علوم دریایی و اقیانوسی واکاوی می‌شود

در ایام دهه فجر ۷ نشست و میزگرد تخصصی در حوزه علوم و فنون دریایی، اقیانوسی و جوی با تمرکز بر مسائل حوزه‌های دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با حضور پژوهشگران، متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار می‌شود.

زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، اولین و دومین نشست تخصصی ۱۲ بهمن ماه با موضوعاتی از قبیل نشانگرهای تغییر اقلیم در حوضه خزر، دریای خزر و چالش‌های اصلی آن، دلتاها، تالاب‌های ساحلی و چرخه‌های دریایی، پایش ساحلی و دریایی حوضه خزر، پرورش ماهی در قفس، ملاحظات زیستی، زیست محیطی و هیدرودینامیکی و روش محاسبه تراز آب دریای خزر برگزار می‌شود.

در دومین روز از دهه مبارک فجر، دو نشست تخصصی دیگر با موضوع پایش مناطق حساس ساحلی خلیج فارس با سنجش از دور، پایش تغییرات اقلیم و ضرورت ایجاد پایگاه داده تنوع زیستی، توزیع آلاینده‌ها در رسوبات شمال خلیج فارس، شیمی کربنات و اسیدی شدن با تاکید بر زیستگاه‌های مرجانی، زمین‌باستان‌شناسی سواحل شمالی خلیج فارس و استحصال آب دریا از کرانه خلیج فارس و دریای مکران، توسط محققان پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

در ادامه این سلسله نشست‌ها، ۱۴ بهمن ماه نیز مباحثی از جمله پایش ساحلی – دریایی مکران، کشف فرصت‌ها برای توسعه دریا محور، مخاطرات ناشی از سونامی در منطقه مکران، بررسی اقلیمی پارامترهای جو بالا در خلال توفان‌های حاره‌ای شمال غرب اقیانوس هند، پایداری سواحل صخره‌ای مکران و میزگرد تخصصی دورسنجی دریایی و ‌استانداردسازی ضرایب برای محیط‌های ‌دریایی ایران، ‌توسط اعضای هیات علمی پژوهشگاه تشریح و مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.

همچنین در بخش پایانی این برنامه‌ها در تاریخ ۲۰ بهمن ماه با حضور متخصصانی از دانشگاه شهید بهشتی، میزگرد تخصصی در خصوص سامانه‌ها و مدل‌های پیچیده اقیانوسی جوی و داده‌های بزرگ حاصل از آن ارائه و با حضور کارشناسان، دستاوردهای این حوزه به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

این سلسله نشست‌ها در راستای وظایف پژوهشگاه به عنوان مرجع ملی پژوهش‌ها و مطالعات اقیانوسی و با هدف توسعه آموزش‌های تخصصی و توجه دادن افکار عمومی و دانشگاهی به مسائل و مشکلات حوزه‌های دریایی، اقیانوسی و جوی در کشور تدارک یافته است.  

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سازمان بنادرودریانوردی و مسئولیت‌های اجتماعی

ش بهمن 12 , 1398
رضا باقری، کارشناس مسائل دریایی و بندری، در یادداشتی به تبیین و شناسایی نقاط قوت و ضعف در اجرای مسئولیت‌های اجتماعیسازمان بنادر و دریانوردی می‌پردازد.
سازمان بنادرودریانوردی و مسئولیت‌های اجتماعی

شاید برای شما جالب باشد