگر دریایی طی هفته اول تعطیلات

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تردد بیش از یک میلیون و ۴۰ هزار مسافر و گردشگر دریایی طی هفته اول تعطیلات




تین نیوز


معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه طی هفته اول تعطیلات جمعا ۱ میلیون و ۴۱ هزار تردد مسافری و گردشگری دریایی صورت گرفته است، گفت: طی این مدت شاهد جابجایی ۱۴۶ هزار خودرو بوده ایم.​

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ در بنادر شمال و جنوب کشور، اظهار داشت: طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است و تا پایان روز اول فروردین ماه که یک هفته از شروع آن می گذرد،  ۷۸۵ هزار نفر سفر، تردد کرده اند که از این تعداد ۷۸۲ هزار تردد از طریف شناورها، صورت گرفته است.

صفایی با بیان اینکه ۲۵۶ هزار تردد گردشگری دریایی طی مدت مذکور داشته ایم که ۳۶ هراز تردد از طریق قایق ها و شناورهای تفریحی، صورت گرفته است، افزود: قایق های تفریحی عمدتا ۵ تا ۷ نفره هستند اما بعضا قایق ها، ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر نیز ظرفیت دارند.

ظرفیت تجهیزات طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز  ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بنادر جنوبی و شمالی کشور در مجموع ۵۸ فروند شناور مسافری با ظرفیت ۶۴۴۱ صندلی جهت حمل مسافر، ۴۷ فروند لندینگ کرافت با ظرفیت جابجایی ۱۹۳۲ دستگاه خودرو و ۹۵ فروند شناور تفریحی با ظرفیت ۵۶۰۵ صندلی در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ مشغول فعالیت و خدمت رسانی هستند.

به گفته وی، همچنین ۶۷۵۱ فروند قایق تفریحی با ظرفیت ۴۱ هزار و ۳۸۰ صندلی و ۱۱۰۸ جت اسکی، ظرفیت تجهیزات در نظر گرفته شده برای طرح مذکور است.

۲   مورد دریابست به دلیل شرایط جوی نامساعد

صفایی با اشاره به اینکه طی یک هفته گذشته به دلیل شرایط نامناسب جوی، ۲ مورد دریابست ( ممنوعیت سفرهای دریایی) داشته ایم، گفت: این دو دریابست ۱۴ ساعته و ۱۰ ساعته بوده اند و مجموعا ۲۴ ساعت شاهد دریابست در بنادر غرب هرمزگان شامل چارک و آفتاب به جزیره کیش بوده ایم و پس از بهبود شرایط جوی بلافاصله، تردد روان صورت گرفته است .

به گفته وی، طی یک هفته گذشته، مشکلی در جایجایی مسافر، گردشگر و خودرو نداشته ایم و با ازدحامی مواجه نبوده ایم.  

مسیرهای تردد مجاز دریایی در هرمزگان

وی درباره مسیرهای تردد مجاز دریایی در استان هرمزگان، بیان کرد: تردد از بندر شهیدحقانی به بندر شهید ذاکری قشم و بالعکس، از بندر شهیدحقانی بندرعباس به هرمز و بالعکس، از بندر شهید ذاکری قشم به هرمز و بالعکس، از بندر شهید ذاکری قشم به جزیره لارک و بالعکس، از بندر پل به بندر لافت و بالعکس، از بندر شهید حقانی به جزیره بوموسی و بالعکس، از بندر آفتاب به جزیره کیش و بالعکس، از بندر چارک به جزیره کیش و بالعکس، از بندر شیب دراز به جزیره هنگام و بالعکس و تردد از بندر کندالو به جزیره هنگام و بالعکس از جمله مسیرهای دریایی مجاز است.

به گفته صفایی، تردد از بندر شهید باهنر بندرعباس به بندر بهمن قشم و بالعکس، از بندر لنگه به جزیره کیش و بالعکس و همچنین تردد از بندر لنگه به جزیره بوموسی و بالعکس به عنوان مسیرهای پشتیبان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه طرح تسهیل سفرهای دریایی شامل سه محور حفظ ایمنی، ارائه خدمات شایسته به مسافران و آمادگی لازم برای مداخله در شرایط اضطراری و جستجوی نجات دریایی می شود، تاکید کرد: مسافران دریایی تنها از ایستگاه ها و مبادی مجاز دریایی تحت پوشش سازمان بنادر و دریانوردی تردد کنند

مسیرهای بین المللی دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسیرهای بین المللی دریایی نیز، اعلام کرد: تردد از مسیر بندر شهید باهنر به بندر شارجه امارات و بالعکس و همچنین تردد از بندر لنگه به بندر دبی امارات و بالعکس به عنوان مسیرهای بین المللی وجود دارد؛ علاوه بر این تردد از بندر خرمشهر به بنادر کویت طبق برنامه در حال انجام و از پیش تعیین شده است.

اعلام مسیرهای تردد مجاز دریایی در بوشهر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مسیرهای دریایی مجاز در استان بوشهر نیز، اعلام کرد: تردد از بندر گناوه به بندر خارگ و تردد از بندر بوشهر به بندر خارگ، ۲ مسیر دریایی مجاز تعریف شده در استان بوشهر است.

صفایی با بیان اینکه خوشبختانه طی هفته اول تعطیلات، مورد موثر جستجو و نجات دریایی نداشته ایم، بیان کرد: به لطف خدا مشکلی بابت امداد و نجات دریایی نداشته ایم و ۱۲۸ شناور همیار ناجی در سواحل جنوبی و شمالی کشور و در نقاط گردشگری دریایی فعالیت می کنند؛ همیار ناجی با ساماندهی و آموزش سازمان بنادر و دریانوردی طی سال جاری فعالیت می کنند و امکانات لازم اعم از جلیقه و حلقه نجات در اختیار آن ها قرار گرفته است تا کنترل های لازم را در مبادی گردشگری و در نقاط تعیین شده در سواحل، انجام دهند.

گردشگری دریای در بنادر شمالی ایران

وی با بیان اینکه در سواحل مختلف بنادر شمالی اعم از انزلی، امیرآباد، نوشهر، گز، ترکمن و… نیز گردشگری دریایی در حال انجام است، اظهار داشت: در طول کل سواحل شمالی کشور و در نقاط معین به عنوان مبادی گردشگری دریایی، فعالیت ها در حال انجام است و قایق های تفریحی به علاقمندان خدمت رسانی می کنند.

شماره  ۱۵۵۰  جهت اعلام اضطرار دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان اعلام کرد: هموطنان عزیز می توانند از هر نقطه ای در استان های ساحلی درصورت بروز هرگونه سانحه دریایی با شماره چهار رقمی ۱۵۵۰ جهت اعلام اضطرار دریایی و بدون نیاز به گرفتن کد پیش شماره به راحتی و به طور مستقیم با مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی جهت ارائه گزارش حادثه و درخواست کمک تماس حاصل کنند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از تین‌نیوز

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امدادرسانی به خدمه قایق تفریحی در آب‌های کنگان

ج فروردین 3 , 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقهبوشهر-مرین‌پرس- رییس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: عملیات امدادرسانی به خدمه قایق تفریحی در آب‌های کنگان با موفقیت پایان یافت. منبع

همچنین بخوانید: