آموزش و فرهنگ سازی، راه بهبود شرایط زیست محیطی دریاها

مقصودلو باتاکید براینکه برای بهبود شرایط زیست محیطی دریاها باید از مدارس آموزش لازم را ارائه داد، گفت: در ایران باید در این زمینه فرهنگ سازی کرد.

به گزارش مارین‌پرس، برنامه «زمین ۳۶۰ درجه» رادیو گفت وگو با موضوع دریای خزر و نقش کنوانسیون تهران در مقابل با آلودگی زیست محیطی این دریا و با حضوردکتر عبدالوهاب مقصودلو مدیر برنامه کلان پایش سواحل و آب های ساحلی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

عبدالوهاب مقصودلو در آغاز درباره وضعیت آلودگی آب دریای خزر اظهار کرد: داده های پژوهشگاه ملی اقیاس شناسی درباره برخی از مواد آلاینده، نشان می دهد وضعیت دریاچه خزر چندان بحرانی نیست. یکی از دلایلی که برنامه های کلان در این پژوهشگاه اجرایی شد و جریان پیدا می کند پاسخ دادن به سوالاتی در حوزه آلودگی دریاها است. با توجه به پژوهش هایی که در حال انجام است، در آینده ای نزدیک می توانیم خیلی دقیق تر درباره خزر و دیگر دریاهای ساحلی بتوان نظر داد.

مدیر برنامه کلان پایش سواحل و آب های ساحلی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی درباره فعالیت این مجموعه توضیح داد و اظهار کرد: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی به عنوان ساختارهای پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۱ تشکیل شد و در حال حاضر دپارتمان های مختلفی در حوزه زمین شناسی دریا، شیمی دریا، اقیانوس شناسی فیزیکی و شیمی، زیست شناسی دریا، مهندسی سواحل و همچنین حقوق و سیاست گذاری در امور دریا فعالیت می کند.

وی تصریح کرد: وظیفه و رسالت اصلی پژوهشگاه اقیانوس شناسی، تولید داده ها و دانش های بنیادی در زمینه علوم دریایی است تا این داده ها در اختیار سازمان های متولی قرار گیرد و در سطوح مختلف مدیریتی از آنها استفاده کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط زیست محیطی آب دریاها باید از مدارس آموزش لازم را ارائه داد. اگر در بسیاری از کشورها سیاست گذاری از بالا به پایین جواب می دهد، در ایران روند آنها گونه دیگری است.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توسعه بنادر کوچک در هرمزگان موجب رونق اقتصاد دریامحور شده است

چ آبان 8 , 1398
مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی گفت: ایجاد زیرساخت های گردشگری دریایی و توسعه بنادر کوچک در هرمزگان اتفاقی مهم برای رونق اقتصادی ساحل نشینان است.

شاید برای شما جالب باشد