برگزاری مراسم روز جهانی هیدروگرافی

مراسم روز جهانی هیدروگرافی ۴ تیرماه به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور مسئولان، مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران هیدروگرافی کشور در در سالن آمفی تئاتر این سازمان برگزار می‌شود.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، علیرضا خجسته مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ میلادی مبنی بر ” ارتقای ایمنی دریانوردی به ویژه در مناطقی با شرایط ناوبری بین المللی و یا در مناطق آسیب پذیر یا حفاظت شده دریایی با همکاری سازمان بین المللی هیدروگرافی” اشاره کرد و اظهار داشت: در این قطعنامه، سازمان بین المللی هیدروگرافی بر برگزاری روز جهانی هیدروگرافی با هدف معرفی شایسته فعالیت‌های این سازمان در تمامی سطوح و افزایش پوشش اطلاعات هیدروگرافی در سطح جهان تاکید کرده است. 


وی افزود: روز ۲۱ ژوئن مقارن با ۳۱ خرداد ماه، با هدف افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهم هیدروگرافی در زندگی هر فرد، به عنوان روز جهانی هیدروگرافی نام گذاری شده و به همین منظور هر ساله مراسمی برای بزرگداشت این روز توسط سازمان بین المللی هیدروگرافی و کشور‌های عضو این سازمان برگزار می‌شود. 


رئیس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی افزود: سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) بر این باور است که هیدروگرافی می‌تواند اساس توانمندی تمامی فعالیت‌های بشر در سطح، زیر سطح و یا بستر دریا و یک عامل غیر قابل انکار در پایش و نظارت، مدیریت و حاکمیت شایسته و مناسب در دریا‌ها و آبراهه‌ها باشد.


مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی، شعار روز جهانی هیدروگرافی در سال ۲۰۱۹ میلادی را “ اطلاعات هیدروگرافی عامل ارتقای دانش دریایی ” عنوان کرد و گفت: سازمان بین المللی هیدروگرافی، همانند سال‌های گذشته، ارائه طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها جهت معرفی کار هیدروگرافی و خدمات ارائه شده توسط دفاتر ملی هیدروگرافی، متخصصین، جامعه علمی و ذینفعان این صنعت را دنبال می‌کند که این رویکرد، حمایت از ایمنی دریانوردی، حفاظت از محیط زیست دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، زیرساخت‌های داده‌های مکانی دریایی، دفاع و حفاظت، اکتشاف منابع و سایر اجزای اقتصادی دریامحور را در بر می‌گیرد. 


خجسته با بیان اینکه روز جهانی هیدروگرافی ۲۰۱۹ مصادف با نود و هشتمین سالگرد تأسیس سازمان بین المللی هیدروگرافی است، افزود: در این رویداد سازمان بین‌المللی هیدروگرافی و ۸۹ کشور عضو این سازمان مجدداً بر تعهد خود مبنی بر افزایش آگاهی در زمینه اهمیت هیدروگرافی و ادامه هماهنگی با فعالیت‌های این مجموعه به ویژه از طریق حفظ و نشر استاندارد‌های بین المللی مربوطه، فراهم کردن ظرفیت سازی و کمک به کشور‌هایی که نیازمند پیشرفت در خدمات هیدروگرافی تاکید می‌کنند.


رئیس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی گفت: “تشویق و ترغیب به جمع آوری و کشف داده‌های جدید هیدروگرافی از طریق فناوری‌های نوظهور” و ” حصول اطمینان از حداکثر امکان دسترسی به داده‌ها از طریق توسعه زیرساخت‌های داده‌های مکانی دریایی در سطح ملی و منطقه‌ای” از دیگر برنامه‌های آی. اچ. او و سایر اعضای این سازمان خواهد بود.


مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها عمق ۱۰ درصد از مجموع دریاها، اقیانوس‌ها و آبراهه‌های جهان به صورت مستقیم اندازه‌گیری شده است، گفت:: آمار و ارقام سازمان بین المللی هیدروگرافی حاکی از آن است که حداقل ۵۰ درصد آب‌های سواحل جهان یا مورد عمق سنجی قرار نگرفته اند و یا به طور ناقص آبنگاری شده اند. 


بنابر اعلام خجسته، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته ملی هیدروگرافی و به نیابت از جمهوری اسلامی ایران عهده دار پیگیری مسئولیت‌های مرتبط با آن سازمان بین المللی هیدروگرافی است.

منبع: صداوسیما

همچنین بخوانید:

http://marinenews.ir/2019/06/23/fish/%da%a9%d8%b4%d9%81-%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b9%d8%b1-%d8%a7%d9%82%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%b3-%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%b3/

http://marinenews.ir/2019/06/22/thechnology/%d8%b1%d9%88%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d8%b3%d9%84%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%db%8c/

http://marinenews.ir/2019/05/12/shipping/%d9%82%d8%a7%db%8c%d9%82%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7-%d8%b9%d8%a8%d9%88%d8%b1-%da%a9/

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

3 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

3 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل