تفاهمنامه همکاری قطر، امارات، عراق و ترکیه برای ایجاد کریدور تجاری

زمان مطالعه: 1 دقیقه

تفاهمنامه همکاری قطر، امارات، عراق و ترکیه برای ایجاد کریدور تجاری

عراق، ‌ترکیه، قطر و امارات قراردادی 17 میلیارد دلاری را امضا کرده‌اند تا در زمینه تکمیل پروژه‌ای موسوم به جاده توسعه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، به نقل از رویترز، این توافق شامل همکاری برای پیشبرد پروژه‌ای موسوم به «جاده توسعه» است. عراق در سال گذشته میلادی این پروژه‌ 17 میلیارد دلاری را آغاز کرد تا بتواند یک بندر کامودیتی مهم در جنوب این کشور را به وسیله خط آهن و جاده به مرز ترکیه متصل کند.

به نوشته میدل ایست نیوز، بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر این کشور، این تفاهم‌نامه با هدف همکاری مشترک در پروژه راهبردی جاده توسعه تنظیم شده است. این تفاهم‌نامه را وزرای حمل و نقل عراق و ترکیه و وزیر حمل و نقل قطر به همراه وزیر انرژی و زیرساخت امارات امضا کردند.

به موجب این تفاهم‌نامه، این کشورها در تنظیم چارچوب‌های لازم برای اجرای پروژه همکاری می‌کنند. این بیانیه افزوده که جاده توسعه یک پروژه راهبردی است که موجب تقویت رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق هم‌افزایی اقتصادی میان شرق و غرب می‌شود و به تسهیل مبادلات تجاری و ایجاد مسیر رقابتی می‌انجامد.

این پروژه از بندر فاو در بصره آغاز می‌شود و با یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و 200 کیلومتر داخل خاک عراق، به شبکه ریلی ترکیه متصل می‌شود. این پروژه در سه مرحله اجرا می‌شود؛ مرحله نخست در سال 2028، مرحله دوم در سال 2033 و مرحله پایانی نیز در سال 2050 تکمیل خواهد شد.

 

ترجمه: اکو ایران

انتهای پیام/

بازنشر مرین‌پرس به نقل از گفتمان دریا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

واگذاری عملیات راهنمایی و یدک کشی دریایی شمال کشور به شرکت نگین سبز

س اردیبهشت 4 , 1403
زمان مطالعه: 1 دقیقه واگذاری عملیات هدایت، پهلو دهی و جداسازی کشتی ها در حوزه شمال کشور و بندر نوشهر به شرکت خدمات دریایی نگین سبز خاورمیانه.   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل از PMO؛ در این مراسم که روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه برگزار شد؛ […]

همچنین بخوانید: