کشورهای آسیای جنوب شرقی دست به اقداماتی سرنوشتساز در منطقه زدند تا تجارت ویرانگر زبالههای پلاستیکی را متوقف کنند.
به گزارش مارینپرس، اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آ.سهآن) اقدام به تعیین چارچوبی برای جلوگیری از ایجاد زبالههای دریایی کرد که بر طبق آن، این چالش مشترک به صورت ریشهای مورد بررسی قرار گرفته است؛ چرا که در حال حاضر مدیریت پسماندهای پلاستیکی و جلوگیری از تبدیل پلاستیک به زباله بر کاهش تولید پلاستیک ارجحیت دارد.
پلاستیک یکی از عوامل آلودگی محیط زیست است که باید به دنبال راهکاری برای رفع آن بود، زیرا ارائه راهکار برای جلوگیری از ورود این آلودگی به آبها در واقع آخرین مرحله از فرآیند چرخه مصرف پلاستیک به حساب میآید که پس از تولید آن مورد توجه واقع میشود.
با این حساب لازم است که کشورهایی در جهان، خصوصا کشورهای پیشرفته و صنعتی که زبالههای پلاستیکی خود را به کشورهای در حال توسعه صادر میکنند، اقدام به ارائه راهکار برای کاهش تولید پلاستیک داشته باشند و نه دفع آن. با این حال کشورهای جنوب شرق آسیا که از مهمترین کشورهای وارد کننده این زبالهها به حساب میآیند اقدام به تعیین چارچوبی بر اساس راهکارهای آ.سهآن کردند چرا که به منظور کاهش مؤثر این نوع آلودگیها چه در زمین و چه در آبهای آزاد لازم است، سیاستی اتخاذ شود که از میزان تولید پلاستیکها بکاهد، نه اینکه شامل راهکارهای بیشتر برای دفع آنها باشد.
برای مثال تصویب قوانینی به منظور طراحی مجدد بستهبندی محصولات و فرآیند تحویل آنها میتواند در این رابطه موثر باشد. البته این چارچوب هنوز هم فاقد چشمانداز لازم برای توسعه سیستمهای مناسب به منظور جایگزینی پلاستیک با دیگر مواد یکبارمصرف ولی قابل تجزیه است، برای مثال هنوز هم واردات پلاستیک در این مناطق انجام میگیرد ولی آ.سهآن در حال مبارزه با تجارت زباله است که بیشترین عواقب ناگوار زیست محیطی و اجتماعی را در پی دارد و چارچوب نوشته شده آن به بیان نوآوریها و گزینههای جایگزینی بسیاری در این زمینه پرداخته است.
پیشرفتهای صورت گرفته در بخش فنآوری نیز دولتهای آ.سهآن را در موقعیتی قرار داده است که با تمرکز روی نوآوریهای دوستدار محیط زیست بیشتر، تغییر ذهنیت عموم نسبت به استفاده از پلاستیکهای یکبار مصرف را آسانتر کنند.
در حال حاضر این اتحادیه با توجه به پیشنهادات سازمان محیط زیستی غیر دولتی “صلح سبز” که یک نهاد هماهنگکننده بینالمللی در آمستردام با ۳۹ دفتر اداری در اقصی نقاط جهان است، تصمیم دارد که سریعا قانونی نسبت به ممنوعیت واردات انواع زبالههای پلاستیکی، حتی زبالههایی با هدف بازیافت، تصویب کند و از تأیید این قانون توسط تمامی کشورهای ملل جنوب شرق آسیا اطمینان حاصل کند، همچنین این سازمان در نظر دارد که با ایجاد یک سیاست جامع منطقهای، به کاهش گسترده تولید بستهبندیهای پلاستیکی یکبار مصرف و محصولات اقدام کند و پذیرش نوآوریهای ارائه شده در بستهبندیهای قابل استفاده مجدد و سیستمهای تحویل جایگزین را تسهیل کند.
پیشبرد یک چارچوب اقتصادی چرخشی پایدار و اخلاقی که مبتنی بر رویکردهای ضایعات صفر عمل میکند و محافظ سلامت انسان و محیط زیست است، از دیگر اهداف آ.سهآن به حساب میآید که کشورهای عضو را قادر میسازد تا رشد و پیشرفت خود را از استخراج بیش از حد منابع، تولید و مصرف ضایعات تفکیک کند.
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…