نفس‌های دریای کاسپین به شماره افتاد

معاون رئیس جمهور با اشاره به تداوم آلودگی‌های انسانی در دریای کاسپین، گفت: نفس‌های دریای خزر به شماره افتاد.

عیسی کلانتری امروز در همایش روز ملی دریای خزر اظهار داشت: امروز اگر حال دریای خزر خوب نیست مقصر آن همین کشورهای حاشیه خزر هستند.

وی افزود: تغییر اقلیم کمترین ضربه را به دریای خزر وارد کرده و کمترین تغییر حوزه خزر در اقلیم بوده است. بدون توجه به اصول و حفظ محیط زیست نمی‌توان از کسی گلایه کرد و باید از خودمان و عملکردمان گله داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی که از صد سال پیش آلودگی‌های مختلف در حاشیه دریای خزر ایجاد می‌کنیم بدون تردید حال و هوای دریای خزر این‌گونه می‌شود.

وی بیان کرد: عدم توجه به مسائل زیست محیطی سبب نابودی خزر می‌شود و اگر کشورهای حاشیه خزر پا به کار باشند وضعیت این دریا تا ده سل آینده متحول و شرایط بهتری پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: وقتی با انتقال آلودگی‌های انسانی و سموم کشاورزی و پسماندها دریای خزر را آلوده کنیم دیگر این کنوانسیون‌ها و همایش‌ها هیچ اثری ندارد. اراده سیاسی برای رفع آلودگی های دریای خزر وجود ندارد و همه باید در هر جایگاهی برای رفع مشکل کنونی خزر گام بردارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریای خزر یک دریاچه بسته بوده و کشورهای حاشیه خزر باید مجدانه و بدون تعارف برای رفع مشکل آن تلاش کنند.

وی بیان کرد: اگر همه کشورهای حاشیه دریای خزر دست در دست یکدیگر بگذارند و تلاش کنند در طول 10 سال آینده این دریا به یکی از دریاهای پاک جهان تبدیل می‌شود. دریای خزر حدود هشت میلیون سال پیش از دریای سیا جدا شده و امروز تماما” متعلق ما نیست و باید سالم به نسل های آینده تحویل داده شود.

کلانتری گفت: صید بیش از حد و رقابت در صید بیش از حد سبب شد تا وجود دریای خزر دچار مخاطره شود و به سختی نفس بکشد و ادامه این روند تا ده سال آینده نفس‌های دریای خزر به شماره می افتد.

وی بیان کرد: به مسائل دریای خزر باید به صورت جدی و به دور از احساسات برخورد شود و دولت یک و سه میلیارد دلار برای پسماندها در نظر گرفت اما در مجلس تصویب نشد و امسال هزار میلیارد برای مدیریت پسماند خزر در بودجه لحاظ شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: نگرانی ما از تغییر اقلیم در دریای خزر نیست بلکه نگرانی ما مخاطرات بهداشتی است که خطر را تهدید می‌کند.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

استفاده آزمایشی از LNG در قایق‌های صیادی هند

ج مرداد 25 , 1398
هند در آستانه اجرای مقررات بین‌المللی جدید سختگیرانه به منظور کاهش آلایندگی سوخت‌های دریایی، به طور آزمایشی از گاز طبیعی مایع (LNG) برای تامین سوخت قایق‌های صیادی استفاده می‌کند.
استفاده آزمایشی از LNG در قایقهای صیادی هند

شاید برای شما جالب باشد