توسعه ورزش‌های دریایی؛ تاکیدی بر هویت ملی و ژئوپلیتیکی خلیج فارس

زمان مطالعه: 2 دقیقه

توسعه ورزش‌های دریایی؛ تاکیدی بر هویت ملی و ژئوپلیتیکی خلیج فارس

روز ملی خلیج فارس، فرصتی برای بازنگری در تاریخ پرفراز و نشیب دریانوردی ایران، تاکید بر هویت ملی و ژئوپلیتیکی خلیج فارس و بررسی اهمیت توجه به این پهنه آبی استراتژیک در سطوح منطقه‌ای و جهانی است؛ در این میان ورزش‌های دریایی نقشی کلیدی در انتقال نام و فرهنگ غنی دریایی ایران به منطقه و جهان ایفا می‌کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، حمید شمالی کارشناس حوزه دریا و دریابانی با اشاره به سابقه درخشان دریانوردی ایرانیان،به ایرنا گفت: شواهد تاریخی نشان می‌دهد که ایرانیان از هزاره‌های گذشته در زمره پیشگامان دریانوردی در جهان بوده‌اند؛ کاوش‌ها و اکتشافات باستان‌شناسی، گواه بر تبحر و مهارت ایرانیان در کشتی‌سازی، ناوبری و تجارت دریایی در دوران باستان است.
وی به اهمیت توجه به ورزش‌های دریایی در خلیج فارس تاکید و اظهار کرد: توجه به ورزش‌های دریایی در این منطقه، باید به عنوان ابزاری مهم برای ارتقای سطح سلامت و نشاط جامعه ساحل نشین، توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار مورد توجه قرار گیرد؛ ضمن اینکه برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی دریایی مانند قایقرانی، بادبانی و غواصی، نه تنها می‌تواند به رونق صنعت گردشگری در منطقه تحت برافراشتن نام خلیج همیشه فارس و جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک کند، بلکه این مسابقات می‌توانند زمینه‌ای برای کشف و پرورش استعدادهای جوان در حوزه ورزش‌های دریایی باشد.
این کارشناس حوزه دریا و بادبانی، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی دریایی در سطح ملی و بین‌المللی را فرصتی برای معرفی فرهنگ و هویت دریایی ایران به جهانیان و تقویت غرور ملی در بین نسل جوان دانست و ادامه داد: میزبانی از مسابقات و جشنواره‌های بین‌المللی ورزشی دریایی، فرصتی برای معرفی فرهنگ و تمدن دیرینه ایران به جهانیان و تقویت روابط فرهنگی و دیپلماتیک با سایر کشورها است؛ همچنین، این مسابقات می‌توانند به افزایش غرور ملی در بین نسل جوان و تقویت حس میهن‌پرستی در آنها کمک کند.
وی با اشاره به نقش ورزش‌های دریایی در جلوگیری از تحریف نام خلیج همیشه فارس، بیان کرد: توسعه و توجه ویژه به ورزش‌های دریایی بستری برای انتقال نام و فرهنگ غنی دریایی ایران به منطقه و جهان است و حضور پررنگ ورزشکاران ایرانی در مسابقات بین‌المللی ورزشی دریایی در کنار کسب عناوین قهرمانی، می تواند فرصتی برای معرفی نام خلیج فارس به عنوان میراثی گران‌بها و جدایی‌ناپذیر از هویت ایران به جهانیان باشد.
شمالی اضافه کرد: همچنین برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی دریایی در سطح بین‌المللی با حضور کشورهای منطقه و جهان، به تبادل دانش و تجربیات در این حوزه و ارتقای سطح کیفی ورزش‌های دریایی در ایران کمک می‌کند که در نهایت به افزایش اعتبار و جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی در حوزه ورزش‌های دریایی منجر خواهد شد.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عکس | غریق نجاتی که به سمت شما پرواز می کند

چ اردیبهشت 12 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه تین نیوز یک پهپاد هیبریدی به سمت شناگران پرواز می کند و به عنوان یک حلقه نجات در هنگام خطر به فرد کمک می کند. به گزارش تین نیوز به نقل از نیو اطلس، آیا می توان یک حلقه نجات را به سمت یک شناگر مضطرب در […]

همچنین بخوانید: