معرفی و بررسی ناو دنا نیروی دریایی ارتش

کانال قدرت دفاعی ایران (Iranian Defensive Power) در گزارشی به معرفی و بررسی ناو دنا نیروی دریایی ارتش پرداخته است.

ناو دنا از کلاس موج با کد 75 مجهز به رادار عصر

به گزارش مرین‌پرس، سازه اصلی ناو دنا در اوایل سال ۹۳ به تاسیسات شهید درویشی وزارت دفاع در بندرعباس منتقل شد و از آن تاریخ روند ساخت و تکمیل سازه و در نهایت تجهیز این ناو آغاز شد. نخستین‌بار در تیر ماه سال ۹۷ خبر از الحاق این ناو در آینده بسیار نزدیک داده شد (لینک خبر) اما متاسفانه الحاق این ناو به ناوگان نیروی دریایی ارتش در آب های جنوبی کشور با تاخیر ۲ ساله همراه بوده است.

تسلیحات ناو

از منظر تسلیحات، ناو دنا همان کمیت و آرایش تسلیحاتی ناو جماران که در سال ۸۸ و ناو دماوند-۱ که در سال ۹۳ ملحق شدند را دارد. (توپ ۷۶م.م فجر-۲۷ در سینه ناو، ۴ پرتابگر موشک های کروز خانواده نور/قادر/قدیر، دو پرتابگر موشک های پدافندی محراب(استاندارد)، توپ ۴۰م.م فتح-۴۰ در انتهای ناو، دو پرتابگر سه‌تایی اژدر ۵۳۳م.م و در نهایت ۴ توپ ۳۰م.م).

عدم وجود سامانه دفاع نزدیک کمند از جمله انتقادات مطرح است! در ناو سهند که سال ۹۷ پس از ساخت و ناو البرز که در سال ۹۸ پس از اورهال و بروزرسانی به ناوگان نداجا ملحق شدند سامانه دفاع نزدیک کمند در بخش انتهایی ناو بجای توپ ۴۰م.م فتح-۴۰ نصب و اجرا شده بود اما عدم نصب و اجرای این سامانه در ناو دنا یک علامت سوال بزرگ است!

فضای خالی میان دکا و دودکش ناوشکن دنا نیروی دریایی ارتش

انتقاد دیگری که وارد است، عدم استفاده از فضای موجود میان دکل و دودکش ناو است (تصویر بالا). در ناو جماران در این بخش پرتابگر های موشک های کروز نور/قادر/قدیر نصب شده‌اند و در فضای میان دودکش و توپ۴۰م.م، بجای نصب موشک های کروز، موشک های پدافندی نصب و اجرا شده‌اند.

از این فضای موجود میان دکل و دودکش در ناو دنا ممکن بود هر چند به شکل موقت، اما حداقل ۴ پرتابگر دیگر موشک کروز استفاده کرد و یا پرتابگر های موشک های کروز را به این فضا منتقل کرده و از فضای میان دودکش و توپ ۴۰م.م برای اجرای حداقل دو پرتابگر دیگر موشک پدافندی محراب(استاندارد) استفاده کرد.

گفتنی است در ماکتی که سابقا نداجا نمایش داده بود، در فضای میان دکل و دودکش علاوه بر فضای میان دودکش و توپ۴۰م.م نیز پرتابگر موشک های کروز کار شده بود.

تصویر جدید ناوچه دنا مسلح به تجهیزات نظامی بومی
تصویر جدید ناوچه دنا مسلح به تجهیزات نظامی بومی

پیشرانه ناو

در ناو های جماران و دماوند-۱ از موتورهای ساخت خارج از کشور استفاده شده بود، اما پس از آن در دیگر ناو های کلاس موج از سامانه‌های ساخت داخل برای پیشران این ناوها استفاده شد. از این جهت، به احتمال بسیار زیاد نیز ناو دنا همچون ناو سهند و دماوند-۲ از سامانه‌های داخلی برای پیشران خود استفاده می‌کند و زمان صرف شده برای توسعه این سامانه‌ها احتمالا یکی از دلایل تاخیر این پروژه بوده است. هم‌چنین بکارگیری سامانه بوتراستر نیز در این ناو قابل انتظار است.

سامانه‌های راداری و الکترونیکی ناو

پیش‌تر در ناو دنا انتظار می‌رفت که از رادار چشم‌عقاب استفاده شود، اما طی گفته اخیر فرمانده کل نیروی دریایی ارتش، نصب رادار چشم‌عقاب و سامانه های پرتابگر عمودی موشک پس از اجرا بر روی ناو دماوند-۲ و نتیجه‌گیری و کسب تجربه از آن، بر روی دنا نصب خواهد شد. اما اکنون در ناو دنا به شکل موقت بر روی دکل ناو رادار «عصر» یا «عصر بهینه » به همراه رادار «ثامن» استفاده شده که این ترکیب راداری به همراه شبکه الکترواُپتیکی ناو، تاکنون توانمندترین ترکیب در میان ناوهای کلاس موج بوده است.

ناوشکن دنا و مین روب (شکار) شاهین در سواحل خلیج فارس
غروب آفتاب در سواحل خلیج فارس و نمایی زیبا از ناوشکن تمام ایرانی دنا و مین روب شاهین

در انتها، امیدواریم در طی اصلاحاتی که هر چه زودتر به آن نیاز است، رادار چشم‌عقاب، سامانه پرتابگر عمودی موشک و هم‌چنین سامانه دفاع‌نزدیک کمند بر روی ناو دنا اجرا و بکارگیری شود.

ناوشکن پیشرفته و تمام ایرانی دنا در یک قدمی عملیاتی شدن

ناوشکن دنا از کلاس موج نیروی دریایی ارتش آماده تحویل به ناوگان جنوب

به گزارش مرین‌پرس، دنا چهارمین فروند از ناوشکن های کلاس جماران است که با ۹۵ متر طول، ۱۱ متر عرض و بیش از ۱۵۰۰ تن وزن به انواع سامانه و ها و تجهیزات دفاعی و تهاجمی مجهز شده که آماده الحاق به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش است.

ناوشکن دنا می تواند هر گونه تهدید سطحی و زیرسطحی را در شعاع ۲۰۰ کیلومتری شناسایی، رصد و در صورت نیاز منهدم کند.

در سیستم رانش این ناوشکن از چهار دستگاه موتور دیزل پرقدرت و بهینه شده بومی و دو دتسگاه مجموعه انتقال قدرت ترکیبی استفاده شده که از نقاط قوت ناوشکن در هنگام دریانوردی طولانی در دریاها و اقیانوس های متلاتم محسوب می‌شود.

بروزرسانی سامانه‌های جنگ الکترونیک،موشک های سطح به سطح،موشک‌های سطح به هوا سامانه پیشرفته سونار، پرتابگر اژدر، بزرگ‌تر شدن پد بالگرد و انوع توپ‌های سبک و سنگین از ویژگی‌های ناوشکن دناست.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مکالمه فرمانده معظم کل قوا‌(مدظله العالی) با پنجمین ناوگروه رزمی نیروی دریایی راهبردی ارتش

چ آذر 5 , 1399
به مناسبت هفتم آذر؛ انتشار مکالمه فرمانده معظم کل قوا‌(مدظله العالی) با پنجمین ناوگروه رزمی نیروی دریایی راهبردی ارتش در آب‌های دور دست.
کلاه سبزها و تکاوران نیروی دریایی ارتش بر روی عرشه ناو الوند

شاید برای شما جالب باشد