اقیانوس اطلس حاوی ۲۰۰ میلیون تن آلودگی پلاستیکی است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اقیانوس اطلس حاوی ۲۰۰ میلیون تن آلودگی میکروپلاستیکی است که این میزان ۱۰ برابر بیشتر از میزانی است که پیش از این تصور می‌شد.

آلودگی پلاستیکی اقیانوس اطلس
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، محققان «مرکز ملی اقیانوس شناسی» (NOC) در «ساوت همپتون» در انگلیس در این مطالعه با بررسی بالاترین سطح اقیانوس اطلس موفق به کشف ۱۲ میلیون تن میکروپلاستیک- ذرات پلاستیکی که کمتر از پنج میلی متر قطر دارند- شدند.

محققان از روی نتایج این مطالعه تخمین می زنند که تمام اقیانوس اطلس  از سطح تا بستر، حامل حداقل ۱۷۸ میلیون تن دیگر پلاستیک است. یک میلیون تن تقریباً وزنی معادل ۷۶ هزار اتوبوس دو طبقه را در لندن دارد.

پژوهشگران پیش از این تخمین زده بودند که مقدار پلاستیکی که از سال ۱۹۵۰ وارد اقیانوس اطلس شده، ۱۷ میلیون تن است اما در مطالعات اولیه، غلظت ذرات میکروپلاستیکی در زیر سطح این اقیانوس که با چشم انسان قابل دیدن نیست، اندازه گیری نشده بود.

در این مطالعه جدید نیز ذرات میکرو تنها از سه پلاستیک تجاری و معروف – پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی استایرن در نظر گرفته شده است.

پلی اتیلن پرکاربردترین پلاستیک در جهان است و از آن برای تهیه کیسه های خرید، بسته بندی مواد غذایی و ظروف بطری مانند مواد شوینده استفاده می شود.

 از پلی پروپیلن برای ساخت محصولات محکم از ضربه گیرهای محافظ گرفته تا تجهیزات آزمایشگاهی و مبلمان استفاده می شود و پلی استایرن برای بسته بندی و عایق بندی بسیار معروف است.

دکتر کتسیارینا پابورتسوا نویسنده این مطالعه از مرکز ملی اقیانوس شناسی (NOC) گفت: پیش از این،  نمی توانستیم توده های شناور پلاستیکی را که در اقیانوس اطلس مشاهده می کردیم  با توده ای که تصور می کردیم از سال ۱۹۵۰ وارد اقیانوس شده است، متعادل کنیم. اما این تحقیق جدید،  اولین مطالعه ای است که این کار را در سراسر کل اقیانوس اطلس انجام داده است.

این مطالعه نشان می دهد که فضای داخل اقیانوس اطلس مقادیر زیادی از بقایای ذرات کوچک پلاستیکی را در خود پنهان کرده است که این میزان از آنچه که قبلا محققان تخمین می زدند، بیشتر است.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ساخت مسیر ارتباطی بندر نوشهر به بندر خشک هفته دولت آغاز می‌شود

چ مرداد 29 , 1399
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز عملیات اجرایی راه دسترسی بندر نوشهر به بندر خشک در هفته دولت خبر داد گفت: مشکل کمبود فضا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با ساخت راه دسترسی اختصاصی به بندر خشک برطرف می‌شود.
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر نوشهر

شاید برای شما جالب باشد