مرین‌پرس > محیط زیست دریایی > تشریح آخرین وضعیت محیط زیست دریایی کشور
کد خبر: 11306 تاریخ انتشار: مهر 3, 1399

توسط معاون محیط زیست دریایی و تالاب­‌های سازمان حفاظت محیط زیست؛

تشریح آخرین وضعیت محیط زیست دریایی کشورزمان مطالعه: 8 دقیقه

آخرین وضعیت محیط زیست دریایی و ساحلی کشور توسط احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب­‌های سازمان حفاظت محیط زیست تشریح شد.

به گزارش مرین‌پرس، احمدرضا لاهیجان زاده در پیامی ویدئویی به مناسبت دومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا، اظهار داشت: بدون شک آلودگی­‌های دریایی چالش برانگیز است و اثرات آن بر منابع و اکوسیستم­ های دریایی مخرب و ویران­گر است و البته عامل انسانی نقش عمده ه­ای در آلودگی محیط زیست دریایی دارد.

فهرست مطالب عنوان شده از سوی معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در این پیام ویدئویی به شرح زیر است:

در متن پیام ویدئویی احمدرضا لاهیجان‌زاده؛ معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست آمده است:

اکوسیستم‌های دریایی منافع بسیاری برای بشر فراهم می­ کنند

اکوسیستم های دریایی از طریق خدمات اکولوژیک منافع بسیاری برای جامعه بشری فراهم می­ کنند، طبق گفته مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد زباله­ های دریایی چالشی بدون مرز است و مطمئناً تمامی زباله­ های پلاستیکی ناشی از فعالیت های انسانی است که براساس اطلاعات برنامه محیط زیست سازمان ملل هر ساله ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می شود که از این مقدار ۸ میلیون تن وارد اقیانوس‌ها می­ شود.

در سال ۲۰۱۵ خسارت تخمین زده شده ناشی از زباله های دریایی به صنایع ماهیگیری و آبزی پروری، حمل ونقل دریایی، کشتی­ سازی و گردشگری دریایی در کشورهای عضو همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه ۲/۱۱ میلیارد دلار بوده است و در سال ­های اخیر پلاستیک ­های موجود در اقیانوس های آرام، اطلس و هند به صورت پنج جزیره  بزرگ زباله ای تجمع پیدا کرده ­اند.

۸۰ درصد پلاستیک های موجود از طریق خشکی وارد اقیانوس ها می­ شود، ۱۵ درصد آن­ ها درسطح دریا شناور­ هستند و ۱۵ درصد پسماندها در زیر آب دریا با جریان­ های دریایی حرکت می­ کنند و ۷۰ درصد آن­ ها نیز در دریا مدفون می­ شوند بنابراین ما فقط می­ توانیم مقدار کمی از این زباله­ ها را ببینیم و این واقعه فاجعه است.

اقدامات جهانی علیه زباله­ های دریایی

در ادامه پیام لاهیجان‌زاده آمده است: با توجه به سرمایه گذاری حدود ۱۸۰ میلیارد دلاری که در صنعت جهانی تولید پلاستیک در دهه گذشته انجام شده است و با افزایش مصرف محصولات پلاستیکی یک­بار مصرف به دلیل همه­ گیری ویروس کرونا می­ بایست سخت­ تر و دقیق­ تر کارکنیم و منطقه ما از این امر مستثنی نیست.

دولت جمهوری اسلامی ایران ۴۰ میلیون دلار بودجه برای مدیریت پسماند شامل پیشگیری از تولید پسماند به عنوان گزینه ترجیحی و به دنبال آن استفاده مجدد بازیافت و بازیابی به عنوان آخرین گزینه و دفن ایمن با اولویت استان­ های ساحلی اختصاص شده است.

آلودگی صنعتی بدون شک قدمتی به اندازه تمدن بشری دارد اما اطلاعات موجود در این باره مربوط به سال­ های اخیر است، گفت: ایران با قرار داشتن در مرکز ذخیره انرژی اصلی جهان و منطقه ژئوپلیتیک خاورمیانه و خلیج‌فارس و داشتن منابع عظیم نفت، گاز و صنایع وابسته، منطقه فعالیت بسیاری از مناطق آزاد تجاری­­، صنعتی و ویژه اقتصادی است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب­‌های سازمان حفاظت محیط زیست به نقش فاضلاب­ های خانگی، صنعتی و نشت فعالیت­ های نفتی و استخراج نفت از دریا که باعث آلودگی جدی آب­های ساحلی ایران شده است، اشاره کرد و گفت: برخی اوقات ما با نشت نفت از چاه­ ها و سکوهای نفتی و یا تانکرهای نفتی درحال عبور در آب­ های سرزمینی خود روبرو هستیم و در این رابطه استفاده از تکنولوژی سنجش از راه دور جهت تشخیص لکه­ های نفتی و ایجاد مراکز مقابله با آلودگی­ های نفتی در بنادر ایران از جمله اقداماتی است که برای مقابله با این آلودگی ­های دریایی انجام داده­ ایم.

اقدامات انجام شده برای کاهش و کنترل آلاینده­ های دریایی

در پیام لاهیجان ­زاده به دومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا آمده است: به منظور کنترل ورود آلاینده­ ها به دریا استانداردهای مختلفی برای کنترل کیفیت آب دریا تدوین کرده­ ایم که تدوین استاندارد محیط زیستی تسهیلات دریافت فضولات نفتی وفق قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی ایران در مقابل آلودگی نفتی مصوب ۱۳۸۹، استاندارد آب های محیطی دریای کاسپین وفق ماده ۵ آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی آب، استاندارد محیطی آب های خلیج‌فارس و دریای عمان وفق ماده ۵ آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی آب و دستورالعمل برآورد خسارات زیست محیطی ناشی از آلودگی نفتی از جمله آن هاست.

خدمات اکوسیستمی دریاها و اقیانوس­ ها که نقش عمده­ ای در تامین جهانی غذای انسان­ ها دارند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط فائو در سال ۲۰۱۸ شیلات و آبزی­ پروری تقریباً ۵۰ درصد پروتئین حیوانی را در برخی مناطق تامین می­ کند و فعالیت­ های پایدار شیلاتی و آبزی­ پروری باعث بهبود امنیت غذایی و تغذیه­ ای، افزایش درآمد، بهبود معیشت، رشد اقتصادی و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی می  شود.

اثرات بسیار مخرب صید ترال

لاهیجان­ زاده در بخش دیگری از پیام خود به روش­ های مختلف صیادی مخرب دریایی اشاره کرد و گفت: صید ترال (کف روب) و انواع دیگر تجهیزات ماهیگیری غیر انتخابی از طریق صید  ماهیان  نابالغ، صدمه زدن به کف دریا و صید بی رویه موجب آسیب­ دیدگی ذخایر آبزیان و محیط زیست دریایی می­ شود. صید ترال به دلیل عدم­ انتخاب­ پذیری تور ترال و در نتیجه صید مقدار زیاد و انواع گونه­ های غیر هدف  و در معرض خطر مانند لاک پشت­های دریایی و اثر مخرب در محیط زیست دریایی بسیار مورد بحث قرار گرفته است.

صید ترال می­ تواند باعث تغییر بافت رسوب، اندازه دانه، ماهیت فرم بستر و فرآیندهای تبادل شیمیایی شود و همچنین صید ترال می­تواند تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر جمعیت و جوامع بی مهرگان کف­‌زی دریا داشته باشد و در ایران این نوع ماهیگیری کاملاً محدود و تقریباً ممنوع کرده­‌ایم.

لزوم سرمایه­ گذاری در تحقیقات و پایش از ویژگی‌­های محیط زیست دریایی و ساحلی

در ادامه پیام ویدئویی، لاهیجان‌زاده بر لزوم سرمایه­ گذاری بیشتر در رابطه با تحقیقات و پایش به منظور تهیه اطلاعات جامعی از ویژگی‌­های محیط زیست دریایی و ساحلی تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال می توان به برنامه­ های تحقیقاتی در سیستم­ها و فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی اشاره کرد و این مجموعه داده­ها مبنای مورد نیاز برای ارزیابی و همچنین حکمرانی دریایی را فراهم می­کنند.

حفظ تنوع زیستی در آب­ های ما نیازمند ضوابط و مقررات دریایی موثری است که بر پایه برنامه­ های منسجم تحقیقاتی و علمی تنظیم شده است و غنای تنوع زیستی دریایی ما می­ تواند از طریق تنوع زیستگاهی ، تعداد گونه­ ها و تنوع ژنتیکی آن­ ها مورد اندازه­ گیری قرار گیرد و دراین رابطه به برنامه اولویت­ بندی شده برای نقشه برداری و مطالعه گونه­ های دریایی و زیستگاه­ها نیاز داریم.

پایش مستمر فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی محیط زیست خلیج‌فارس و دریاهای عمان و کاسپین

به گزارش مرین‌پرس، در بخش پایانی پیام لاهیجان‌زاده آمده است: سازمان حفاظت محیط زیست قراردادی با پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و سازمان شیلات ایران برای پایش مستمر فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی محیط زیست خلیج‌فارس و دریاهای عمان و کاسپین منعقد کرده است و با این وجود تصمیم ­گیری با ما است که می­ توانیم نسبت به پیام­ هایی که طبیعت به ما مخابره کرده است بی­ تفاوت باشیم و فشار خود را بر دریاها و اقیانوس­ ها ادامه دهیم و در پایان به همراه این دریا سرنوشتی تلخ را تجربه کنیم و یا با همراه با حفظ محیط زیست دریایی و ساحلی از منافع گوناگون آن بهره­ مند شویم و فعالیت­ های اقتصادی در راستای رسیدن به توسعه پایدار را تقویت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهره برداری از علائم کمک ناوبری هوشمند در بندر چابهار

چ شهریور 26 , 1399
معاون دریایی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای ارتقای ایمنی دریانوردی در آبراه ها و ناوگان تحت پرچم و همچنین با توجه به افزایش میزان ترددهای دریایی، طرح سیستم کمک ناوبری هوشمند در بندر چابهار به بهره برداری رسید.