تولید 82 هزار تن محصولات شیلاتی در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران ظرفیت شیلاتی استان را ۸۲ هزار تن ماهیان گرمابی، سردآبی و خاویاری برشمرد و گفت: متقاضیان یا سرمایه‌گذاران اگر پروژه مؤثری تعریف کنند ما نه تنها مانعی ایجاد نمی‌کنیم بلکه کمک‌شان خواهیم کرد.

شیلات و ماهی مازندران
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، حسن اسحاقی مدیرکل شیلات استان مازندران با بیان اینکه شیلات مازندران مملو از پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که باید به بالفعل تبدیل شود، به ظرفیت‌های شیلاتی استان اشاره کرد و افزود: شیلات مازندران در بحث جهش تولید، اقداماتی چون؛ بهره‌برداری از مرکز پرورش میگو در اراضی بهشهر و زاغمرز را در دستور کار دارد که در این زمینه طرح آزمون و خطا به مدت پنج سال انجام  شد، سرمایه‌گذار هم داریم منتظر تخصیص زمین هستیم تا به تناسب مساحت زمین اشتغال‌زایی و درآمدزایی ایجاد شود.

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات استان مازندران

وی درباره اینکه چه نهادهای باید در این زمینه همکاری کنند تا طرحی به مرحله تولید برسد، با اشاره به اینکه در زمینه طرح‌های شیلاتی این اداره کل متولی بهره‌برداری است، تصریح کرد: پس از صدور مجوز انجام پروژه‌ها از سازمان نظام مهندسی و اخذ استعلام از دستگاه‌های محیطی، ما تایید می‌کنیم که سرمایه‌گذار  اهلیت فنی و مالی دارد یا خیر!  

پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی

مدیرکل شیلات مازندران به دیگر طرح‌های شیلاتی در دست اقدام اشاره و خاطرنشان کرد: طرح دیگر، پروژه اقتصاد مقاومتی پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی است، چرا که ما در ۴۸۰ کیلومتر ساحل یک سری زمین‌های ساحلی بلامعارض داریم، اگر بتوانیم این زمین‌ها را در اختیار بگیریم سرمایه‌گذار حاضر است همکاری کند که علاوه بر تولید ارتقای بخش بوم‌گردی و گردشگری را هم داشته باشیم.

پرورش ماهیان دریایی در قفس

این مسؤول با اشاره به پروژه مهم و استراتژیک دیگری در شیلات مازندران اضافه کرد: پروژه پرورش ماهیان دریایی در قفس به میزان ۷۰۰ تن در سال ۹۹ را پایه‌ریزی کردیم، تا با انجام این پروژه ایده‌آل گامی در مسیر جهش تولید برداریم.

اصلاح نژاد ماهی قزل‌الا

وی اضافه کرد: پروژه بعدی ما، بحث اصلاح نژاد ماهی قزل‌الا است، با توجه به اینکه سالانه بیش از ۵ میلیون دلار خروج ارز در کشور را در اثر واردات بچه ماهی قزل‌الا و تخم آن را داریم، بر این اساس برای جلوگیری از خروج این مقدار ارز با کمک گرفتن از یک  سرمایه‌گذار که حاضر است در سوادکوه پروژه اصلاح نژاد را انجام دهد می‌توانیم به تولیدات بچه ماهی و رفع نیاز سه استان برسیم.

استفاده از شناورهای صیادی عمق بالا

 اسحاقی یادآور شد: ما از جمله کشورهایی هستیم که از دریای خزر استفاده می‌کنیم، ولی از آب‌های فرادست مرزی استفاده نمی‌کنیم، بر این اساس بابت صدور مجوز شناورهای صیادی عمق بالا سرمایه‌گذار داریم، ولی نیاز به صدور مجوز است در این باره پژوهشکده اکولوژی دریای خزر صاحب‌نظر است، اگر تایید کنند در عمق دریا گونه‌هایی از ماهی وجود دارد که در این پروژه اجرا می‌شود.

تعداد اشتغالزایی در بخش‌های مختلف

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به پنج پروژه بالا، اعلام کرد: در پروژه میگو برای ۲ هزار نفر، پرورش ماهیان خاویاری حدود ۲۰۰ نفر، پرورش ماهیان دریایی در قفس بستگی به تناژ دارد، هکتاری ۳ نفر و در بخش شناورهای عمق بالا چون زنجیره تولید به مصرف است درصد بالایی از اشتغال ایجاد خواهد شد.

این مسؤول گفت: شیلات یکی از ارگان‌هایی است که می‌تواند تاثیرات زیادی در تولید داشته باشد، متقاضیان یا سرمایه‌گذاران اگر پروژه مؤثری تعریف کنند ما نه تنها مانعی ایجاد نمی‌کنیم بلکه کمک‌شان خواهیم کرد، در این زمینه در اولین جلسه شورای مدیران مصوب کردیم سه تا پنج روز بابت پاسخگویی به درخواست‌ها زمان لازم است.

تولید ۸۲ هزار تنی فرآورده‌های شیلاتی در  مازندران

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص اینکه در بحث اشتغال‌های خرد چه میزان اشتغال‌‌‌زایی داریم؟ گفت: تعداد آب‌بندان‌های استان حدود ۵۶۰ مورد است،  ۲ هزار و ۶۸۵ قطعه مزرعه داریم در هر هکتار سه اشتغال مستقیم داریم، تولیدات استان ۸۲ هزار تن ماهیان گرمابی، سردآبی و خاویاری را داریم که از سه استان اول کشور در خصوص صید و بهره‌برداری از دریا هستیم.

اسحاقی افزود: برای صدور مجوزهای پرورش ماهی در قفس استعلام دامپزشکی داریم، در خصوص بحث آلوده بودن ماهیان دریای خزر، نظام دامپزشکی  طی بازدیدها نظر خواهد داد، در بخش صنایع تبدیلی کنسرو، روغن صادراتی، پودرها که از ۹۰ درصد ماهی کلیکا در بحث فراوردی و پودری خوراک دام و طیور استفاده می‌شود.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تعداد زیردریایی‌های کشورهای مختلف

ی تیر 29 , 1399
در این کلیپ آمار مربوط به زیردریایی های کشورهای مختلف دنیا را می‌بینید.
تعداد زیردریایی‌های کشورهای مختلف دنیا

شاید برای شما جالب باشد