از بیکاری دریانوردان ایرانی تا ایجاد مکانیزم نظارتی مستقل بر نهادهای دریایی

احسان عسکری کارشناس صنایع و فناوری‌های دریایی و مدیرمسئول مارین‌پرس در یادداشتی به بررسی چالش به‌کارگیری دریانوردان ایرانی در ناوگان داخلی پرداخته است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

احسان عسکری*


چندی پیش نامه ای از طرف اتحادیه مالکان کشتی خطاب به وزارت امور خارجه ارسال شد، با این مضمون که تسهیل در صدور ویزای ملوانی به دریانوردان هندی جهت ورود به ناوگان کشتیرانی کشور صورت گیرد.
این درخواست در حالی مطرح شده است که به دلیل بحران ویروس کرونا، بسیاری از دریانوردان به کشورهای خود بازگشته و‌ مشکلات عدیده ای از باب کمبود نیروی کار برای شرکت های کشتیرانی و مالکان کشتی به وجود آمده است.

ازطرفی انجمن صنفی دریانوردان در واکنش به درخواست تسهیل جذب دریانورد هندی توسط اتحادیه مالکان متذکر شد که صنعت دریانوردی و دریایی کشور سالهاست که درگیر معضل به کارگیری بیش از اندازه دریانوردان خارجی و بیکاری دریانوردان داخلی جویای کار در شناورهای داخلی بوده و خواستار استفاده حداکثری از توان داخل و رفع موانع موجود در جذب و به کارگیری دریانوردان ایرانی شد.

متقابلا اتحادیه مالکان کشتی در پاسخ به واکنش انجمن صنفی دریانوردان که خود را مدافع حقوق دریانوردان ایرانی می داند خاطرنشان شد که مقصود اتحادیه؛ تسریع ورود تعداد محدود دریانورد هندی جهت جایگزینی نیروهای خارجی بوده که به دلیل شیوع ویروس کرونا از ناوگان داخلی خارج شده بودند.

فارغ از این نامه نگاری ها و عکس العمل های مرتبط، نکته ای که بسیار حائز اهمیت است چالش های به وجود آمده برای صنایع دریایی ایران به ویژه نیروی انسانی متخصص دریایی ست که هر از چند گاهی به بهانه ای نمود پیدا می کند و ضعف ساختار و سیستم دریایی کشور را هویدا می کند.

در قدم نخست باید بررسی کرد که کشور ما از لحاظ تربیت نیروی متخصص دریایی در چه جایگاهی قرار دارد و با وجود ناوگان عظیم کشتیرانی، نفتکش و کشتی‌های کوچک آیا جوابگوی نیازهای صنعت کشتیرانی کشور هستند یا خیر؟
با نگاهی به مراکز آموزشی تخصصی دریایی کشور و آمار موجود در این باره می توان دریافت که تعداد معدودی مرکز آموزشی دریایی در ایران وجود دارد که وظیفه تربیت دریانورد و متخصص دریایی را داراست پس باتوجه به حجم ناوگان کشتیرانی، نیاز به نیروی کار بیشتری حس می‌شود و نهادهای مسئول ازجمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید تعداد و ظرفیت رشته های دریایی را افزایش داده و سازمان بنادر و دریانوردی نیز امور مربوطه را تسهیل کند.

از طرفی یک امر معمول، فعالیت دریانوردان با ملیت مختلف بر روی ناوگان کشورهای دیگر است ولی به دلیل تحریم ها و محدودیت های به وجود آمده، دریانوردان ایرانی نمی توانند جذب شناورهای سایر کشورها شوند لذا این فرصت فراهم می شود که دستگاههای مربوطه توجه ویژه ای برای به کارگیری دریانوردان ایرانی در ناوگان داخلی داشته باشند.

عدم وجود مکانیزم نظارتی بر فعالیت‌ها و اقدامات سازمان ها و شرکت های مربوطه که در اینگونه موارد بتواند فصل الخطاب باشد و از قوانینی مانند «حداکثر استفاده از توان داخل» و حقوق اشخاص و مجموعه ها دفاع کند، نقص اساسی سیستم و ساختار دریایی کشور است.
اختلافات نهادهای دریایی کشور هرچند وقت یکبار مطرح می‌شود، از چالش کشتیرانی‌ها و کشتی سازی‌ها بر سر ساخت کشتی در داخل گرفته تا استفاده از دریانوردان خارجی در ناوگان داخلی.

در این مورد خاص، اما مشکل اساسی آنجاست که برخی کارفرمایان بخاطر آنکه دریانورد خارجی که اکثرا هم دارای ملیت فیلیپینی، هندی و پاکستانی‌ست ارزان تر و دستمز کمتری دریافت می کنند و بعضا حقوق کاری آنها ازجمله بیمه نادیده گرفته می‌شود، علاقه بیشتری به جذب دریانوردان خارجی دارند، لذا فضا برای افراد دارای رانت و رابطه مهیا شده و با شناختی که از ساختار و نقص‌های آن دارند مبادرت به نفوذ و سودجویی می‌کنند.
ازین رو عدم وجود نهاد نظارتی مستقل و مقتدر باعث بروز چنین اقداماتی می شود.

با توجه به آمار و اظهارات افراد مسئول، حدود ۱۳۰ هزار دریانورد ایرانی دارای گواهینامه شایستگی معتبر وجود دارد. این تعداد اگر در ناوگان داخلی بکار گرفته شود، هیچ دریانورد بیکاری نخواهیم داشت زیرا ظرفیت پرسنلی کشتی های ایرانی بیش از این تعداد است.


*کارشناس صنایع و فناوری‌های دریایی و مدیرمسئول مارین‌پرس

نمایش نظرات

  • با سلام
    در مورد کاربرد ملوان خارجی. هم کارکن هستند و بدون دردسر . کارگر ایرانی نه کارکن است و پر دردسر و بعضی ها مثل آفت بقیه هم تنبل و فاسد میکنند. مگه مالکین شناورها فرقی براشون میکنه ایرانی با خارجی. اولویت اول با ایرانی و هم وطن است به شرطی سالم و بدون دردسر نباشند

    • این که پرویژن کمه
      حقوق کمه یا حقوق ممکنه با چند ماه تاخییر پرداخت بشه
      بیمه عادی پرداخت میشه یا همینم نمیشه
      این مشکلات روی اکثر شناورهای خصوصی هست
      واسم اعتراض به این شرایط دردسر درست کردن نیروی وطنی نیست
      این موضوع رو فراموش کرده بودید بگید

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

4 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

4 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل