موضوعات: شیلات

بومی سازی ۵ کیت سنجش آب/مزارع تکثیر و پرورش آبزیان به دستگاه‌های ایرانی مجهز می‌شوند

یک شرکت دانش بنیان ۵ کیت سنجش آب تولیدکرده که در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان شامل انواع ماهی و میگو و همچنین جهت استفاده در آکواریوم‌های آب شور و شیرین کاربرد دارد.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه در حدود ۴۷ درصد از ماهیان و آبزیانی که در جهان به مصرف انسان می‌رسد، از طریق صنعت پرورش آبزیان تولید می‌شود. بر اساس پیش بینی فائو تا سال ۲۰۳۰ سهم تولیدات آبزی پروری از صید آبزیان پیشی می‌گیرد.

با توجه به افزایش تاثیر فناوری در میزان تولید ماهیان و عدم کارایی روش‌های سنتی، ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی کرد تا شرکت‌های دانش بنیان را با فرصت‌های کاری جدید در حوزه شیلات آشنا کند.

بومی سازی پرورش ماهیان در قفس یکی از طرح‌های موفقی است که توسط این ستاد راهبری شد. تزریق دانش به این بخش و هدایت نیروی متخصص و شرکت‌های دانش بنیان به این حوزه باعث شد تا تولید آبزیان با احتساب «پرورش ماهی در قفس» در سال ۹۷ به ۴۹۰ هزار تن برسد.

یکی از فناوری‌های موثر در ازدیاد تولید ماهی، کیت سنجش آب است. میزان کیفیت آب و مواد درون آن، تاثیر چشمگیری در کیفیت و کمیت ماهیان پرورش یافته دارد. به همین منظور کیت‌های سنجش جداگانه‌ای برای پایش کیفیت آب تولید می‌شود.

کیت‌های سنجش کنترل کیفیت آب شامل کیت‌های آمونیاک، نیترات، نیتریت، پی اچ و فسفات هستند که دانش فنی تولید آن به صورت کامل در داخل کشور بومی سازی شده است.

کیت‌های مذکور، برای استفاده در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان شامل انواع ماهی و میگو و همچنین جهت استفاده در آکواریوم‌های آب شور و شیرین کاربرد دارد.

بازاریابی در معرفی محصولات دانش بنیان موثر است

بیتا ارچنگی مدیر عامل شرکت پیام آبزیان اروند بیان می‌کند این شرکت موفق شده تا فناوری ۵ کیت کنترل کیفیت آب را بومی سازی کند. این کیت‌ها قابلیت استفاده هم زمان در آب‌های شور و شیرین را دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اضافه کرد که واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان توانسته دو کیت جدید برای سنجش غلظت قلیایی آب و همچنین کیت سنجش میزان اکسیژن آب را تولید کند.

محصولات آن‌ها با یک پنجم قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می‌شود، با این همه از نظر کیفیت تفاوت چندانی با نمونه خارجی ندارند. مدیر عامل این شرکت اظهار کرد: تیم کاری ما شامل متخصصین و اساتید دانشگاهی هستند، به همین خاطر محصولات تولید شده از نظر کیفیت بسیار خوب هستند، اما هنوز موفق به معرفی کامل این محصولات به بازار نشده ایم، به همین خاطر هنوز واردات محصولات مشابه خارجی بالا است. وی افزود این مسئله نشان می‌دهد که بازاریابی تا چه اندازه در معرفی محصولات دانش بنیان موثر است و علاوه بر کار علمی باید به جنبه‌های تجاری کار نیز توجه ویژه داشت.

انتشار
منتشر شده توسط:
شکیلا لشکری

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

3 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

3 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل