زیست فناوری دریایی ظرفیت ویژه بوشهر است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تاکید کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های زیادی بویژه در بخش زیست فناوری دریایی دارد که در راستای شکوفایی این ظرفیت‌ها حمایت‌های ویژه‌ای پیش بینی شده است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش این خبرگزاری، سورنا ستاری در نشست با فعالان شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر افزود: در صورتی‌ که  امکان تولید تکنولوژی و دانش از پول وجود داشت امروز کشورهای همسایه از بهترین امکانات به ویژه در بخش اقتصاد دانش بنیان برخوردار بودند.

وی بیان کرد: براین اساس دانشگاه‌ها نیز با تکیه بر بودجه و اعتبارات دولتی نمی توانند نیروی انسانی خلاق و شایسته را تربیت کند.

ستاری تاکید کرد: پول در آیتم اقتصاد دانش بنیان دنیا جزو آیتم‌های پنجم و ششم است و باید اکوسیستمی درست کرد که دانشگاه‌ها فارغ از تمرکز بر بودجه به سمت دانشگاه‌های کارآفرین حرکت کنند که این تغییرات در استان بوشهر به‌خوبی مشهود است.

وی اضافه کرد: دانشگاهی که بخواهد با پول دولت کار کند سقف آرزوهای آن مشخص است همانند کارمندی که براساس پول آخر ماه سقف هدف‌های  خود را نیز مشخص می‌کند.

ستاری ادامه داد: در کشور صنایعی داریم که خط تولید خود را از خارج می‌آورند چنین واحدهایی به شرکت و دانشگاه نیاز ندارند و از ارزش افزوده قابل توجهی نیز بهره‌مند نیستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: دانش، طراحی و بازاریابی از جمله شاخص‌هایی است که می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند برهمین اساس امروز در کشور به صنعت نیاز داریم و کارخانه نمی خواهیم چرا که کارخانه خود به تنهایی باعث ایجاد ارزش افزوده نمی‌شود.

وی یادآور شد: ۱۰۰ سال حکومت نفت در کشور ساختارهایی درست کرد که معنی آن واردات است و برای غربی‌ها نیز هیچ چیزی به این اندازه مهم نیست تا در قبال فروش نفت به آنها کالاهای تولیدشان را خریداری کنیم در این راستا می‌طلبد از حرکت ایجاد شده در جوانان با فعالیت در شرکت‌های  دانش بنیان حمایت کرد.

ستاری ادامه داد: براساس ساختاری مشکلات زیادی داریم و ساختار واردات در سیستم جای خود را باز کرده است که باید برای اصلاح آنها گام‌های موثری برداشته شود.

 دانش و فناوری با پول درست نمی‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: در این راستا می‌طلبد ارزش یک جوان کارآفرین که برای چندین نفر اشتغالزایی داشته در مقایسه با جوان استخدام شده در بدنه دولت بیشتر دیده شود.

ستاری ادامه داد: برای اشتغال افراد باسواد نیازمند صنعت هستیم که می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشند.

وی اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان براساس ارزش افزوده فوق العاده دانش شکل می‌گیرد و در این راستا تحقق پارک زیست فناوری به عنوان یکی از مطالبه‌های  مهم بوشهری‌ها پیگیری می‌شود.

ستاری تاکید کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های زیادی بویژه در بخش زیست فناوری دریایی دارد که در راستای شکوفایی این ظرفیت‌ها حمایت‌های ویژه‌ای پیش بینی شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: در دنیا دولت‌ها پارک‌های علم و فناوری را نمی‌سازند بلکه بخش خصوصی این مهم را اجرایی می‌کند و اکنون نیز نمونه‌ای از این فرایند در برخی از استان‌های کشور همانند فارس و اردبیل درحال اجراست.

وی گفت: امروز در کشور احداث پارک‌های علم و فناوری از سوی دولت آغاز شده و بخش خصوصی نیز متوجه شده است از این سرمایه گذاری بیش از سکه و دلار سود می‌برد.

ستاری ادامه داد: امروز ایران بزرگترین سیستم استارتاپی و دانش بنیانی را در منطقه دارد و تهران برای دومین سال با رتبه ۴۱ جزو ۵۰ شهر بزرگ فناوری دنیا معرفی شده است.

وی  افزود: ایران در برخی از  شاخص‌های فناوری رتبه های ۲ و ۳ دنیا را دارد که این نشان از توانمندی‌های قابل توجه کشور در این بخش است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با توجه به اینکه ایران رشد قابل توجهی در عرصه بیوتکنولوژی دارد گفت: ایران قدرت نخست منطقه در عرصه بیوتکنولوژی است به گونه‌ای که در زمان حاضر ۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لنگرِ سنگی کشتی دوره اسلامی در ساحل ریشهر کشف شد

چ شهریور 6 , 1398
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در تپه تاریخی ریشهر و حضور میدانی در آن محل دو قطعه سنگ در پایین دامنه تپه ریشهر دیده شد که در بررسی‌های اولیه مشخص شد یکی از سنگ‌ها قسمتی از یک ساقه ستون یا نیم ستون بوده و سنگ دیگر قطعه برش خورده‌ای به شکل مکعب ذوزنقه است که در حقیقت لنگر یک کشتی مربوط به اوایل دوران اسلامی است.
کشف لنگرِ سنگی کشتی دوره اسلامی در ساحل ریشهر

شاید برای شما جالب باشد