موضوعات: گردشگری

گردشگری از بیابان تا سواحل شنی سیریک/جنگل های سحرآمیز خلیج فارس

تالاب بین المللی آذینی در شهرستان سیریک یکی از جاذبه های منحصر به فرد طبیعی با درختان شناور بر روی دریا است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، از آنجایی که فصل بهار سرآغاز سفرهای نوروزی برای خانواده‌های ایرانی است، اکثر خانواده‌ها عزم سفر و دیدن از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری می‌کنند. از این رو نوروز، فرصت مناسبی برای پرداختن به سیر و سفر برای خانوادها در ایران است.

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم شهرستان سیریک، دیدنی ترین شهر ایران به لحاظ برخورداری از ساحل شنی زیبا، جنگل‌های حرا، چندل و تلفیق از بیابان و دریا است که می‌تواند چشم اندازهای زیبایی برای گردشگران به وجود آورد. این شهرستان با همه جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی دیگری که دارد، آماده پذیرای از گردشگران و مهمانانی است که به سیریک سفر می‌کنند.

سیریک شهری تلفیقی از دریا و بیابان

سیریک شهری با زیبایی‌های اتصال دریا و بیابان است این شهر با جمعیتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر دارای آثار باستانی و دیدنی زیادی شامل مقبره عشاق، قدمگاه شاه محمد، باغ‌های سرزه، روستای کنارجو و مزارعه کشاورزی سرزه و در کنار آن مزارع پرورش میگو و همچنین تالاب بین المللی آذینی با جاذبه‌های گردشگری که سر سبد دیگر مکان‌های گردشگری در شرق استان است.

مجتمع‌های تجاری بازار میشی و دیگر مکان‌های گردشگری بر خوردار است، که در تمام فصل‌های سال به خصوص در ایام نوروز مسافران بسیاری را در خود پذیرا است. در کنار یک گردش روزانه با بهروری از غذاهای محلی، ماهی، میگو و نان‌های محلی و خرما می‌توانید خستگی یک سفر طولانی را از تن به در کنید.

تالاب بین المللی آذینی یکی از بکرترین تالاب‌های ایران

شهرستان سیریک یکی از شهرستانهای بندری در کرانه دریای عمان و در حد فاصل جنوب شرقی ایران قرار دارد و از شهر بندر عباس مرکز استان ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد که از جاذبه‌های فراوانی برخوردار است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهرستان که سیریک را به عنوان منطقه ترویستی در کنار سواحل مکران مطرح کرده است، تالاب بین المللی آذینی است که از اهمیت فراوانی به لحاظ اکولوژیکی و گردشگری تبدیل کرده است.

خور آذینی یا همان تالاب بین المللی آذینی سیریک، منطقه مهم و منحصر به فرد از لحاظ منابع طبیعی و زیست محیطی است. این تالاب زیبا و دیدنی در شرق استان هرمزگان و در ۳۵ کیلومتری مرکز شهر سیریک واقع شده، از خصوصیات این تالاب این است که جزو شگفت انگیزترین تالاب‌های گرمسیری کشور محسوب می‌شود. که شامل درختها وجنگلهای حرا و چندل با وسعتی بیش از ۵۰۰ هکتار و پهنایی به طول ۴۰ کیلومتر است و محلی برای زیستگاه انواع پرندگان بومی و مهاجر است.

از دیگر جلوه‌های دیدنی این منطقه رویشگاه جنگلی به لحاظ تنوع اکولوژی و موقعیت جغرافیای خاص و وجود جنگل‌های حرا است که چشم هر بازدید کننده‌ای را مات و مدهوش می‌کند، زیبایی این طبیعت بکر در زمان جذر و مد دو چندان می‌شود، عمق آب این منطقه بیشتر از ۱.۵ متر تجاوز نمی‌کند بنابر این جنگل‌های حرا هنگام بالا آمدن آب دریا به حالت شناور بر روی آب می‌مانند و با فروکش کردن آب دریا به مدت ۷ الی ۸ ساعت جنگل‌ها نمایان می‌شوند.

اقوام بلوچ به مهمانان نوازی در دنیا شهرت دارد

مردم شهرستان سیریک از قوم بلوچ هستند، و از آنجایی که قوم «بلوچ» در دل خود رمز و رازهای زیادی دارد، با تمدنی بی نظیر، این روزها بی صبرانه به انتظار گردشگران نوروزی نشسته است.

آداب و رسوم مردم سیریک بر گرفته از اقوام بلوچ است که با زبان بلوچی و بسا به زبان فارسی و گویش‌های محلی صحبت می‌کنند و از همه مهمتر اینکه شیعه و سنی با دوستی و همدلی مثال زدنی و با عزت و بردباری در کنار همدیگر زندگی می‌کنند.

مردمان سیریک و ساحل نشینان مکران اقوامی دلاور و مهمان نواز به نام بلوچ هستند که میراث بر اجداد خود هستند میراثی که به نام «میار» پناه دهنده در دنیا شهرت دارند و همیشه به مهمان نوازی در دنیا مشهور هستند.

این شهرستان به دلیل تاریخ و تمدن کهن بلوچ در دل خود داستانها و خاطره‌های زیادی از گذشتگان به ارث دارد، آثاری که شاید در اثر زمان گرد فراموشی به خود گرفته است اما هنوز مهمانان نوروزی و افراد توریست با سفر به شهرها و روستاهای زیبا و تاریخی این سرزمین از عشق و همدلی لذت می‌برند.

این شهرستان علاوه بر اینکه مکان‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی دارد به لحاظ آب و هوا نیز دارای ویژگی‌های منحصر بفرد است به طوری که در چهار فصل دارای هوای بهاری است و این شهرستان نه تنها در بهار و تابستان چشم نواز و دل انگیز است بلکه در فصل زمستان نیز دارای آب و هوای بهاری و زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. آب و هوای سیریک در تابستان گرم و خشک و زمستان معتدل است.

انتشار
منتشر شده توسط:
شکیلا لشکری

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

4 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

4 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل