رشد ۴۰ برابری تولید محصولات شیلات طی ۴۰ سال

کشورمان بر اساس آمارهای جهانی در جایگاه معتبر و بالایی از لحاظ تولید و پرورش ماهی قرار دارد و در تایید آمارهای جهانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که تولید محصولات شیلات با رشد ۴۰ برابری از ۳۰ هزار تن اوایل انقلاب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

معرفی رشته شیلات
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش این مارین‌پرس، کشورمان در حوزه آبزی پروری و شیلات بر اساس آمار سال 2015 فائو در تولیدات شیلاتی در رتبه 27 جهان، در تولید آبزی‌پروری رتبه 19، در بخش صید رتبه 29 و در تجارت آبزیان به لحاظ مقدار و ارزش رتبه 71 جهانی را کسب کرده است.

بنابراین گزارش، طی سال گذشته نیز یک میلیون و 170 هزار تن انواع محصولات شیلاتی در کشور تولید شد که ارزش صادراتی آن 507 میلیون دلار بود و در حال حاضر ایران به بیش از 40 کشور دنیا محصولات کشاورزی و شیلات خود را صادر می کند. محصولات شیلات ایران اکنون به ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا و فرانسه و دیگر کشورها صادر می شود.

این گزارش می افزاید: ۱.۲ میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور تولید می شود و از این میزان تولید، حدود ۳۵۰ هزار تن آبزی در کشور فرآوری می شود. از ۳۵۰ هزار تن آبزی فرآوری شده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن فقط مربوط به تن ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می شود، بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و سایر آن هم به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می شود.

حالا در تازه ترین آمار از میزان تولیدات کشورمان در حوزه شیلات بنا به گفته وزیر جهاد کشاورزی تولید محصولات شیلات با رشد ۴۰ برابری از ۳۰ هزار تن اوایل انقلاب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

«محمود حجتی» این مطب را در حاشیه تجدید میثاق کارکنان وزارت جهاد کشاورزی با آرمان‌ها امام راحل بیان کرده و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از وی آورده است: «ابتدای انقلاب تولید شیلات کشور در حدود ۳۰ هزار تن در سال بود، اما اکنون شاهد تولید یک میلیون ۲۰۰ هزار تن شیلات در سال هستیم. تمامی محصولات تولیدی کشاورزی در ابتدای انقلاب سالیانه در حدود ۴۰ میلیون تن بود که این عدد با رشد ۳ برابری در پایان سال زراعی ۹۷ به عدد ۱۲۲ میلیون تن رسید

یادآور می شود: تولید ماهی بعد از انقلاب 11 برابر افزایش یافته است. در سال 57 سرانه مصرف ماهی در کشور یک کیلو بود که اکنون به 11 کیلو رسیده است، و این رقم در گیلان 16 کیلو است این در حالی است که این آمار در میانگین مصرف سرانه ماهی در دنیا 21 کیلو است. قبل و اوایل انقلاب حدود 6 میلیون تن ماهی در دریا رهاسازی می‌شد که اکنون به 150 میلیون تن رسیده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خواستار ایجاد شرکت مدیریت صادرات در روسیه

س خرداد 28 , 1398
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خواستار ایجاد شرکت مدیریت صادرات در روسیه، بهره گیری از کریدور شمال جنوب برای مراودات روسیه با هندوستان و توسعه گردشگری دریایی شد.

شاید برای شما جالب باشد