تجارت با افریقا جنبه شعاری دارد!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تجارت با افریقا جنبه شعاری دارد!




تین نیوز


رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران از عقب نشینی ۳۰متری دریای خزر در سال ۱۴۰۲ و لزوم لایروبی اسکله ها در پی این اتفاق خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، رضا رستمی رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران درباره چالش های تجارت از مسیرهای آبی گفت و توضیح داد: آنچه بیش از هر چیز حمل بارهای تجاری صادرکنندگان بخش خصوصی را از مسیرهای آبی با چالش روبه رو می کند، بخش نامه های خلق الساعه ای است که از سوی وزارتخانه ها صادر می شود و به طور کلی بی ثباتی قوانین موضوعی است که بر تجارت کالا از مسیرهای مختلف از جمله مسیرهای آبی بیش از هر چیز تاثیر منفی می گذارد. 

وی افزود: می توان گفت که بنادر کشور به طور نسبی از تجهیزات مناسبی برای حمل کالا برخوردار هستند و به باور من در همکاری سازمان بنادر با تاجران بخش خصوصی کشور می توان نمره قابل قبولی به این سازمان داد.

رستمی اظهار کرد: به طور کلی جریان کار با سازمان بنادر نسبت به سازمان های راهداری، راه آهن و هواپیمایی کشور از سهولت بیشتری برخوردار است.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با این حال، حمل دریایی در بنادر شمالی با چالش لایروبی نشدن بنادر روبه رو است و این اتفاق به کاهش تراز آب در این بنادر انجامیده است؛ در سال ۱۴۰۲ دریا ۳۰ متر عقب نشینی داشته و در پی این اتفاق اسکله ها باید لایروبی شود و اگر برای این مشکل چاره اندیشی نشود در سال های آینده مشکلات جدی برای حمل دریایی ایجاد می شود؛ این موضوع امروز به عنوان یکی از دغدغه های بخش خصوصی مطرح است. 

تجارت با افریقا اکنون تنها یک شعار است 

رستمی درباره زیرساخت های موجود برای تجارت با افریقا با توجه به تاکیداتی که بر توسعه تجارت با این قاره در اکسپوی۲۰۲۴ شد، گفت: آشکار شدن دستاورد نمایشگاه ها و بازتاب آنها در تجارت کشور پس از یک سال مشخص می شود با این حال آنچه که در زمینه توسعه تجارت با افریقا در روزهای اخیر و همزمان با برگزاری اکسپو۲۰۲۴ در کشور مطرح شد، امروز تنها صورت شعاری دارد و برای عملیاتی شدن این شعارها زیرساخت های لازم باید اجرا شود و وقتی این زیرساخت ها فراهم شود می توانیم ادعا کنیم که در زمینه تجارت با افریقا کاری انجام داده ایم.

وی تصریح کرد: در توسعه تجارت با افریقا ایجاد یک مسیر حمل و نقل آبی ضروری است که اکنون چنین مسیری وجود ندارد و کشتی های ایرانی به سواحل افریقایی نمی روند آن هم در شرایطی که تجارت با این قاره تنها از مسیرهای آبی ممکن است و تجارت از مسیرهای دیگر شدنی نیست. 

بیمه سبز رانندگان ایرانی همچنان معلق است 

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران همچنین از تداوم مشکلات در پوشش بیمه سبز رانندگان ماشین های سنگین تجاری خبر داد و دلیل آن را متعهد نبودن بیمه مرکزی به تعهدات خود عنوان کرد. 

وی در توضیح بیشتر گفت: مدت زمان تعلیق پوشش بیمه سبز برای رانندگان ایرانی تا ماه آینده میلادی به شش ماه می رسد  و تاکنون کار مثمرثمری که دولت و وزارت امور خارجه باید در زمینه رفع تعلیق ایران انجام دهند، صورت نگرفته است. 

رستمی خاطرنشان کرد: کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در مکاتباتی که با بیمه مرکزی داشته این پاسخ را دریافت کرده که یکی از شرکت های بیمه کشور مامور این کار شده است اما تاکنون که همچنان پوشش بیمه سبز رانندگان ایرانی در حالت تعلیق قرار دارد و گرهی از این مشکل باز نشده است. 

بازنشر مرین‌پرس به نقل از تین‌نیوز

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

قطر انرژی 18 فروند کشتی LNG به کارخانجات کشتی سازی چین سفارش داد

د اردیبهشت 17 , 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه شرکت قطر انرژی با شرکت‌های کشتی‌سازی دولتی چین به منظور ساخت ۱۸ فروند کشتی فوق مدرن LNG سایز QC-Max به ارزش ۶ میلیارد دلار امضا کرد.   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل از بلومبرگ؛ شرکت قطر انرژی با شرکت‌های کشتی سازی دولتی […]

همچنین بخوانید: