برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی برای قطع وابستگی به دریانوردان خارجی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

‌به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر مرزبان، اظهار داشت: طبق نظر اغلب کارشناسان دریایی جهان، کارورزی در رشته‌های دریانوردی، نقش پر رنگ‌تری نسبت به تئوری در دانشگاه دارد‌بنابراین برای تربیت دریانوردان شایسته، ضروری است کارورزی‌ها به صورت «اصولی و علمی» سپری شود.

وی ادامه داد: مطابق با کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان، دانشجویان رشته‌های دریانوردی سفرهای نامحدود ملزم به گذراندن حداقل یک سال کارورزی بر روی کشتی‌های تجاری دریارو هستند.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته با کوچک‌تر شدن فضای محل اقامت پرسنل کشتی‌ها، کارورزی دانشجویان دریانوردی در اغلب کشورهای دنیا با چالش جدی مواجه شده است.

مرزبان «سپری کردن کارورزی ها به صورت ملوانی و غیر اصولی» و ‌«تربیت محدود دریانورد در کالج های دریانوردی» را از مهم‌ترین عوامل کمبود افسر در سطح جهانی ناشی از چالش کارورزی ارزیابی کرد.

وی تأکید کرد: صنعت حمل و نقل دریایی یک صنعت بین المللی است و کشتی های با پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.

وی اضافه کرد: دانشجویان دریانوردی در ۱۵ سال گذشته همواره در این خصوص مشکل داشته و بعضا الحاق آنها به کشتی‌ها جهت کارورزی به بیش از یک سال به طول می‌انجامید.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از دانشجویان دریانوردی کشور بورسیه و ۷۰درصد غیر بورسیه هستند.

وی افزود: در گذشته همه دانشجویان دریانوردی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش دریانوردی کشور بورسیه خطوط کشتیرانی بودند و بنابراین مشکلی برای هزینه کارورزی آنان وجود نداشت؛ اما اکنون با معضل هزینه کارورزی جامعه آماری ۷۰ درصدی مواجه هستیم.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی‌ با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص «به‌کارگیری بی‌رویه دریانوردان خارجی در شناورهای ایرانی» گفت، این سازمان به عنوان تنها مرجع دریایی و متولی آموزش دریانوردی کشور، از دو سال گذشته اقدامات بسیار سازنده و زیر بنایی در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش دریانوردی انجام داده که از جمله می توان به روزآمد رسانی سیلابس‌های درسی در همه سطوح کنوانسیون مطابق با آخرین تغییرات، پالایش مدرسان و اساتید و ممتحنین، نظارت قوی بر اجرای آموزش، کیفی سازی ممیزی ها، اعزام گروهی دانشجویان بورسیه با افسر آموزشی و کیفی سازی کارورزی دانشجویان غیر بورسیه است

مرزبان بیان کرد: ضمن قدردانی از مدیران شرکت ملی نفتکش، قطعا ظرفیت ایجاد شده در آن شرکت به تنهایی پاسخگوی جامعه آماری۷۰ درصدی(دانشجویان غیر بورسیه) نیست، بنابراین انتظار داریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر مالکان ایرانی هم در این طرح ملی مشارکت کند تا وابستگی به دریانوردان خارجی در کشور به صفر رسد. 

بازنشر مرین‌پرس به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برنامه کشتیرانی برای آموزش و جذب دریانوردان جدید

چ شهریور 1 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه چهارشنبه, 1 شهریور 1402 گروه ترابران مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه گروه برای جذب دریانوردان جدید و آموزش دانشجویان برای ورود به ناوگان کشتیرانی گفت: «دریانوردان جدیدالورود به ناوگان کشتیرانی، با تعهد و توکل، مسیر رشد و بالندگی گروه را ادامه […]

همچنین بخوانید: