شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ابوذر محمدپور، یاسمین حسنی آسیابدره و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد.

شماره 1/برج مشعل؛ نماد توسعه آینده بندر بوشهر

شماره 2/ساختمان لاک‌پشت؛ نماد حفظ محیط زیست و توسعه اقتصادی جزیره قشم

شماره 3/ استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی

شماره 4/ ساختمان مرجان مغزی شکل؛ نماد فاخر ساحلی جزیره کیش

شماره 5/ ساختمان مروارید در صدف؛ نماد ارزش چابهار برای ایران

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

اهمیت ساخت نماد‌های ساحلی

حدود یک دهه است که این سوال در جامعه دریایی مطرح شده است که چرا در 5800 کیلومتر از سواحل ایران، چرا هیچ شهری دارای نماد شهری فاخر به عنوان جاذبه گردشگری نیست؟ چرا در مهمترین و ثروتمندترین مرکز گردشگری جنوب کشور یعنی جزیره کیش، یک کشتی پوسیده (به کشتی یونانی) باید سمبل و نماد این جزیره باشد؟ و اما سوال بدیهی‌­تر اینکه اگر کسی به شهرهای ساحلی ایران در شمال و جنوب مانند خرمشهر، بوشهر، بندرعباس، چابهار، رامسر و بابلسر سفر کند، از چه نمادهایی عکسبرداری کند تا نشان دهد به آن شهرها سفر کرده است؟! دریا و آسمان که در همه جا یک رنگ است.

احداث یک ساختمان به عنوان نماد ساحلی در چالوس، از مقاصد پرجاذبه کشور، علاوه بر ایجاد هویت و زیباسازی ساحل سبب پیامدهای اقتصادی دیگری نیز خواهد شد.

نماد شهری چیست؟

نماد شهری معمولا یک سازه معتبر و معروف در یک شهر است که معمولا به سمبل و نماد آن شهر تبدیل می‌­شود. مثلا سازه‌­هایی مانند برج میلاد و برج آزادی از نمادهای معروف شهر تهران و حتی ایران محسوب می­‌شوند. معمولا همه شهرهای ساحلی معروف دنیا دارای نماد شهری هستند که در وسط یک مجموعه گردشگری وسیع چند هکتاری قرار گرفته است. به عبارت دیگر، اغلب امکانات و مراکز گردشگری در اطراف این نماد جانمایی می‌­شوند و شکل دهنده معماری شهر است. مطالعه این نمادهای شهری در کشورهای مختلف نشان می­‌دهد که معمولا چند مشخصه مهم را دارا هستند: 1)دارای طراحی منحصربه‌فرد مطابق با فرهنگ، رسوم و تاریخچه شهر هستند. 2)در مجاورت دریا هستند. 3)دارای ارتفاع مناسب (از 50 متر تا چندصد متر وابسته به اهمیت شهر) هستند. 4)مردم امکان حضور در داخل و بالای این نمادها را داشته و می­‌توانند نمای زیبای دریا و شهر را از بالای نماد تماشا کنند.

شهر ساحلی باتومی گرجستان با ساختمان‌های مرتفع و معماری خاص | باتومی در جوار دریای سیاه علاوه بر جاذبه طبیعی جنگل، ساحل را نیز با زیباسازی به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.

این طرح از کجا آمده است؟

بسیاری از شهرهای شمالی ایران به عنوان مرکز صید ماهی شناخته می­شوند از جمله ماهی سفید. شهر چالوس نیز یکی از مراکز شیلات و صیادی کشور است. لذا این نماد را برای این شهر پیشنهاد دادیم.

ماهی سفید در شهرهای شمالی

طرح‌‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی

هر شهر ساحلی ایران دارای یک نماد شهری شاخص

برای اینکه با صحنه‌­های تاسف­‌آور زیر در گردشگری ساحلی و دریایی ایران مواجه نباشیم چاره‌­ای جز ساخت نمادهای شهری در شهرهای ساحلی ایران نداریم. همین سازه‌­ها ظرف چند دهه آینده تبدیل به میراث فرهنگی و آثار باستانی خواهند شد. پس «از الان باید برای سواحل، آثار باستانی بسازیم».

انتشار
منتشر شده توسط:
محمد محمدی

آخرین اخبار:

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

3 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل

انتشار کتاب مبانی آنالیز جزر و مد

کتاب مبانی آنالیز جزر و مد تالیف دکتر مهرناز فرزین‌گهر، عضو هیئت علمی و استادیار دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان منتشر شد.

4 ماه قبل