برگزاری اولین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی / گسترش فرهنگ استفاده بهینه و پایدار از منابع دریایی از اهداف همایش

دبیر کمیته علمی «اولین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی» عنوان کرد: امیدواریم با برگزاری این کنفرانس در آبان ماه 98، ضمن بررسی آخرین دستاوردهای علمی-پژوهشی پژوهشگران علوم دریایی و تأمین بستر گردهمایی و تبادل‌نظر محققان و فعالان حوزه دریایی، شاهد اثربخشی آن در توسعه دریا محور مبتنی بر اصول توسعه پایدار در کشور باشیم.

سر در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در گفت‌وگو با مارین‌پرس گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های تخصصی علوم دریایی کشور است که با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز حوزه دریایی کشور، از سال 1382 به‌صورت یک دانشگاه مستقل فعالیت خود را گسترش داده است.

محمد ذاکری در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه این دانشگاه جوان و در حال رشد، در طول دوران فعالیت خود توانسته است به‌صورت یک موسسه علمی تخصصی، درزمینهٔ آموزش و پژوهش پیشرو باشد و با تأمین امکانات آموزشی و پژوهشی ازجمله استفاده از اساتید مجرب و توانا، تجهیز آزمایشگاه‌ها به مجهزترین لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی با تکنولوژی بالا، دسترسی به پایگاه‌های علمی معتبر و دیگر امکانات موردنیاز، زمینه تربیت نیروهای متخصص جوان حوزه علوم و فنون دریایی کشور را فراهم نماید.

وی  اضافه کرد: به‌گونه‌ای که با توسعه رشته گرایش‌های خود در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری موفق به آموزش نیروی‌های متخصص درزمینهٔ علوم و فنون دریایی گردیده است که بی‌شک با ورود این متخصصان جوان به حوزه صنایع دریایی شاهد تحولی نوین در این حوزه خواهیم بود.

تفاهم‌نامه‌های متعددی بین دانشگاه و بندر خرمشهر منعقدشده است

ذاکری در خصوص اهمیت بندر خرمشهر و نقش این بندر در توسعه دریامحور ابراز کرد: بندر خرمشهر سابقه طولانی در تجارت دریایی داشته و در سال‌های قبل از جنگ تحمیلی ظرفیت پذیرش پنج میلیون تن کالا در سال را داشت و درواقع یکی از بزرگ‌ترین بنادر محسوب می‌شد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: پس از جنگ تحمیلی نیز مسئولین امر با بازسازی تمام زیرساخت‌ها و استقرار تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری در تلاش برای دستیابی به جایگاه پیش از جنگ تحمیلی و توسعه و ارتقاء آن هستند که در همین راستا و با پی بردن به اهمیت لزوم توجه به توسعه ارتباطات علمی و پژوهشی صنایع با دانشگاه‌ها، مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی خرمشهر، گام‌های مؤثری در زمینه گسترش این ارتباطات و توسعه راهکارهای مشترک علمی –پژوهشی برداشته‌اند و چندین تفاهم‌نامه‌های علمی پژوهشی و آموزشی میان بندر خرمشهر و دانشگاه منعقدشده است.

اولین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی برگزار خواهد شد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون  دریایی خرمشهر با بیان اینکه این دانشگاه در راستای تحقق رسالت خود که همانا توسعه علوم و فنون دریایی در کشور است، علاوه بر آموزش و تربیت نیروی متخصص، سالانه فعالیت‌های بسیاری را در جهت نشر و توسعه فرهنگ دریایی تدوین و در دستور کار قرار داده و به انجام می‌رساند تصریح کرد:  از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به انتشار یافته‌های علمی پژوهشی، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های علمی-آموزشی، همایش‌های ملی و منطقه‌ای، نمایشگاه‌ها و … اشاره نمود.

دبیر علمی «اولین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی» در خصوص برگزاری این کنفرانس گفت: برگزاری «اولین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی» یکی از این اقدامات است که امیدواریم با برگزاری آن در اول آبان ماه 98، ضمن بررسی آخرین دستاوردهای علمی-پژوهشی پژوهشگران علوم دریایی و تأمین بستر گردهمایی و تبادل‌نظر محققان و فعالان حوزه دریایی، شاهد اثربخشی آن در توسعه دریا محور مبتنی بر اصول توسعه پایدار در کشور باشیم.

