حضور مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره ایزوایکو در همایش تیم ملی اقتصاد بین الملل ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حضور مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در همایش ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور

به گزارش ارتباطات و امور بين الملل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس)، همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور با حضور معاون اول محترم ریاست جمهوری و وزرای محترم عضو شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نماینده ویژه رییس جمهور در مناطق ویژه اقتصادی،  مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس و مدیران عامل و معاونین و مدیران مناطق مختلف در مشهد مقدس برگزار شد.

در اولین روز این همایش که به منظور برنامه ریزی، هم اندیشی، هم افزایی و تبیین برنامه های سال جاری و رفع موانع و مشکلات برگزار گردید ، حجت الاسلام علیرضا پناهیان سخنران مذهبی، در بحث حکمرانی اسلامی نکاتی را بیان کرد و حجت اله عبدالملکی نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد خط مشی های سال ۱۴۰۳ برای جهش تولید را، تشریح نمود.

همچنین معاون اول رییس جمهور به صورت بر خط در خصوص هماهنگی های اقتصادی به بیان راهبردها و اهداف جامع رشد اقتصادی پرداخت.

در طول این همایش دکتر سلمان ضربی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس دیدارها و تشریک مساعی با سایر مدیران ارشد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت توسعه فعالیت منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس و افزایش سهم بازار صورت گرفت که با امضای چندین تفاهم نامه مشترک همراه بود.

در دومین روز همایش ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور دکتر وحیدی وزیر کشور، دکتر عبدالملکی دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به ایراد سخن پرداختند.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در این رویداد مهم اقتصادی گفت:: پیش‌بینی‌های بین المللی حکایت از کاهش تورم در سال ۱۴۰۳ دارد و این موضوع نوید این را می‌دهد که اقتصاد کلان ایران از چاله رکود مستمر سال‌های پایانی دهه ۹۰ و تورم های بالای ۴۰ درصد در حال گذار است و دوران جدیدی در حوزه تولید و رشد اقتصادی ایجاد شده است.

وزیر اقتصاد گفت: این اتفاق در ابتدای ۱۴۰۳ با فرمان “جهش تولید”، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و سیاستگذار عالی رتبه کشور این پیام را به مجموعه اقتصادی کشور منتقل کرده است که دلخوش به عبور از رشد اقتصادی صفر و منفی نباشید.

خاندوزی درباره جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: برای جهش در این مناطق باید الگوی “افزایش تولید” به جای “منحصر شدن در تعداد انگشت شمار فعالیت‌ها” را کنار گذاشت تا بتوان ظرفیتهای بالقوه را محقق کرد بنابراین نیازمند طرحهای تحولی و رفع موانع حقوقی و اجرایی هستیم و البته این موضوع و این مانع زدایی، همت مدیریتی نیز نیاز دارد.

خاندوزی افزود: تبلور اراده جمعی، امری است که خانواده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای دستیابی به ارتفاع پرواز بالاتر خود باید داشته باشند و این اراده و انرژی را به سازمان منطقه ای خود منتقل کنند و به نحوی نظام انگیزشی معاونان و اعضای هیات عامل، مدیران کل و حتی بدنه کارشناسان و کارکنان منطقه را تغییر دهند که هر کدام احساس کنند که اگر امسال درصد بیشتر در این راه قدم جلو بگذارند، بیشتر بهره مند خواهند شد و بالعکس که این موارد نیازمند نظارت مستمر و کار جدی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره شاخص‌های کیفی در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت: در این زمینه باید میزان ارتقای فناوری، تولید محصولات کشور، به دست آوردن بازارهای جدید صادارتی، میزان ریل‌گذاری در افزایش سرمایه گذاری سال‌های آینده و زیر ساخت‌ها مشخص شود و باید به زودی هدف گذاریهای مناطق را به عنوان مطالبه و دستورکار دبیرخانه داشته باشیم و رصد کنیم.

وی با اشاره به این که دستور کار تغییر تصویر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید یکی از اولویت‌های راهبردی دبیرخانه این مناطق قرار گیرد ادامه داد: باید بین مناطق آزاد و ویژه تمایزات در ذهن سیاستگذاران پررنگ شود. هیچ تلقی یکپارچه همگنی نسبت به منطقه آزاد و ویژه نباید در ذهن سیاستگذاران شکل گیرد زیرا ما با ۲ موجودیت متفاوت مواجه هستیم.

دکتر احمد وحیدی وزیر کشور در این رویداد بیان داشت: مناطق ویژه اقتصادی و آزاد جایگاه برجسته ای در حوزه مسائل اقتصادی کشور دارند و می‌توانند یکی از پیشنهادهای مهم توسعه باشند.

وزیر کشور ادامه داد: در سالی که موضوع آن جهش تولید با مشارکت مردم است حتماً مناطق ویژه اقتصادی می‌توانند در جهش تولید نقش برجسته ای ایفا کنند و انشاءالله برنامه ریزی هایی که در این حوزه شده است در جهت تحقق این امر مؤثر و مفید باشند.

دکتر وحیدی با تأکید بر لزوم استفاده هرچه بهتر از  زیرساختهای صنایع دریایی جهت تحقق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در خصوص اقتصاد دریا پایه و همچنین تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید، اشاره به مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران و منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور کرده و افزود: این مجتمع یک ظرفیت بالقوه و بستر مناسبی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد تا به یک ظرفیت بالفعل تبدیل شده و رشد کشور در این حوزه را رقم بزند.

دکتر حجت‌الله عبدالملکی دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در این رویداد با اشاره به برنامه های سال گذشته افزود: مناطق آزاد و ویژه صنعتی سال گذشته در حوزه سرمایه گذاری رشد 7برابری داشته اند.

دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین از توزیع هزار بسته سرمایه گذاری 900 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته گفته و تاکید کردند امسال نیز هزار بسته سرمایه گذاری تا پایان سال خواهیم داشت که در نمایشگاه 2024 هفته آینده تعداد 200 بسته از این 1000 بسته در اختیار سرمایه گذارها قرار میگیرد.پ

سرکار خانم دکتر ریگی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و عضو کارگروه توسعه دریامحر در جریان این همایش گفت: ما در کارگروه توسعه دریا محور که با ریاست دکتر سلمان ضربی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس برگزار شد، حضور فعال پیدا کردیم و بر این باور هستیم که تحقق اقتصاد پویا بدون توسعه اقتصاد دریا محور میسر نخواهد شد.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دومین همایش بین المللی خلیج فارس در بوشهر برگزار می گردد

ش اردیبهشت 8 , 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی خلیج فارس گفت: دومین همایش بین المللی خلیج فارس با حضور مهمانان خارجی از پنج کشور در بوشهر برگزار می شود.   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، علی اکبر کیانی در نشست خبری با اشاره به جزئیات برگزاری این […]

همچنین بخوانید: