یک کنسرسیوم سوئدی از یک کشتی حمل ماشین با ظرفیت ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ خودرو رونمایی کرده که نسبت به کشتیهای کنونی تا ۹۰ درصد آلودگی کمتری تولید میکند.
به گزارش مارینپرس، این کشتی حمل ماشین با دو نام «Oceanbird» و «wind-Powered Car Carrier» یا wPCC شناخته میشود و به عنوان بخشی از یک پروژه مشترک سوئدی با هدایت شرکت طراحی «Wallenius Marine» و کمپانیهای «SSPA» و «KTH Royal Institute of Technology» در استکهلم طراحی شده است.
این کشتی تبدیل به بزرگترین کشتی بادبادنی جهان خواهد شد و طبق ادعای طراح آن، دوره جدید در قایقرانی ایجاد خواهد کرد. آزمایش دریایی موفق نمونه کوچکتر این کشتی اوایل سال جاری میلادی انجام شد و مدل نهایی آن اواخر سال ۲۰۲۴ به اقیانوس انداخته میشود.
این کشتی حمل ماشین به ۵ بادبان با طراحی خاص مجهز شده که بال هواپیمای مسافربری را در ذهن تداعی میکند. در ویدیوی منتشر شده، Wallenius Marine به طراحی منحصر به فرد Oceanbird اشاره کرده است.
کشتیهای باری هم اکنون در مدت ۷ روز از اقیانوس اطلس عبور میکنند، اما Oceanbird به ۱۲ روز زمان نیاز دارد، با این حال سوخت فسیلی بسیار کمتری مصرف میکند. در حال حاضر ناوگان متشکل از ۴۵۰ کشتی حمل ماشین بزرگ در جهان روزانه نزدیک به ۴۴ تن سوخت فسیلی مصرف میکند.
در گزارش منتشر شده به چالشهای فنی این پروژه اشاره شده است. بدنه و تجهیزات نصب شده روی این کشتی با همکاری یکدیگر بهترین استفاده را از انرژی بادی خواهند داشت. این کشتی ترکیبی از فناوری مکانیک پرواز و کشتی سازی است و طراحان عملکرد و ایمنی آن را با استفاده از ترکیب شبیهسازی کامپیوتری و آزمایشهای فیزیکی ارزیابی کردهاند.
Oceanbird نزدیک به ۲۰۰ متر طول و ۴۰ متر پهنا خواهد داشت و برای جابجایی ۳۵ هزار تن بار طراحی شده است. بادبانهای این کشتی تغییر اندازه میدهند و ارتفاع کامل آنها به ۱۰۰ متر میرسد که نزدیک به دو برابر بلندترین کشتی کنونی است. اداره حمل و نقل سوئد با بودجه ۴.۲۵ میلیون دلاری از این پروژه حمایت مالی میکند.
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…