برگزاری همایش‌ جهت ارائه راه‌حل مناسب برای معضلات و تنگناها

ذاکری در خصوص ضرورت این کنفرانس عنوان کرد: با توجه به اهمیت برگزاری همایش‌ها در جهت شناسایی معضلات و تنگناها و ارائه راه‌حل‌های مناسب، تلاش در راستای اغنای روحیه تحقیق در جامعه علمی و اجرایی کشور برای کسب معلومات و اطلاع از یافته‌های جدید در عرصه علم و دانش؛ یکی از فعالیت‌های مهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی، برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی است که از طریق همکاری مشترک مراکز تحقیقاتی و سازمان‌ها اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به‌عنوان جزئی از جامعه علمی کشور و تنها دانشگاه تخصصی علوم دریایی در منطقه جنوب غرب که در سال‌های اخیر با بهره‌مندی از ظرفیت‌های تحقیقاتی خود (اساتید خبره، محققان جوان، تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی و پیشرفته و …) فعالیت‌های علمی-پژوهشی گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف دریایی به انجام رسانیده است، با همکاری سامان صنعت، تجارت و معدن استان خوزستان به‌منظور بررسی ظرفیت‌‌های گسترش ارتباط علمی مابین صنعت و دانشگاه در حوزه علوم دریای و نیل به اهداف ذیل، ” اولین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی” را  برنامه‌ریزی نموده است.

گسترش فرهنگ استفاده بهینه و پایدار از منابع دریایی از اهداف این همایش است

دبیر کمیته علمی این کنفرانس درباره مهم‌ترین اهداف این همایش گفت: ایجاد بستر مناسب برای مشارکت و تبادل‌نظر، دانش و اطلاعات بین‌ اساتید، محققان و متخصصان عرصه‌های علمی و صنعتی دریا محور و همچنین  آشنایی و دستیابی به آخرین یافته‌های علمی، دستاوردها و تکنولوژی روز در زمینه علوم و فنون دریایی از مهم‌ترین اهداف این کنفرانس است.

ذاکری ادامه داد: ارزیابی ظرفیت‌های توسعه‌ای در زمینه‌های مختلف علوم و فنون دریایی و نیز ایجاد همسویی و هماهنگی بین محققان و متخصصان در دو بخش دانشگاه و صنعت جهت گسترش همکاری و ارتباط بین دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و صنایع برای رشد و گسترش فرهنگ استفاده بهینه و پایدار از منابع دریایی از دیگر اهداف این همایش است.

مقالات پس از نمایه شدن در ISC و سیلیوکا در اختیار محققین قرار خواهد گرفت

وی در خصوص عملکرد کمیته علمی همایش اظهار کرد: از مهم‌ترین وظایف و عملکرد کمیته علمی همایش می‌توان به تشکیل جلسات مستمر کمیته، تدوین و پیشنهاد برنامه و محورهای همایش به رئیس همایش و شورای سیاست‌گذاری،   انجام محتوای فراخوان مقالات علمی، ارزیابی و تعیین سطوح محتوایی چکیده و مقالات ارسال‌شده، تدوین و پیشنهاد برنامه‌های روزانه همایش، پیشنهاد عناوین اعضای پانل‌های تخصصی، تائید طرح پوستر همایش، تائید نهایی کتاب همایش می‌توان نام برد.

دبیر کمیته علمی «اولین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی»  در خصوص نحوه ثبت و انتشار دستاوردهای همایش تصریح کرد: با توجه به آیین‌نامه نحوه برگزاری همایش‌های علمی وزارت عتف و دستورالعمل شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس، نتایج و دستاوردهای کنفرانس ‌به اشکال تهیه کتابچه مجموعه مقالات بر روی CD و درج مقالات در صفحه وب‌سایت کنفرانس، ارسال مجموعه مقالات همایش جهت نمایه‌سازی در پایگاه استنادی ISC و نیز پایگاه سیویلیکا، استخراج گزارش‌های راهبردی توسط گروه مربوطه در دانشگاه و ارسال به مراجع ذی‌ربط، استخراج گزارش‌های علمی _اطلاع‌رسانی جهت درج در وب‌سایت همایش و وب‌سایت دانشگاه منتشر خواهد شد.

ذاکری در پایان عنوان کرد: از تمامی پژوهشگران، محققین، دانشجویان و مهندسین و جامعه دریایی دعوت می‌کنیم تا با ارسال مقالات و حضور در این همایش به غنای این همایش ملی کمک نمایند و سهمی را ایفا کنند.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تحویل تجهیزات جدید پدافند جنگ نوین به نیروی دریایی سپاه

ی تیر 23 , 1398
تجهیزات جدید پدافند جنگ نوین در حوزه آشکارسازی، رفع آلودگی و حفاظت در برابر تسلیحات شیمیایی، میکربی و پرتوی با حضور دریادار تنگسیری به نیروی دریایی سپاه تحویل شد.
رزمایش قایق های تندرو نیروی دریایی سپاه

شاید برای شما جالب باشد